kesäpaikka: oma vai suvun?
jossain tuolla keskivertoperheen elämäntilanne ketjussa tuli esiin kesä'mökki'-asia, ja todettiin,e ttä useimmilla sellainen on.
useimmilla kai onkin, massa tuttavapiirissäni se on kuitenkin yleensä alle nelikymppisillä vielä omien vanhempien tai suvun yhteinen kesäpaikka - jonka he ehkä sitten myöhemmin perivät tms. Omassa tuttavapiirissäni me olemme ainoa perhe, joka on ihan itse ostanut ilselleen oman kesäpaikan, jossa muuta sukua ei tapaa. Silti mekin vietämme kohtuullisen määrän aikaa myös vanhempieni kesämökillä, juuri siksi,e ttä isellä tapaa muitakin.
Eli pitääkö siellä olla oma rauha ja siis oma paikka, vai onko sittenkin parempi että on sukumökki?
Kommentit (5)
siellä pyörivän sukulaisia jaloissa.
Ihan ok juttu. Pitää vain asennoitua siten että sinne saattaa tupsahtaa joku toinenkin perhe, toki se yleensä tiedetään ajoissa, mutta yllätyksiäkin on tapahtunut. Omaa mökkiä ei haluta syystä että asutaan omakotitalossa ja tykätään vietttää kesää omalla pihalla ja laittaa sitä. Monella sukulaisella on ton sukumökin lisäksi oma mökki ja ne sukulaiset harvemmin käyttää sukumökkiä. Kaikenkaikkiaan meillä on ihan hyvin sujunut suvun kesken yhteinen mökki. Tosin ollaan muutenkin aika läheisiä keskenämme.
Eli pitääkö siellä olla oma rauha ja siis oma paikka, vai onko sittenkin parempi että on sukumökki?
Pitääkö kesälomallakin pohtia tällaisia asioita, että mikä on parempi? Kyllä jokainen itse tietää miten haluaa lomansa viettää.
Mun puolelta sukua ei ole omaa kesämökkiä, sisarukseni viettävät lomiaan milloin ja missä mitenkin. Me ollaan appivanhempien mökillä sekä heidän kanssaan yhtä aikaa että omassa rauhassa. On ihana paikka!
Miehen kanssa ostettu tontti ja itse rakennettu hirsimökki. Meidän suvussa ei juuri kellään ole kesämökkiä emmekä sellaista olisi siis perintönäkään voineet saada. On ihana kutsua sinne molempien sukulaisia silloin kun me itse haluamme mutta pääasiassa vietämme aikaa oman perheen kesken. Se on onneksi lyhyen ajomatkan päässä joten kesäisin pääsemme vaikka iltasella piipahtamaan saunomaan ja uimaan. Meillä on myös omakotitalo joten varsinkin keväisin on kovasti puuhaa kun molempia paikkoja pitää laittaa kesäkuntoon mutta tykkäämme molemmat tuollaisesta puuhastelusta niin se ei ainakaan vielä ole tuntunut rasitteelta.
Jos olisi jommankumman suvussa ISO kesäpaikka hienolla rantapaikalla, niin mikä ettei. Mutta ainoa kesäpaikka on miehen vanhempien pikkiriikkinen mökki jossain pienen lääseikön rannalla. Ei kiitos.
Meillä on omakotitalo, joten emme kaipaa toista paikkaa hoidettavaksemme. Kakkosasuntona meillä on asuntovaunu.