Minkäikäiselle pitäisi kertoa tarkemmin kuukautisista,
jottei vanin myöhästyisi? Itselläni alkoi muistaakseni ennen kuin ehdin täyttää 11 eli aika aikaisin. Oma tyttö täyttää kohta 8.
Kommentit (6)
tyttöjen rinnat alkoi olla nupulla, olivat 8 vuotta tuolloin.
Parin vuoden kuluttua tuosta alkoi kuukautiset.
Toki asiasta puhuin useamminkin. Etsin netistä hyvät sivut naiseksi kasvamisesta, niillä oli myös piirroskuvia kehitysvaiheista. Ja keskustelun yhteydessä katseltiin/luettiin niitä sivuja.
Meillä kuukautisiin ja naiseksi muuttumiseen suhtaudutaan luontevasti ja avoimesti.
Ja sitä voi kertoa vain vähän ja tärkeämmät asiat, ja sanoa sitten, että lisää saa kysyä. Tärkeintä luoda sellainen tunne, että asiasta voi ja saa puhua.
Minulle äiti kertoi jotain HYVIN pientä kuukautisista kun olin muistaakseni 9. Kuukautiseni alkoivat kun olin 10. Niistä erittäin niukoista äidin kertomuksista sain käsityksen, että ne kuukautiset nyt vaan tulevat kerran ja sillä selvä, ei sitten sen enempää niistä enää koskaan. Arvaa vaan, yllätyinkö, kun ne tuli myös sen toisenkin kerran, ja kolmannen, ja neljännen...
jo ennen kuukautisten alkua, että miten ne siteet toimii. Itselle ainakin oli "helpotus", kun menkkojen alkaessa äiti oli jo vuotta aiemmin ostanut mulle paketin varuiksi kaappiin ja näyttänyt, miten se side sitten laitetaan.
Menkat alkoi sitten kesälomalla kun olin yksin kotona ja oli kiva, että tiesi jo valmiiksi, mitä tehdä.
Esiteininä saattaa nolostuttaa puhua asiasta, eli sit vois olla jo kaikki valmiina. Tieto ja tarvikkeet :)
Koulussahan tuo tulee puheeksi piahkoin, mutta tuntuu, etta kuukautiset alkaa kokoajan nuoremmilla. Ei kai siita haittaa ole jos hieman liian aikaisin kertoo.