Mitä HAITTAA on vauvalle, jos aloittaa kiinteät 3kk ikäiselle?
Täällä aina moititaan neuvolatätejä, jotka kehottavat aloittamaan kiinteät aikaisessa vaiheessa. En ymmärrä.
Kommentit (30)
Ihan suositusten mukaan. Normaali, terve lapsi. Ei allergioita, eikä ylipainoa. Ja korvikettakin peräti sai.
että ei mitään haittaa. Tosin tuolloin on otettu ekaksi vellit käyttöön, mutta alle 4kk on ollut jokainen, kun on aloitettu soseet. Ja kuopusta imetin vielä lisäksi puoli vuotiaaksi, kahden muun kohdalla maidon nousu lakkasi aiemmin. Itse koin sen kuitenkin lapsiystävällisemmäksi kokeilla ensin lisäravintoa, kuin lähteä sairaalaan hormoonikokeisiin (= verikokeita lapsesta). Ja näyttihän tuo toimivankin.
täällä sanotaan jotain ihan muuta..
http://ohjelmaopas.yle.fi/artikkelit/tiede/tiedeuutiset/kiintean-ruuan-…
Paitsi jos vauva ei ole valmis vielä syömään kiinteitä ja äiti alkaa tätä stressaamaan, pakottamaan lasta syömään jne.
Minä täysimetin kaksi yli 4-kiloisena syntynyttä lasta 6-kuisiksi. Kummallakaan ei mitään allergioita, ei korvatulehduksia, nuhaakaan ei juuri koskaan, ovat ns. "aina terveitä" lapsia.
on yöunet pidentyneet ;-) Tosi kurjaa sellainen.
Omassa 70-luvun neuvolakortissani oheistetaan 2kk:n iässä aloittamaan appelisiinimehun maistelu...
Ottamatta kantaa tutkimustuloksiin, niin kahden lapseni kohdalla se oli vaan tarkoittanut pari kuukautta pidempää jaksoa sotkemista ja syömään houkuttelua. Rintaruokitut lapseni oppivat syömään vasta yli vuoden vanhoina. Lämmitä, tarjoile, houkuttele, turhaudu, pyyhi, siivoa, pese x5/päivä
1,5kk: Tuoremehujen esim. mustikan aloittaminen varovasti
2,5kk: Vähitellen raasteiden aloitus, n. 1tl mehujen kanssa. 3kk jälkeen kiinteän ruoan aloitus.
Nykyään olen 33v. ja ei allergioita, ei yhtäkään.
Poikani s. 2001, pe-po -velliä 3,5kk eteenpäin ja siitä pikkuhiljaa kiinteisiin, allergioita on vaikka muille jakaa. Imetystä vain 2,5kk :(
joillekin vauvoille ei vain riitä enää pelkkä maito ravinnoksi. Suomessa siirryttiin 3 kk suosituksesta 4 kk, koska EU määräsi niin. Itse aion aloittaa soseiden antamisen 3 kk aikoihin!