Jos jään äippälomalle huhtikuussa 2010 niin eikös
äippärahat määräydy 2008 tulojen mukaan? Vai mites se meni:)
Ja eikö ole 80% tuloista se määrä vai olenko kuullut ihan huuhaata:)
Kommentit (11)
Kelan sivuilla on laskuri paljonko saat äitiysrahaa tuloistasi.
Nyrkkisääntö verotukseen on että viimeksi valmistunut verotus; jos joulukuussa laskettu niin 2007 vuoden mukaan.
Jos laskettu 1 päivä tammikuuta niin 2008 verojen. Ja koko vuoden menee tämä aika. Vaihtuu taas tammikuun eka päivä.
Itsellä laskettuaika helmikuussa ja verojen 2008 mukaan.
* Jos sulla on lapsi ennestään ja laskettuaika on niin ettei ikäeroa tule 3 vuotta tai mene yli niin voi ottaa samat tuet kuin tästä edellisestä lapsesta sait TAI jos sulla on parantunut tuet 20 prossaa verotuksesta niin laske puolen vuoden tulot ja kertaa kahdella..
Kela laskee sulle parhaimmat kun palautat hakemuksen.
80% on kyllä yläkanttiin. Laske kelan laskurilla. Löytyy täältä:
http://asiointi.kela.fi/eprlaskenta_app/PRLaskentaApplication?EJ=VR&lan…
Huomaathan että laskuriin laitetaan "Verovuoden 200x työtulo ansiotulosta tehtyjen vähennysten jälkeen" eli nuo vähennykset pitää ottaa huomioon. Tämän tulon vähennysten jälkeen löydät mm. verotodistuksestasi.
vai lasketunajan mukaan se verovuosi? Olen luullut, että äitiysloman aloituksen. Eli äitiysloma kun alkaa 1.1.2010 niin silloin katsotaan 2008 vuoden verotuksen mukaan.
Riippuu tietenkin paljonkin siitä onko esim. asuntolainan korkoja vähennyksissä vaiko ei.
Keskimäärin ä-päiväraha/vanhempainpäiväraha on 70% palkasta juuri näiden vähennysten vuoksi.
Olen tosi huonopalkkaisessa työssä ja luulin saavani jotain 400e per kk
ja tuon mukaan melkein 800:o?
tulot oli yht 17240
ja kaikkien vähennysten jälkeen 12296
Onko väärin?
ap
Lasketunajan Ihan sama milloin loman aloittaa.
Ainakin jokunen vuosi sitten nimenomaan äitiysloman aloitusajankohta ratkaisi. Itse kikkailin juuri tällä: la oli 28.2. ja 30pv mukaan ä-loma olisi alkanut tammikuun loppupuolella, jolloin äp-raha olisi ollut lähes minimi. Niinpä aloitin 50pv aiemmin eli 29.12., jolloin sain paremmat rahat.
Olen tosi huonopalkkaisessa työssä ja luulin saavani jotain 400e per kk ja tuon mukaan melkein 800:o? tulot oli yht 17240 ja kaikkien vähennysten jälkeen 12296 Onko väärin? ap
jos on oliko n.30% paremmat niin voi haeke myös sen vuoden verotuksen mukaan. mä tein niin ja johan sain 500 euroa enemmän rahaa =) ja ainahan kannattaa yrittää hakea jos ei siis ihan toi 30%täyty
tosta 80% en tiedä, voi olla aika lähellä, kelan sivuilla voit laskea päivärahan määrän.