Avaimet käteen talo pk seudulle, lopullinen hinta??
Ilman tonttia. Paljonko ovat talonne tulleet maksamaan, nyt puhutaan "tavallisista" n. 120 neliön taloista! Rahaa käytettävissä n. 230 000, tolla pitäs tonttikin saada (eli n. 70 000e)... Mahdollista?
Kommentit (46)
pk:sta kuten mekin, kehyskunnassa. Hyvä että olette huomioineet, silti vaikuttaa tiukalta jos paketti 157k€ ja tontti 50k€, muihin hommiin jää 23000€ vai laskinko väärin? Tässä hieman listaa mitä pitää muistaa: - maatyöt, soranvaihdot, tie yms (10000€>) - luvat ja liittymät (15000€) - salaojat, sadevesijärjestelmä, routasuojaukset (2000€) - lattiavalut, eristys, lattialämmityksen vedot (työ 800€, betonit ja auto 1000€, muut 1000€) - LVIS (20000€ vai sisältyykö laitteineen?) - ulkomaalaus (materiaalit n 500€ - autokatos, pihatyöt, kivetykset yms yms 20000€> Saan tuosta yllä hieman enemmän kuin 23k€...
Minulla oli tullut kirjoitusvirhe, talopakettimme muutoksineen on 127tEUR, ei 157 niinkuin aiemmin kirjoitin.
Sitten on vielä se talo tarvikkeineen ostettava ja perustukset kaivettava ja laitettava. Usein avaimet käteen talossa joudut kuitenkin tekemään jotain itse. Joskus se on perustuksien teko, maansiirtotyöt maksaa maltaita pk-seudulla. Esim. asfaltin avaus ja putkien laitto ja asfaltin laitto takaisin kadun kohdalla 10 000 euroa vuosi sitten.
Joskus on itse ostettava talo vesikattoon asti ja sitten erikseen se urakoitsija tekemään loput. Esim. finndomon ja kastellin avaimet käteen- taloissa on tällainen systeemi. Loppusiivous ja pihan laitto yleensä jää rakennuttajalle itselleen. Avaimet käteen -taloja on eri asteisia. Tuolla 230 000 eurolla saat sen pääurakoitsijan. Pidennä siis laina-aikaa ja ota isompi summa lainaa.
Osuuspankin sivuilla oleva laskuri osui meillä parhaiten kohdalleen ja sitä on muutkin netissä kehuneet.
*ValmisVaaja ilman tonttia
*perustukset tulivat myös vaajatalolta
*Itse piti raivat tontti perustusksia varten
*luvat piti itse hankkia
*liittymät
yhteensä 250 000€
joka piti itse hankkia, että sai viemärin kiinni kaupungin putkistoon. Lisäksi on sähköliittymä ym. ja itse liittymien sopimusmaksut vien useamman tonnin. Tontin raivaus on myös kallista ja varsinkin jos tarvitaan paalutus tai kallion louhimista. Pelkästään jo maaperätutkimus (joka pakollinen) on 700 euroa. Ja varmaankin pihatyöt kuuluin valmisvaajassakin itse tehtäviksi. Eli tuon valmisvaajankin hankkineen kannattaa laskea lisää hintaan vielä ainakin n. 40 000 euroa näistä (laskin maansiirtotöille arvoksi n. 20 000 euroa, tosin meillä paloi kallion räijäyttelyjen vuoksi peräti 40 000 euroa siihen).
hyvä kysyä myös, ovatko hinnat peräisin vuodelta luu ja nappi vai ehkä parin viimeisen vuoden sisältä. Meillä on kolmen viimeisen vuoden ajalta ja olen tuo vastaaja (2 aiempaa viestiä) jolla kadun avaus viemäröintiä varten maksoi 10 000 euroa.
ihan eri asioita. Kirkkonummellakin on tontteja 65-170k€ mutta ei ole pk-seutua. Hesa ja Espoo - tuskin saat satasella kunnon tonttia, Vantaan korvessa oli pari pientä oikotiellä.
Teillä on vielä rakentaminen edessä, mistä tiedät esim maatöiden osuuden jo? Yleensä tuon paketin päälle tulee n 50000-70000€ lisäkuluja ennenkuin voi muuttaa ja sen päälle vielä tontti. Olethan huomioinut ne?
t 2 taloa rakentanut
Ilman tonttia. Paljonko ovat talonne tulleet maksamaan, nyt puhutaan "tavallisista" n. 120 neliön taloista! Rahaa käytettävissä n. 230 000, tolla pitäs tonttikin saada (eli n. 70 000e)... Mahdollista?
Jos teette paljon itse niin 300 000€ onnistunee.
ihan eri asioita. Kirkkonummellakin on tontteja 65-170k€ mutta ei ole pk-seutua. Hesa ja Espoo - tuskin saat satasella kunnon tonttia, Vantaan korvessa oli pari pientä oikotiellä. Teillä on vielä rakentaminen edessä, mistä tiedät esim maatöiden osuuden jo? Yleensä tuon paketin päälle tulee n 50000-70000€ lisäkuluja ennenkuin voi muuttaa ja sen päälle vielä tontti. Olethan huomioinut ne? t 2 taloa rakentanut
Voi kyllä olemme huomioineet kaiken mahdollisen. Tonttimme alueella jossa ilmestyy Keski-Uusimaa lehti. Paikkakuntaa en tarkenna. Helsinkiin 30km. Tontti maksoi rapiat 50t€, 800m2.
Talosta tuleee 5h - 130m2.
jos tontin arvo 150 000 e ja talopkt 100 000 e ja työtö päälle- jopa 300 000 e voi riittää
Valitettavasti maatyöt, kuntaliittymät, maaaines,
lupakuviot ja erinäiset miehet (vaikka ottaisitte älvsbyn tai Designtalon) eli putkimies ja vastaava työmaalla maksavat jo tontin päälle niin paljon että tuolla rahalla ei tule onnistumaan, tai no pienin mahdollinen talopaketti ehkä.
Mutta jos olette itse työmaalla jatkuvasti ja teette täysin sisätyöt, se on sitten eri asia.
Siihen vastatkoon joku kokeneempi.
Eli osaan kuuluu lähes kaikki mutta ei koskaan maatyöt eikä varsinainen perustus eli räjäytykset tai paalutukset ja sorat yms.
Joihinkin avaimet käteen taloihin mm. Älvariin riittää kyllä 40 000 talopaketin päälle jos yksikerroksinen ja sillä rahalla olette jo ehostaneetkin hiukan. Mutta tontti + talo + autotalli tai katos + nuo päällikulut menevät pienimmilläänkin eli 100 m2 varmasti sinne 250 000, ei vain onnistu 230 000 millään. Ja muistattehan että yläkertavarauksella olevassa menee vähintään 20 000 yläkerran sisustamiseen ja yläkerrassahan ei ole mitään lämmitysmuotoa vielä...kannattaisi ehkä ottaa asioista selvää eikä kysellä tällä palstalla.
pk:sta kuten mekin, kehyskunnassa.
Hyvä että olette huomioineet, silti vaikuttaa tiukalta jos paketti 157k€ ja tontti 50k€, muihin hommiin jää 23000€ vai laskinko väärin?
Tässä hieman listaa mitä pitää muistaa:
- maatyöt, soranvaihdot, tie yms (10000€>)
- luvat ja liittymät (15000€)
- salaojat, sadevesijärjestelmä, routasuojaukset (2000€)
- lattiavalut, eristys, lattialämmityksen vedot (työ 800€, betonit ja auto 1000€, muut 1000€)
- LVIS (20000€ vai sisältyykö laitteineen?)
- ulkomaalaus (materiaalit n 500€
- autokatos, pihatyöt, kivetykset yms yms 20000€>
Saan tuosta yllä hieman enemmän kuin 23k€...
Olisi mukava kuulla enemmänkin kokemuksestanne sillä baltia talot ovat yksi vaihtoehtomme! :)Laatu (rakentajan työn jälki)? Talven kestävyys? (kovat pakkaset ja lumi), jne...
ja autotallin, ette enää taloa! PK seudulla pienetkin tontit (n 600m2) maksaa yli 100k€, ja kehyskunnissa 70k€ vähintään. 120m2 talo maksaa itse tehtynä min 180000 ja teetettynä koko budjettinne ellette ihan älväriä teetä
233000+46000=avaimetkäteen+tontti pohjoissuomeen, joka sisältää kaiken muun paitsi maankaivuutyön. Talossa n. 214m2, tilaa kunnolla.
Lisätieoja sisällöstä joka vaikuttaa olevan kattava, saa www.baltia-talot.com
Olisi edelleenkin kiva kuulla kokemuksia minkälainen baltia taloilla on laatu ja talven kestävyys.
taloon menemään tommosia summia ??!!!
Joo ymmärrän että tontti voi Hesassa maksaa mutta se talon rakentaminen ...
Me tehtiin 225 m2 talo (joo, 100 km kehäkolmosen ulkopuolella) 2 vuotta sitten ja koko rakentaminen maksoi 270 000. Siinä on mukana maansiirrot (6000 - siis kuustonnia eikä kakskymmentä kertaa enemmän kuten täällä kirjoittaneilla)ja liittymät sekä takka leivinuunilla. Tosin minä ja mies tehtiin kesälomat hommia (laatoitettiin, maalattiin, asennettiin parkettia yms).
Ja meillä on upea talo!
taloon menemään tommosia summia ??!!! Joo ymmärrän että tontti voi Hesassa maksaa mutta se talon rakentaminen ... Me tehtiin 225 m2 talo (joo, 100 km kehäkolmosen ulkopuolella) 2 vuotta sitten ja koko rakentaminen maksoi 270 000. Siinä on mukana maansiirrot (6000 - siis kuustonnia eikä kakskymmentä kertaa enemmän kuten täällä kirjoittaneilla)ja liittymät sekä takka leivinuunilla. Tosin minä ja mies tehtiin kesälomat hommia (laatoitettiin, maalattiin, asennettiin parkettia yms). Ja meillä on upea talo!
taloon menemään tommosia summia ??!!! Joo ymmärrän että tontti voi Hesassa maksaa mutta se talon rakentaminen ... Me tehtiin 225 m2 talo (joo, 100 km kehäkolmosen ulkopuolella) 2 vuotta sitten ja koko rakentaminen maksoi 270 000. Siinä on mukana maansiirrot (6000 - siis kuustonnia eikä kakskymmentä kertaa enemmän kuten täällä kirjoittaneilla)ja liittymät sekä takka leivinuunilla. Tosin minä ja mies tehtiin kesälomat hommia (laatoitettiin, maalattiin, asennettiin parkettia yms). Ja meillä on upea talo!
Nyt kysytäänki hintaa "avaimet käteen" talolle PK-seudulta, eikä mitään "huisin helvettiin, ite tehtiin suurin osa, enon serkun kummin kaima kaivo perustukset"....
Nyt kysytäänki hintaa "avaimet käteen" talolle PK-seudulta, eikä mitään "huisin helvettiin, ite tehtiin suurin osa, enon serkun kummin kaima kaivo perustukset"....
Alueella hintahaitari 500 neliön tontilla on 100.000 euroa....
Meinaan meillä pk seudun ulkopuolella meni 300 000e vaikka ite tehtiin myös aika paljon.