Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tyhmiä kyselen synnytysvalmennuksesta..

Vierailija
01.12.2009 |

eli mitä tapahtuu synnytysvalmennuksessa? Eli mitä siellä tehdään. Kai nyt muutakin kuin niitä jenkkisarjoissa/leffoissa nähtäviä puhinasihinä hengityksiä?

Kannattaako synnytyspelosta kärsivän mennä edes koko synnytysvalmennukseen?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhdellä kerralla odotusasiaa, toisella synnytysasiaa (tähän liittyi hengitysharjoitukset, synnytysvideo jne.), kolmannella vauvanhoitoasiaa. Meillä muistaakseni sai ohjelman ja aikataulun etukäteen lapulla kotiin, joten kysy omasta neuvolasta, mikä heillä on homman nimi.

Vierailija
2/19 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siellä keskusteltiin etupäässä parisuhteesta ja vauvan tuomista muutoksista parisuhteeseen ja perhedynamiikkaan. Lisäksi katsottiin synnytysvideo (sopii myös synnytyspelkoiselle), video imetyksestä (täysin turha) ja video lapsen kasvatuksesta ja kasvatuksen jakamisesta vanhempien kesken. Ihan hyvä valmennus sinänsä, että sai keskustella asioista jotka mietitytti, mutta tosi vähän siinä oli mitään konkreettista asiaa. Siis ei siellä ohjeita tule siihen miten vauvaa hoidetaan tai mitä synnytyksessä toimitaan, vaan enemmänkin keskittyy tuohon psykologiseen puoleen ja perheen muodostumiseen.

Synnytysvalmennusta sai paremmin äitiysjoogasta tai äitiysjumpasta. Niissä opeteltiin hengitystekniikoita ja rentoutusasentoja. Suosittelen kyllä jompaa kumpaa noistakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin se oli sellainen keskustelutilaisuus, muistaakseni kolme kertaa oli. Terveydenhoitajat kertoivat erilaisista kivunlievityksistä. Samoin kertoivat, että milloin pitää lähteä sairaalaan. Ja milloin pitää mennä ambulanssilla, jos esim tulee verta kovasti, silloin on pelko istukan irtoamisesta.

Sen lisäksi puhuttiin aika paljon imetyksestä. Vauvan hoidosta ja kaikista tunteista, jotka liittyy vanhemmuuteen. Väsymyksestä.

Lantionpohjan lihaksista puhuttiin myös.

Synnytysvideo katsottiin myös.

Meillä kävi myös seurakunnasta ja MLL:sta puhumassa, että mitä vauva- ja lapsiperheharrastuksia on alueella.

Pyydä ap terkalta tilaisuuden ohjelma.

Mä kävin sitten vielä erikseen sairaalaan tutustumassa ja se oli ihan kiva myöskin. Olen kummatkin synnyttänyt naistenklinikalla Helsingissä ja kun iso sairaala, niin oli kiva nähdä paikkoja etukäteen.

Vierailija
4/19 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen järjestäjästä. Meillä sen järjesti MLL yhdessä neuvolan kanssa. Yhden kerran kävimme tutustumassa synnytyssairaalaan, se oli tosi hyvä! Ja yhdellä kerralla terveydenhoitajat kertoivat vauvan hoidosta. Sekin oli tarpeellinen kerta. Muuten oli valmennukseen aika pettynyt. Se oli sellaista liirumlaarumia...kun vauva tulee kaikki muuttuu-tyyliin. Ei konkreettista apua mihinkään. Mieheni ei suostunut enää yhden kerran jälkeen tulemaan paikalle. Oli hänen mukaansa sellaista pelleilyä. ja samaa mieltä olin minäkin. Mutta olen kuullut eri paikkakunnalta asuvilta, että heillä taan on ollut hyviä valmennuksia.

Vierailija
5/19 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaettu muistaakseni kolmeen tai neljään kertaan ja aiheet oli odotus (turha, koska raskaus oli jo pitkällä. Ei mitään uutta), parisuhde/perhe syntyy jne. (kyselykaavakkeita miten kuvittelee paisuhteen muuttuvan jne., keskustelua),synnytys (video ja keskustelua), imetys ja vauvan hoitoa (video ja keskustelua)

Ei mitään, mitä synnytyspelkoinen ei voisi kohdata. Ei hengitystekniikoita, eikä puhinaa. Taitaa olla aika out toi tollanen puhina sihinä hengitys ja siihen keskittyminen. Rentoutuminen supistusten tullessa on todella tärkeää ja jos sen saa onnistumaan rauhallisella hengityksellä, niin hyvä. Mulle auttoi enemmän keskittyminen kasvojen lihasten rentouttamiseen. Kun huulet, posket ja otsa ovat rentoina, niin koko keho seuraa perässä. Eikä supistus tunnu kovin pahalta.

Vierailija
6/19 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietty jonkun verran puhuttiin mitä synntyksessä tapahtuu, synnytysasennoista ja kivunlievityksestä yms selaisesta. Lisäksi puhuttii imetyksestä, vauvan hoidosta.

Ryhmä oli hyvin puhelias, joten keskustelimme paljon kaikesta, peloista, vauvanhoidosta, raskaudesta, parisuhteesta yms. Ryhmä oli kansainvälinen, englanninkielinen, joten puhuttiin paljon vauvanhoitoon ja raskauteen liittyvistä uskomuksista ja tavoista eri kultuureissa. Se rauhoitti, kun huomasi että vaikka tyylit poikkesi paljon, niin ihan normaaleja meistäkin oli ttullut:-)

Vierailija
7/19 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

näytettiin synnytysvalmennuksessa synnytysvideo, puhuttiin synnytyksen etenemisestä ja kivunlievityksestä. Käytiin myös tutustumassa synnytyssaliin.

Mitään 'käytännönharjoituksia' ei ollut.

Ei siis harjoiteltu rentoutustekniikoita eikä synnytysasentoja tai hengitystapoja.

Ei se mikään pelottelujuttu ollut. Videolla näytettiin ns. normaali synnytys (ei verta, hikeä, kyyneliä tai huutoa) ja lähdettiin olettamuksesta että kipulääkitystä saa ja se toimii.

Kerrottiin myös kuinka hyvät valmiudet sairaalalla on hoitaa tilanteita joissa kaikki ei etene toivotulla tavalla.

Vierailija
8/19 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten tämäntakia kävin vain yhden kerran perhevalmennuksessa, ja synnytyssairaalaankin ois päässy tutustumaan mutten mennyt, kun ahdisti koko synnytys ja se sairaala. Loppujen lopuksi olin tyytyväinen etten mennyt perhevalmennukseen, ties mitkä SUUREMMAT pelot ois iskeny mulle ;D

Vierailija
9/19 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokemuksia laidasta laitaan. Tuo sairaalan synnytysosastoon tutustuminen olisi kyllä mukavaa. Tosin minulla on sinne matkaa 160km, että sinne pitäisi ihan tosissaan sitten lähteä. Ja tahtoa sitten mieskin mukaan.

Mukavaa kun olette kertoneet kokemuksistanne.

ap

Vierailija
10/19 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

perhevalmennuksessa oli yksi kerta, jolla puhuttiin synnytyksestä. Katsoimme videon (ei mitenkään järkyttävä) ja meille kerrottiin mm. kivunlievityksestä, koska pitää lähteä sairalaaan, mitä pitää ottaa mukaan jne.

Itse koin itse synnytystapahtuman kannalta hyödyllisempänä synnytyslaukurssin ja raskausjoogakurssin, jotka maksoin itse. Näistä voisi olla sinullekin hyötyä, jos synnyttäminen pelottaa!

Vierailija
11/19 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kerta perhevalmennuksesta oli tosiaan raskaudesta, toinen synnytyksestä ja kolmas lapsenhoidosta. Videoita katseltiin ja kuunneltiin kun terkkari puhui, hyvin vähän oli keskustelua,kysymyksiä sai kyllä halutessaan esittää. Olivathan ne ihan ok juttuja sensiodottajalle, kannatti käydä. Ei tosiaan ainakaan meillä ollut mitään sellaista, mistä olisi synnytyspelkoinen voinut saada mielestäni lisää traumoja.

Synnytyssairaalaan tutustuminen oli taas todella hyödyllinen, mutta jos on pelkoja niin siellä niitä voi kyllä itselleen lietsoa lisää. Itse olisin ehkä sitä mieltä, että synnytyspelkoisenkin kannattaa mennä tutustumaan synnytyssairaalaan etukäteen, mutta ei ryhmässä vaan erikseen. Jos menet jossain ryhmässä, et ehkä uskalla/kehtaa kysyä kaikkea ja toisaalta sinun pelkosi voi lietsoa muillekin turhaa huoltaa. Omalla käynnillä kätilö voisi keskittyä sinuun ja sinun pelkoihisi ja vastata sinua askarruttaviin kysymyksiin ja rauhoitella sinua. En sitten tiedä, miten tällainen "yksityisnäyttö" järjestyy, mutta kannattaa ainakin kysyä.

Vierailija
12/19 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tultiin niin vihaisiksi ettei menty enää takaisin. Kaks hoitajaa puhui huoneelliselle aikuisia kuin me oltais kaikki imbesillejä, eikä tajuttaisi mistään mitään. "Täältä vauva tulee" -läppää missä toinen pitää tekolantiota ja nukkea vierekkäin demonstroiden miten vauva syntyy. Pliis. Ja niin joo, "ette sitten ensimmäiseen kahteen viikkoon saa mennä ulos ettekä mielellään edes suihkuun vaan ootte vaan vauvan kanssa sisällä". Tässä siis vain pari esimerkkiä, lista on todella pitkä. HOHHOIJAA. Meillä esikoinen oli kyseessä ja oon NIIN iloinen ettei käyty siellä tuhlaamassa aikaa sen enempää.

Vierailija
13/19 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selitetään hienovaraisesti ja kauniisti. Mutta ei pelotella. Kerrotaan vain faktat.

Synnytys on tapahtuma josta ei kannata paineita kantaa. Se menee kuitenkin omalla painollaan. Keskittyy vain itseensä ja siihen että jaksaa ja muistaa että jokainen supistus on tarpeellinen jotta vauva syntyy. Ja jokainen supistus on myös aina yksi vähemmän, ja lähempänä syntymää. Jänniittäähän sitä varmasti kaikki, ja joka kerta! Kuuluu asiaan. Mutta kukin tietysti tavallansa. Pelko on paha asia ottaa mukaan. Jokainen tietää että se synnytys sattuu. Pieniksi kivuiksi ei voi kuvata, mutta ei niin pahojakaan etteikö niistä selviäisi. Ja lääkkeitä on joilla ne kivut saa aika hyvin hallintaan. Joten reippain mielin vain matkaan. Sitten kannattaa vasta pelätä kun on oikeesti tietoa että mikä se on homman nimi. :)

Vierailija
14/19 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

googleta synnytysvalmennus.fi ja hypnosynnytys.com. ne sopii synnytyspelkoisille erittäin hyvin!

Vierailija
15/19 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole koskaan kuullut, kaksi lasta

Vierailija
16/19 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolan kautta ei nimittäin enää järjestetä synnytysvalmnnusta vaan perhevalmennusta, jossa keskustellaan muistakin asioista kuin synnytyksestä ja yhtään ainoaa puhallus tai ponnistusharjoitusta ei tehdä.

Vierailija
17/19 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
18/19 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole käyneet perhevalmennuksessa, kun ei kukaan kerro kokemuksiaan?? Haluaisin oikeasti tietää. Varsinkin että onko siitä hyötyä synnytyspelkoiselle ja kannattaako miehen osallistua?

ap

Vierailija
19/19 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kivunlievityksestä ym.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme