Ratkaistaanko tama ongelma, sektion jalkeisesta ajasta/lasten kouluunkyydityksesta?
Mulle on luvassa sektio ensi helmikuussa. Lapset ovat luultavasti sen viikon "hiihtolomalla" koulusta ja mies ottaa 2 viikkoa lomaa, sairaalassa oloani varten ja jotta voi auttaa minua lasten kanssa. Enempaa ei pysty ottamaan lomaa, mutta voi joustaa tyosta niin etta veisi aamulla lapset kouluun ja sitten minulle jaisi heidan koulusta hakeminen arkisin klo 15.15.
Arveletteko etta tuon 2 viikon jalkeen sektiosta pystyn kavelemaan helposti kouluun ja takaisin yhteensa 3km paivittain? Autoahan ei saa ajaa kuin vasta 6 viikkoa sektiosta. Ketaan en saa meille/meita auttamaan. Toinen vaihtoehto on etta kavisin taksilla hakemassa lapset, mutta eikohan tuolloin jo onnistu tuollainen matka kavella?
Kommentit (12)
Mikä sääntö tuo autolla-ajokielto on, en ole kuullutkaan? Minulle on tehty kaksi sektiota ja olen kyllä ajanut autolla esim. neuvolaan.
"Autoahan ei saa ajaa kuin vasta 6 viikkoa sektiosta."
Itse paranin sektiosta nopeasti ja hyvin, kahden viikon päästä pystyi hyvin tekemään rauhallisia kävelyjä, pitkiäkin matkoja. Mutta toisilla paraneminen ei ole sujunut yhtä helposti.
Minkä ikäisiä lapsesi ovat? Voisitteko sopia, että lähdette yhtä aikaa matkaa, tapaisitte suunnilleen puolessa välissä siten. Olisko mahdollista saada apua joltain luokkakaverilta, lähinaapurilta..?
En ole ikinä kuullutkaan! Kaksiviikkoa sektiosta kyllä pystyt kävelemään 3 kilometriä rauhassa. Ainakin itse olisin sektion jälkeen pystynyt. Minkä ikäisiä koululaisia, eikö voisi opettaa kävelemään itse 1,5 km???
Minulle on tehty kaksi suunniteltua sektiota. Molempien jälkeen olin jalkeilla jo seuraavana päivänä. Autolla ajelin ihan normaalisti, enkä ollenkaan muista, että sitä olisi kukaan kieltänyt.
Mikä sääntö tuo autolla-ajokielto on, en ole kuullutkaan? Minulle on tehty kaksi sektiota ja olen kyllä ajanut autolla esim. neuvolaan.
"Autoahan ei saa ajaa kuin vasta 6 viikkoa sektiosta."
Ajoin autolla yhtenä päivänä 70 kilometriä kaksi viikkoa sektion jälkeen (käytin vauvaa sairaalassa yksin), neuvolakäynnit, hain miestä töistä + muuta, haava on parantunut siitä huolimatta oikein hyvin, eikä edes ole pariin viikkoon tuntunut mitään erityistä (nyt 7 viikkoa sektiosta). Tarkistin vielä äsken synnytyssairaalasta saamani ohjeet ja missään ei lue mitään autoilusta. Ainut ohje mitä on, ettei saa nostella painavia tavaroita. Synnärillä sanoivat, että kaikkea saa tehdä mikä ei satu.
ja kerran leikattu vatsaa muuten. Oman kokemuksen perusteella sanoisin, että kaksi viikkoa leikkauksen jälkeen pystyt kävelemään tuon matkan. Kävelyähän nimenomaan suositellaan leikkauksen jälkeen, tärkeää on se, ettei kanna mitään raskasta.
Mistään auton ajo kiellosta en ole koskaan kuullutkaan!
Päättelin vain noista koulukuljetusjärjestelyistä (miksi eivät itse voisi kävellä 1,5 km matkaa ja siinä poikkeustapauksessa että matka olisi arvioitu liikenteellisesti vaaralliseksi, niin eivätkö he ole koulukuljetusten piirissä?).
Sitten varsinaiseen kysymykseen - viikko sektiosta en ehkä olisi jaksanut kävellä 3 km mutta pari viikkoa sen jälkeen ei mitään ongelmia, kun hiljakseen kävelin. Autolla ajoin 1 viikko sektion jälkeen.
Siellä vakuutus kieltää autolla ajon 6vkoa sektiosta. Suomessa ei vastaavaa kieltoa ole.
Itse toivuin sektiosta todella hyvin ja ajoin autoa n. reilun viikon jälkeen toimenpiteestä ilman ongelmia.
että autolla ajo olisi ollut kiellettyä jonkin aikaa sektion jälkeen, mutta mitään varmaksi en sano. Sektiosta on tosin jo lähes 5 vuotta, että ohjeet ovat saattaneet muuttuakin jo sinä aikana. :)
Asumme ulkomailla ja meilla siis suositus on ettei 6 viikon kuluessa sektiosta saisi ajaa. Vakuutus ei korvaa jos sattuu onnettomuus tms.
Lapset ovat 5v ja 8v ja koulu ei anna lasten lahtea koulusta ilman hakijaa, enka kylla uskaltaisikaan heidan antaa kulkea yksin tuota matkaa, koska asumme kuitenkin miljoonakaupungin keskustan tuntumassa. Julkiset eivat kulje juuri koulureittia eika naapurustossa asu ketaan tuntemaamme kuka kavisi samaa koulua.
"Don't try to drive for several weeks, until you can deal with making the sudden movements you need to make when driving in traffic. In the UK, you will usually be advised to wait about 6 weeks before you try to drive. Many women feel able to drive well before this time. However, it is important that you are able to be in full control of the vehicle, and this would include being able to do an emergency stop without hesitation due to pain or the fear of pain. Before you take the car and baby out together, make sure you can manage your baby's car seat without hurting yourself. There is also the issue of car insurance. Although most insurance companies will be able to reassure you that your cover will not be affected, it is worth making sure that yours is not an exception. Occasionally companies will advise getting written confirmation from a doctor that you are fit to drive. Some women feel fit enough to drive after just two weeks. Be aware that the strain of driving can put undue pressure on newly forming scar tissue. But providing you are recovering well, and that you have checked your insurance cover, you may be able to make the occasional journey before the six weeks deadline"
http://www.csections.org/after.php
ap
No tuosta vakuutusyhtiön säännöstä ehkä pitäisin kiinni, koska jos sattuu vaikka ihan pienikin vahinko, niin tulee aika kalliiksi.
Jos tuntuu, että et jaksa kävellä ota taksi. Taksit kuitenkin UK:ssa selkeästi halvempiakin kuin Suomessa. Ja voithan tehdä ihan niinkin, että kävelet toiseen suuntaan vauvan kanssa ja taksi takaisin tms.
Toisaalta onhan tässä vielä reilut 2 kk aikaa, ehdit vielä palkatakin jonkun tekemään school runit.
Jos toinen on vanhempikin, voinevat helposti tulla kotiin kahdestaan tun 1.5 km matkan.