Olen vaihtanut vauvalle vaipan tänään KAKSI kertaa!
Vauvani on 2,5 kk. Tänä aamuna 10.30 aikoihin vaihdoin edellisiltana ennen nukkumaan menoa ( klo 23) laitetun vaipan. Toisen vaipan vaihdoin päiväunien jälkeen klo 17.30. Nyt otin sen vaipan pois ja vauva makoilee nakuna hoitopöydällä.
Mitäs sille voin kun en vaan muista vaihtaa sitä, eikä vauva "ilmoita" märästä vaipasta. Onhan noi vaipat nykyään aika imukykyisiäkin..
Kestovaippoja inhoan käyttää kun niitä pitää olla vaihtamassa 20 min välein..
Kommentit (17)
Mä vaihdan automaattisesti aina ennen nukkumaanlaittoa, ulos lähtöä, ennen tai jälkeen syötön jne. Meillä vauva kakkaakin ainakin 2 kertaa päivässä.
ettei tule iho-ongelmia. Vaikka se vauvasta tuntuisikin kuivalta. Ajattele kostea, lämmin + bakteerit... Kaikki kemikaalit...
Miten lapsen iho voi? Jos vaikka pitäisit useammin päivässä vaikka lattialla muovitetun froteen + pyyhkeen päällä makoilemassa nakuna?
Kun niitä vaippoja pitäis kastua se 5-6 kpl... Että jos vaikka opettelisit jonkun rutiinin jonka avulla muistat vaihtaa sen vaipan. Näin ainakin huomaat ajoissa jos vauvalla ei oo kaikki hyvin.
Enkä nyt ihan tiiä uskoisko edes, meillä ainakin vauva pissii niin paljon että vaippa on ihan hölskyvän märkä tunnin kahden kuluttua vaipanvaihdosta (siis ihan Pampers, ei mikään kestovaippa)
Moni muu kertisvaippa ei tee samoin. Mutta minäkin ihmettelen, että saako vauva tarpeeksi nestettä, kun vaippoja kastuu noin vähän. 2
Kyllä ne vaipat on aivan järkyttävän painavia aina. Iho voi oikein hyvin... Ja vauva saakin aina aamuisin ja iltaisin olla nakuna..
Mä en vaan käsitä miten en ikinä muista... Varmaan johtuu siitä että nälkä yllättää aina yht´äkkiä ja sillon ei voi muuta kuin antaa maitoa suuhun ja äkkiä, ei siinä mitään vaippaa viitsi ruveta vaihtamaan.. Ja syötön jälkeen ei viitsi kovasti vauvaa liikutella kun hän puklaa niin helposti ja paljon..
ja kasvaa käyrän yläpuolella, joten uskon että nestettä saa kyllä tarpeeksi, vaikka puklaileekin..-ap
Hmm, Saako lapsi riittävästi juotavaa? Kyllä vaippoja pitäisi enemmän kulua päivässä. Imetätkö? Onko lapsi kasvanut hyvin? Onko painoa tullut kuinka? Mikäs kokoinen hän oli syntyessään ja nyt? Tuon ikäinen kakkaakin maitokakkaa useimmiten useasti päivässä.
Sekä kestovaippoja että korvikevaippoja pitäisi kulua päivässä 5-6 jotta lapsi saa riittävästi juotavaa ja ruokaa ja että virtsatiet ja munuaiset toimii ok. Itse olen käyttänyt lapsillamme 9v kestovaippoja, ja yleensä vaihtoväli päivällä on noin 3h, yöllä toki 12h eikä ole mitään ongelmaa ollut tämän kanssa. Toki jos lapsi heti pissaa tai kakkaa päivällä vaipan, vaihdan sen, ei muutama vaippa enemmän pesuun haittaa, päinvastoin, lapsesta on mukavampi olla pari tuntia puhtaassa kemikaalittomassa kuivassa vaipassa.
että täysimetettynä kakkasi kerran viikossa ja aina on vaippoja vaihdettu harvoin. Jotenkin kuulema käyttää nesteet tehokkaasti tai on siis vain ominaista lapselle. Nyt 2v ja potalla pissattaminen ongelmista, kun ei se pissa tule aina ruoan jälkeen ja silleen, vaikka juokin kuten muutkin lapset....
No, jospa vaihdat vaipan aina kun lapsi herää. Kokeile sitä vaikka pari päivää. Eli aamulla heti peppupesulle, sit päivävaatteet jne. Sit taas kun sippaa unille niin sen jälkeen vaipan vaihto.
Tai kirjoitit pulauttelusta, kokeilepa toisen merkkistä korviketta... Ja syötä aika pystyssä sylissä, sit rauhallista oloa sylssä ja vaipan vaihto. Ota vaipat näösälle että vaihdat vaipan useammin. Tosiaan se on terveydellisistä syistäkin tärkeää.
Kyse on tosiaan vaan siitä etten muista vaihtaa vaippaa. Tulisi varmaan 10 märkää vaippaa päivässä jos muistaisin vain vaihtaa. Kakkaa kerran päivässä-jokatoinen päivä.
Pulauttelun olen saanut hieman vähenemään sekoittelemalla korvikkeita keskenään ja pitämällä vauvaa paljon koholla.
Ja ei kyllä ennen ole tullut näin harvoin vaihdettua vaippaa, yleinsä ehkä 4 vaippaa... Mut kuiteski...
Ei niitä kestoja tarvii 20min välein vaihtaa, meillä riitti yleensä 3h välein.
Mietipä asiaa itse: haluisitko olla samassa vaipassa koko päivän? (jos joutuisit sellaisia käyttämään) Iho hautuu ja hiostaa, kun ei saa ilmaa välillä. Auttaisiko tällainen ajatus muistamaan?
Ja jos vaippa on jo tosi täys, niin onhan sen tuntenut jo vauvaa sylissä pitäessä!
(Ei, en ole syyllistämässä, mutta kyllä tuo ajatus kahdesta vaipanvaihdosta vuorokaudessa yököttää ja surettaa. :´( )
Meillä täytyy kestot vaihtaa 20 min välein. Kahta eri merkkiä olen kokeillut.
Ja ei, en todellakaan haluaisi olla. Ja en vain jotenkin ikinä tajua että se vaippa on täynnä pissaa ja olisi aika vaihtaa.
-ap
Ei niitä kestoja tarvii 20min välein vaihtaa, meillä riitti yleensä 3h välein.
Mietipä asiaa itse: haluisitko olla samassa vaipassa koko päivän? (jos joutuisit sellaisia käyttämään) Iho hautuu ja hiostaa, kun ei saa ilmaa välillä. Auttaisiko tällainen ajatus muistamaan?
Ja jos vaippa on jo tosi täys, niin onhan sen tuntenut jo vauvaa sylissä pitäessä!
(Ei, en ole syyllistämässä, mutta kyllä tuo ajatus kahdesta vaipanvaihdosta vuorokaudessa yököttää ja surettaa. :´( )
"Meillä täytyy kestot vaihtaa 20 min välein... Ja en vain jotenkin ikinä tajua että se vaippa on täynnä pissaa ja olisi aika vaihtaa."
Johan tuon kokemuksen perusteella pitäisi tajuta, että vaippa täyttyy 20 min välein. Tuntuu se märältä tai ei. Ainakin voi tarkistaa.
sama ongelma aina välillä. Varsinkin ekan kanssa välillä järkytyin kun huomasin, että olin unohtanut vaihtaa vaipan... Mutta nykyajan vaipat ovat tosi imukykyisiä, että vaikka niissä on se 2-3 pissaa niin eivät tunnu kovin märiltä. Mutta kannattaa kyllä useammin vaihtaa, ettei ala hautoon mitään sientä tms. Niinkuin joku ehdotti, että aina unien jälkeen.
lapsi nukahtaa helpommin syötön jälkeen.
Sinuna opettelisin nyt jotain rutiineja tuohon touhuun, muuten teet itsellesi karhunpalveluksen. Mitä isommaksi vauvasi kasvaa, sitä todennäköisemmin tuosta tulee ongelmia. Kuivaksiopettaminenkaan ei tuolla tyylillä tule onnistumaan ennen kuin lapsi on reilusti yli 3v. Syystä että lasta ei häiritse märkä painava vaippa lainkaan kun siihen on vauvana jo tottunut.
Lisäksi tuo tulee todennäköisesti aiheuttamaan jatkuessaan ongelmia liikkumisen suhteen. Paksu täysi vaippa saa jalat luonnottomaan asentoon ja seurauksena lienee virheasento.
Näin jos tilanne jatkuisi.
Mutta sehän ei jatku vaan opettelet tämän jälkeen nyt uuden tyylin. Ei ruokaa ennen kuin on vaippa vaihdettu.
Mitä tulee kestoihin. Käytin esikoisella kestoja, eikä niitä vaihdettu kyllä sen useammin kuin kertiksiäkään. Ihan tavallisia pissanpitäviä vaippoja ne oli. Esikoinen sai kertiksistä pahaa vaippaihottumaa, siksi me kokeilimme kestoja.
Mitä tulee pulautteluun. Kaikki tuntemani vauvat puklailevat. Syötön jälkeen röyhtäytys auttaa ehkäisemään pulauttelun. Makuuasennossa auttaa ns peppujumppa, eli jalkojen jumppautus koukkuun mahan päälle. Röyhty kun tulee/ perä puhuu niin sen jälkeen ei enää puklauttele.
Pulauttelun (sen runsaan) ongelmana on ettei maito ehdi imeytyä. Seurauksena voi olla ettei lapsesi saa tarpeeksi ravintoa. Lisäksi pahimmillaan lapsi voi selällään maatessaan pulauttaa itsensä tukahduksiin. Eli tukehtua pukluunsa :-(
Nyt ryhtiliike, sinulla on pieni vauva vastuullasi!! Huolehdi hänestä, hän on sen arvoinen.
Kyllä ne vaipat on aivan järkyttävän painavia aina. Iho voi oikein hyvin... Ja vauva saakin aina aamuisin ja iltaisin olla nakuna..
Mä en vaan käsitä miten en ikinä muista... Varmaan johtuu siitä että nälkä yllättää aina yht´äkkiä ja sillon ei voi muuta kuin antaa maitoa suuhun ja äkkiä, ei siinä mitään vaippaa viitsi ruveta vaihtamaan.. Ja syötön jälkeen ei viitsi kovasti vauvaa liikutella kun hän puklaa niin helposti ja paljon..
"Meillä täytyy kestot vaihtaa 20 min välein... Ja en vain jotenkin ikinä tajua että se vaippa on täynnä pissaa ja olisi aika vaihtaa."
Johan tuon kokemuksen perusteella pitäisi tajuta, että vaippa täyttyy 20 min välein. Tuntuu se märältä tai ei. Ainakin voi tarkistaa.
Mutta kun mä en muista !!!
Mutta sehän ei jatku vaan opettelet tämän jälkeen nyt uuden tyylin. Ei ruokaa ennen kuin on vaippa vaihdettu.
Nyt ryhtiliike, sinulla on pieni vauva vastuullasi!! Huolehdi hänestä, hän on sen arvoinen.
KYLLÄ, juuri näin !! Ostin myös "numeroa" liian pieniä vaippoja, jotta vielä enemmän pakko vaihtaa usein
Näin muistan, että minulle sanottiin, kun pohdin rintamaidon riittävyyttä..