Pikkuvauvan päiväunista - vinkkejä sisällä nukkumiseen?
Meidän 3kk vanha tyttö on nukkunut tähän asti paria poikkeusta lukuunottamatta päikkärit ulkona vaunuissa, usein kävelylenkin jälkeen. Talven tullen - jos pakkasia nyt edes tulee... - näin ei voine enää tehdä, yli 10 asteen pakkasessa siis? Mutta kun neiti ei suostu nukkumaan sisällä?! Pari kertaa kun on yritetty saada häntä nukkumaan sisällä, se ei ole onnistunut puolta tuntia kauempaa, jos sitäkään. Sitten vauvasta tulee yliväsynyt ja kiukkuinen koko illaksi ja huuto on hurjaa.
Voiko / kannattaako häntä nukuttaa päivisinkin (jos sisällä) omaan sänkyyn vai johonkin muualle? Olemme yrittäneet muualle, esim. tehneet omaan sänkyymme "pesän" jossa vauva on. Kun jostain olen ymmärtänyt että päiväunet kannattaisi nukkua muualla kuin yöunet? Vai pitääkö hommata esim. kehto tai nukkumakeinu tms.?
Tyttö kyllä osaa nukkua "halutessaan" ;-) , siis vaunuissa päivällä (4-5 tuntia), öisin (jopa läpi yön ilman herätyksiä/syöttöjä!), autossa turvakaukalossa jne. Mutta siis sisällä muuten ei oikein onnistu. Ainoat onnistuneet kerrat oli joskus ekan kuukauden aikana, muttei enää sen jälkeen.
Kommentit (4)
niin sinne vaunuihin kuten ulkonakin. Työnnät vaunut sinne, on sama kyyti kuin vietäessä ulos. Laitoin vain ulkokerroksen vaatetta ja huoneesta ikkunan auki raolleen, ettei tule kuuma sen puvun kassa, joka mutenkin on ulkona.. Vauva nukahta yleensä hattua pukiessa, silmät lurpsahtavat kiinni..
Meillä oli yksi huone jonka pystyin antamaan pakkaspäivillä viilentymiseen.
Tuo ulosvieminen ja takaisin sisälle on myös hyvä ratkaisu. Kun joskus illalla ei vauva nukahtanut, puin sen verran päälle että luuli pääsevänsä ulos nukkumaan, ja saman tien hilasin hiljaa sisälle.
Meillä on kaikki vauvat nukkuneet sisällä päiväunensa. Herätyskello on ollut kehdon/pinnasängyn vieressä tikittämässä (kuulostaa äidin sydämen ääniltä) ja radio on ollut päällä viereisessä huoneessa. Tälläisessä pienessä "hälyssä" on vauvat nukkuneet hyvin sisällä.
Mä ehkä tekisin niin, että murehtisin asiaa vasta sitten kun se on ajankohtainen. Muistaakseni se pakkasraja on -15, mutta kyllähän jengi esimerkiksi pohjoisessa nukuttaa kylmemmässäkin.
Yleensä lapsen saa nukkumaan niin, että menet itse nukkumaan kanssa. Jos imetät, niin rinta suuhun. Pidä sylissä niin kauan kunnes nukahtaa.
Mun esikoinen nukkui 2-vuotiaaksi asti vain päiväunet vaunuissa, kesät talvet. Opetin sitten nukkumaan sisällä kun menee päiväkotiin.
vein vaunut ulos ja vedin kun lapsi oli nukahtanut ne sisälle ja avasin paketin. Lapsi nukkui näin helposti montakin tuntia