Pientaloalueiden materialismi - onko yleistä?
Onkohan meillä käynyt vain huono tsäkä vai onkohan kyseessä yleisempikin ilmiö? Pientaloalueella, johon olemme muuttaneet, tuntuvat materialistiset ja kovat arvot jyräävän. Lapset ovat aika pienestä pitäen mukana kulutusjuhlassa ja autot, asumistaso ja vaatemerkit tuntuvat olevan vanhemmille tärkeitä. Ennen asuimme n. 10 km päässä Helsingin keskustassa alueella, jossa oli sekä ns. sosiaalista asuntotuotantoa että aika hintavia kerrostalo-omistusasuntoja. Entinen alue on alkanut tuntua kuluttamisen ja arvomaailman suhteen paljon terveemmältä kasvuympäristöltä lapsille.
Kommentit (27)
siellä on varmaan aika juuretonta väkeä uusilla asuinalueilla.
Rahat eivät ole riittäneet pk-seutuun, joten nyt pitää sitten esittää muuten.
täällä ole materialistista tuntua. Toki joillain on paljonkin rahaa, mutta ei se meille päin näyttäydy materialistiselta.
Itse olen asunut itähelsingin vuokraluukuissa monta vuotta. Ihan samanlaista materiaalista elämää vietetään myös siellä. Toki pienemmässä mittakaavassa vain, mutta kyllä niitä ns. hienoja autoja löytyy myös vuokralaisilta. Ukot satsaa tekniikkaan ja eukot ostelee muksuille mielinmäärin vaatteita. Kun me asuttiin siellä meidän esikoinen kerkesi viettää monet synttärijuhlat. Aika uskomattomia paketteja sai. Nyt asutaan pientaloalueella ja lahjat on maltillisia, mistä mä tykkään kovasti. Kasvatuksesta en viitsi nyt ruveta jauhamaan.
ja täällä ei ainakaan ole yleistä.
Täällä on aika vaikea päätellä autoista tai lasten pukeutumisesta talouden todellista varallisuutta.
Yhdelle ystävälle vain totesin, että yhdellä perheellä menee varmaan todella hyvin (yrittäjiä), kun pihassakin on kolme volvoa ja jos vaikka mitä leula ja lapset kulkevat vimosen päälle merkkivaatteissa. Tiesi perheen hyvin (sukulaisia) ja sanoi epäilevänsä, että perheellä on lainaakin todella paljon.
Mutta ei mitenkään täällä tarvitse miettiä, että mitä muut ajattelevat ja sen mukaan tehdä hankintoja. Tai sitten en vain välitä siitä...
Ja kyllä täällä monilla on paljon rahaa ja päin vastoin ennemminkin yrittävät salata sen kuin esitellä sitä. Lapset ja aikuiset kulkee ihan tavallisissa merkkivaatteissa. Suositaan suomalaista marimekko, joutsen tms. kohtuuhintaisia merkkejä.
uutena asukkaana perheeni kanssa, en ole juureton emmekä ole pienituloisia. Tulot ja varallisuus riittäisi mainiosti pk-seutuun, mutta kehyskunta vie voitoin rauhallisuudellaan ja mainioilla palveluillaan, asumme melkein järven rannassa ja kaikki palvelut löytyvät n. 2 km säteellä.
Uskoisin, että noita materialistisia ihmisiä löytyy ihan joka paikasta - niin kalliilta alueilta kuin halvoilta alueilta. Rikas voi olla kiinni materiassa, mutta niin voi köyhäkin olla. Tai olla olematta. Meille ainakin varallisuudesta huolimatta muut arvot ovat niitä tärkeitä, ja arvomaailmamme siirtyy varmasti lapseemme opettamattakin.
uudelle alueelle ja siellä sai ihmeellisen tartunnan, jossa elämä on kiiltokuvaa. Volvo, koira, trendisisustus, harrastuksen ruuanlaitto, viinien maistelu, lapsella merkkivaatteet jne. Jotenkin kaikki jutut on sellaista teennäistä kiiltokuvaa ja mitään aitoa ei enää puske läpi. Mua jotenkin säälittää lähinnä. En tosiaan ole kateellinen, koska meidän taloudelliset tilanteet on aikalailla samat, mutta mä tykkään elää tälläistä normielämää, jossa käytetään rahaa, mutta tehdään asioita myös oman pään mukaan, eikä pelkästään sen takia, että joku trendikästä. Ei mua rievo yhtään laittaa makkaroita grilliin tai myöntää, että syötiin pizzat sushin sijasta lauantai-iltana.
Espoossa oli selvästi materialistisempaa.
Pihalla on pari uutta autoa ja okt-talo varsin mukavalla sijainnilla. Emme kulje merkkivaatteissa, mutta matkustelemme paljon. Mitä se materialismi kenellekin on; en kaipaa krääsää mutta ostan mielelläni sitten hyvälaatuista käyttötavaraa. Autot, polkupyörät, mopot, kodin elektroniikka on laadukasta, jotta niitä ei tarvitse heti olla uusimassa/korjaamassa. Meillä ei sitten hinguta merkkivaatteiden, Marimekkojen ym perässä, ostelen vaatteita ihan H&M:ltä, lapsilla on jopa marketista ostettuja vaatteita.
niitä, mutta itslleni asia on ihan luonnollinen:tykkään hyvästä ruoasta ja juomasta ja mielelläni kokkaan kavereille, mutta tätä harrastaisin vaikka asuisin missä muualla tahansa :)
harrastavat tuota materialismia.
Ainakin mä olen huomannut ystäväpiirissäni, että ne joilla on isoin talo, hienoimmat autot, merkkivaatteet ja aina hymy naamalla. Ovat usein myös eniten velkaisia ja oravanpyörästä ahdistuneita ihmisiä.
Meilläkin on merkkivaatteita ja omakotitalo, mutta kaksi ihan perus autoa pihassa. Lainaa on 10% asunnon arvosta ja tileillä uuden hienon auton verran säästöjä. Ei vain viitsitä mainostaa varojamme ja lapsemme kulkevat kirppis vaatteissa!
anteeksi vaan. Heti ekana on pakko mainita hyvät tulot, uudet autot ym. Kertoo todella paljon arvomaailmasta, vaikka mitä muuta yrittäisi väittää.
Pihalla on pari uutta autoa ja okt-talo varsin mukavalla sijainnilla. Emme kulje merkkivaatteissa, mutta matkustelemme paljon. Mitä se materialismi kenellekin on; en kaipaa krääsää mutta ostan mielelläni sitten hyvälaatuista käyttötavaraa. Autot, polkupyörät, mopot, kodin elektroniikka on laadukasta, jotta niitä ei tarvitse heti olla uusimassa/korjaamassa. Meillä ei sitten hinguta merkkivaatteiden, Marimekkojen ym perässä, ostelen vaatteita ihan H&M:ltä, lapsilla on jopa marketista ostettuja vaatteita.
anteeksi vaan. Heti ekana on pakko mainita hyvät tulot, uudet autot ym. Kertoo todella paljon arvomaailmasta, vaikka mitä muuta yrittäisi väittää.
ja minusta se ei ole noita okt-taloja ja autoja, vaan sitten ihan jotain muuta; merkkivaatteita pienillä lapsilla ja tavaran haalimista. Juurihan sanoin, että meillä ei sitä harrasteta, vaikka puitteet sille olisikin. Ollaan aika vaatimattomia ja ei tarvita Gantin lakanoita ja kaikkea uusinta uutta.
ruoasta, viinistä, golfista ja veneilystä, Thaimaan matkoista jne.
Ihan itsenäisesti ja muiden mallia noudattamatta. juu.
ruoasta, viinistä, golfista ja veneilystä, Thaimaan matkoista jne.
Ihan itsenäisesti ja muiden mallia noudattamatta. juu.
uudelle alueelle ja siellä sai ihmeellisen tartunnan, jossa elämä on kiiltokuvaa. Volvo, koira, trendisisustus, harrastuksen ruuanlaitto, viinien maistelu, lapsella merkkivaatteet jne. Jotenkin kaikki jutut on sellaista teennäistä kiiltokuvaa ja mitään aitoa ei enää puske läpi. Mua jotenkin säälittää lähinnä. En tosiaan ole kateellinen, koska meidän taloudelliset tilanteet on aikalailla samat, mutta mä tykkään elää tälläistä normielämää, jossa käytetään rahaa, mutta tehdään asioita myös oman pään mukaan, eikä pelkästään sen takia, että joku trendikästä. Ei mua rievo yhtään laittaa makkaroita grilliin tai myöntää, että syötiin pizzat sushin sijasta lauantai-iltana.
Ja sitten ylivelkaantuu. Mun mielestä se on heidän häpeänsä. Ei kannata kuitenkaan luulla että käikki ovat samanlaisia vaikka on iso talo ja hienot autot. Meillä esim. talo on melkein maksettu. Ollan sitä sukupolvea joka sai laman aikana halvalla ensiasunnot ja jossain vaiheessa päästiin tekemään tiliä niillä. Mun auto on työsuhde auto. Tottakai mä otan sen vastaan ja ajan mielummin sillä kuin jollain vanhalla rötisköllä. Me eletään hyvin maltillisesti vaikka rahaa olisi kuluttaa enemmän. Se että panostetaan lasten vaatteisiin, ei tarkoita sitä että meidän elämä on pelkkää merkkivaatetta. Käyn myös kirpputoreilla jonkun verran. Tykkään sisutaa ja velaksi en osta. Jos jotain häiritsee että panosta meidän kotiin, niin se on hänen ongelmansa. Mehän täällä asutaan ja tykkään että on viihtyisää.
Mä en oikeesti ymmärrä sitä että aina pitää mollata ja tehdä ihme johtopäätöksiä, esim. nyt autoista ja kuinka monta niitä on.
Mulla on kavereita jotka asuu vuokralla ja silti osa ajaa ihan hyvällä autolla, on volvoa ja audia. Mutta eihän heitä morkata, ihmeellistä?
olen vissiin materialisti sitten. Talo 400 neliötä, 2 uutta kallista autoa ja matkustellaan paljon. Merkkivaatteista en ole koskaan hirveästi välittänyt mutta kallis vaan tuppaa olemaan laadukasta.
Enkä välitä yhtään mitä mistäkin ollaan mieltä...
mutta mulla ei ole mitään käsitystä naapurien mahdollisesta materialismin tasosta. En tunne niitä ollenkaan. Suuri osa autoista näyttää uudehkoilta, mutta mä kyllä tiedän niin vähän autoista että voin olla väärässäkin. Oma autoni on uusi, mutta se ei ole oma vaan työsuhdeauto.
Lasten päivähoitopaikassakaan en ole huomannut mitään erityisempää kilpavarustelua esim. vaatteissa, kaikki näyttävät musta aika taviksilta.
vaan olkaa omia itsejänne. Siinä on esimerkkiä muillekin asukkaille. Mulla on sellainen kokemus, että yltiöpäinen materialismi kumpuaa elämän tyhjyydestä.