Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsiperheet, joissa ei tv:tä!

Vierailija
01.12.2009 |

Meillä ei ole lainkaan digiboxia tai muuta mahdollisuutta vastaanottaa tv-lähetyksiä. Teimme tämän valinnan mieheni kanssa jo vuosia sitten, kun muutimme yhteen. Emme kokeneet kaipaavamme tv:tä - emmekä ole sitä kaivanneet.

Nyt lasten kasvaessa olen alkanut pohtia, tarvitseeko lapsi tv:n. Nyt puhumme tietenkin "tarpessta".

Lähinnä olen miettinyt tv:ttömyyden sosiaalisia vaikutuksia. Kuinka paljon isommat lapset (yli 5v)puhuvat tv-ohjelmista? Jääkö lapsi siis helposti ulkopuoliseksi jo ala-asteiässä, jos ei katsele niitä "hoteimpia" sarjoja? Entä varhaisnuoruudessa?

Minä en suoraan sanoen halua meille tv:tä, mutta ainakin omina kouluaikoina (mistä on kyllä aikaa..) lapset, jotka eivät tienneet uusimmista tv-sarjoista ja niiden käänteistä jäivät ajoittain todella ulos "piireistä" vaikkei heitä missään nimessä tahallaan syrjitty - koulukiusatut olivat sitten ihan erikseen.

Toki aikuiset meillä päättävät tästä asiasta, mutta minusta olisi silmien ummistamista, jos väittäisin, ettei tv:ttömyys vaikuta lapsiin laisinkaan. Sillä on paljon positiivisia vaikutuksia, mutta entä ne negatiiviset.. - onko niitä?

Asiallista keskustelua toivoisin aiheesta.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta minun mielestäni myös uutiset ja ns. ajankohtaisohjelmat ovat yksinkertaistettua höttöä yleisölle, jota ilmeisesti pidetään käsityskyvyltään lapsen tasoisina ;-) Eikö kukaan muu ihmettele esim. tv-uutisten jälkeen sitä miten puolueellisesti asiat esitetään ja uutisten valikoituminenkin tuntuu välillä salaliittohommalta. Onneksi ei tarvitse yleensä katsoa.

Fanaatikko ei ehkä ole oikea sana kuvailemaan ajatusmaailmaasi ;-)

Kokeilepa elää ilman televisiota esim. 3 vuotta ja tunne kuinka omakin ajatusmaailmasi vapautuu tyhmyyden ikeestä ;-) Suosittelen!

Vierailija
2/17 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haaveilen tästä usein, tulisi tehtyä paljon järkevämpiä asioita jos Tv:tä ei olisi. Olenkin miehelle ehdottanut että pidettäisiin Teeveettömiä/tietokoneettomia päiviä/ viikkoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä meillä ole koko aikana ollut tv:tä kun lapsia on ollut. Ei tuo mitenkään suuri ongelma ole ollut, nykyaikana kuitenkin on vähän eri tilanne kuin omassa lapsuudessani 70-luvulla jolloin koko Suomi katsoi samoja ohjelmia. SItäpaitsi jotain joskus katsovat Yle Areenasta.

Vierailija
4/17 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti minusta lapsi jää ulkopuoliseksi jo päiväkoti-iässä, jos ei lainkaan "ymmärrä", mistä muut puhuvat, kun he puhuvat ns. trendijutuista. Minusta tämä on surullista, mutta niin se vain menee.

Vierailija
5/17 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhin 9v. Meillä ei ole edes koskaan ollut telkkaria niin eivät edes kaipaa.Netin kautta tosin välillä katsovat jotakin lastenohjelmia tmv..

Jos meillä olis telkkari niin moni muu asia jäis paljon vähemmälle.

Meillä ei kyllä kolmasluokkalainen ole jäänyt mistään paitsi.

Oikeesti telkkarilla ei tee mitää, ilmankin pärjää mainiosti.

Se on vaan viihdykettä.

Vierailija
6/17 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten kovin paljon johtopäätöksiä ei voi vetää. Meillä tyttö 6v katsoo netistä, pikkukakkosen sivuilta lastenohjelmaa, jos tahtoo niitä nähdä. Tänään kysyin että löytyisköhän sieltä joulukalenterikin (ajattelin että haluaisi katsoa kun muina jouluina on ainakin katsonut telkasta). tyttö vastasi vaan, että oli siellä joulukalenteri muttei ollut kuulema jaksanut katsoa kokonaan.

Ainakaan eskari-ikäisen sosiaaliseen elämään ei ole siis vaikuttanut mutta eipä sen ikäiset varmaan vielä kovin telkkaria katsokaan.

Omasta nuoruudestani muistan kuinka meidän naapureilla ei ollut telkkaa (elettiin 80- ja 90-lukujen vaihdetta). Tyttö oli hyvä ystäväni, jonkin verran asiaa ihmeteltiin muttei kuitenkaan suuremmin syrjitty. En muista missä vaiheessa heille televisio ostettiin.

Televisiosta on mielestäni hyötyö sekä haittaa, riippuu miten sitä katsoo. Jos se on 24/7 päällä niin silloin mielestäni haitat kumoaa hyödyt. Itse olen huomannut että meillä on paljon rauhallisempaa kun ei ole telkkaa enää, vaikkei sitä laitettukaan päälle ennenkuin lasten ohjelmat alkoi. Välillä sieltä on tullut ohjelmaa mitä olisin halunnut katsoa mutta ei ole pitkään harmittanut.Ja enää en ole edes ohjelmatietoja lukenut kun ei niillä tiedoilla mitään tee. Luultavasti ostamme taas television kun muutamme omakotitaloon vuoden sisällä, saa nähdä.

Vierailija
7/17 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkodissa tv;ttömyyden takia :) Ei sen ikäisille nuo tv-ohjelmat ole niin olennaisia asioita tässä elämässä. Sitäpaitsi katsovat joskus pikkukakkosta netin kautta ja monet muutkaan päiväkoti-ikäiset ei muuta tv:stä katso.

Silti minusta lapsi jää ulkopuoliseksi jo päiväkoti-iässä, jos ei lainkaan "ymmärrä", mistä muut puhuvat, kun he puhuvat ns. trendijutuista. Minusta tämä on surullista, mutta niin se vain menee.

Vierailija
8/17 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten telkkaria ei olla katsottu vuosiin. Ekaluokkalainen ja nelivuotias eivät ole koskaan valittaneet asiasta. Jonkin verran katsovat kylläkin DVD-elokuvia, ja taitaa meillä pari Puuha-Pete-levyäkin olla pienemmälle. Eivät ole koskaan sanoneet jääneensä mistään paitsi.

Itse en katsoisi televisiota enää edes vaikka siitä maksettaisiin, joskus mummolassa kun joutuu sitä roskaa katsomaan, tulee ihan uskomaton olo - näinkö tyhminä meitä pidetään?

Vierailija
9/17 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

digiboxia, eikä tule.

Ainoa asia, josta joskus on närää onj pian 13v esikoisen taholta kuuluva napina ettei näe lätkää ja futista.

Muuten Netti ja DVD:t riittävät täysin. Poika on ihmeissään, kun kuuntelee kaverien juttuja telkkariohjelmista, MUTTA ulkopuolinen ei mistään ole. Ainoastaan sitä ihmettelee miten kauheasti toiset toosan edessä aikaa kuluttavat roskaan.

Meillä katsotaan elokuvia (discshop on hyvä ystäväni...) ja tiettyjä lastensarjojakin ostan, mutta kaikki turha jää näkemättä/kokematta (koneellakin esim youtube on lapsilukon takana...)

Itse aikanaan teininä olin niinikään pihalla kun välituntisin toiset puhuivat ohjelmista... minä kun kulutin aikani koirien kanssa ulkona ja katsoin vain luonto-ohjekmat (tuolloin lähinnä avara luonto) muttei se ulkopuolisuus minua haitannut, kun omassa elämässä oli mielestäni enemmän sisältöä ilman tv-sarjoja.

Vierailija
10/17 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en katsoisi televisiota enää edes vaikka siitä maksettaisiin, joskus mummolassa kun joutuu sitä roskaa katsomaan, tulee ihan uskomaton olo - näinkö tyhminä meitä pidetään?

Television saa seka auki että kiinni nappia painamalla ja kanava vaihtuu samalla periaatteella...

Mutta ap:n kysymykseen; televisio ei ole välttämättömyys.

Vierailija
11/17 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Television saa seka auki että kiinni nappia painamalla ja kanava vaihtuu samalla periaatteella...

Mutta ap:n kysymykseen; televisio ei ole välttämättömyys.

Mutta minun mielestäni myös uutiset ja ns. ajankohtaisohjelmat ovat yksinkertaistettua höttöä yleisölle, jota ilmeisesti pidetään käsityskyvyltään lapsen tasoisina ;-) Eikö kukaan muu ihmettele esim. tv-uutisten jälkeen sitä miten puolueellisesti asiat esitetään ja uutisten valikoituminenkin tuntuu välillä salaliittohommalta. Onneksi ei tarvitse yleensä katsoa.

Vierailija
12/17 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
13/17 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onhan se selvää, että toimittajan valinnoista riippuu, millaisen käsityksen me jostakin asiasta saamme. Ja monesti kun katson uutista tai ajankohtaisohjelmaa asiasta, johon olen muuta kautta tutustunut erittäin hyvin, jään ihmeissäni miettimään, miten tästä samasta asiasta sai tuollaisenkin uutisen aikaan.

Aloitukseen: Meillä kyllä on TV, mutta lapset eivät sitä katso. Sitä ei avata koskaan ennen lasten yöunia. Lastenhuoneessa on toinen pieni TV, jossa ei ole antennia vaan pelkkä dvd-soitin.

Haittaa tästä ei mielestäni ole ollut. Pari kertaa lapseni on tullut eskarista ja kertonut jostakin ohjelmasta josta siellä on puhuttu. Yleensä olemme netistä sen löytäneet ja vilkaisseet, mistä on kyse.

Itse en pyri niinkään täydelliseen mediapimentoon vaan lasten arki-iltojen rauhoittamiseen muille, paljon tärkeämmille puuhille.

TV kun on siitä kumma laite, että sen liikkuva kuva suljetussa tilassa vangitsee tällaisen "pakenemaan ja saalistamaan luodun nisäkkään" katseen vaistomaisesti ja erittäin tehokkaasti, ja vie huomikyvyn ja ajan muilta asioilta.

Vierailija
14/17 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksi lasta ala-asteella ja yksi päiväkodissa. Emme katso tv:tä. Totta tavallaan, että lapset jäävät ulkopuolisisksi monista jutuista kun eivät ymmärrä mistä muut puhuvat. Mutta näin on tarkoituskin koska lasten katsomat ohjelmat ovat suurelta osin "roskaa" ainakin mitä tuon ikäiset seuraavat ja ne lapset joilla on parempaakin tekemistä kuin esim. Salkkareiden katsominen ovat juuri ne lapset joiden seuraan omani haluan. Joten minun ei tarvitse "valita" lapseni kavereita vaan ne valikoituvat ihan luonostaan ja mahtavia, fiksuja kavereita ovatkin.

Vierailija
15/17 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun verran 5v:t jo käsittelevät lastenohjelmien tapahtumia. Tulee mm. vaikutteita leikkeihin.

Päiväkodin vanhempainillassa pyydettiin erikseen, ettei lasten annettaisi katsoa

esim. Pokemonia tai muita "lastenohjelmia", joiden ikärajat on 7v tai enemmän. Näistä oli hoitajilla huonoja kokemuksia. Lapset apinoivat jotain taisteluasentoja ym.

Vierailija
16/17 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä hyvin voi ajatella että jos ei ole sitä ja tätä muutakin,niin lapset jäävät ulkopuolisiksi.

Tämä ei kuitenkaan ole mikään hengen ja elämän kysymys, soisin muidenkin koittavan olla ilman tv.tä. Meillä ei pelata tietokoneella kuin yhtenä päivänä viikossa eikä siitäkään ole mitään haittaa ollut. Kummasti vaan päivät täyttyvät muutenkin.

Koulussa yksi lapsistamme on sanonut pariin kertaan ettei tiedä ohjelmaa,mistä on ollut puhetta luokassa mutta ei siitä mitään yleistä haloota ole noussut.

Vierailija
17/17 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

me ollaan oltu 2v ilman telkkua.. tai siis on tv´t ja kaikki herkut mut meillä ei oo antennia.. :) dvd´tä katellaan kyllä. maalasimme talon ja päätimme kun vanhan antenin poistimme että ei hommata uutta. eikä sitä kyllä olla tarvittu. hyvin pärjää ilman.. aikaakin on paljon enemmän kaikkeen muuhun :)

meillä ei ainakaan lapset kärsi.. on 12 ja 7..5 3.. dvd itä on joka lähtöön.. kaikille jotain mieluista.. mielesätni tvstä tulee niin paljon turhaa pahaa.. et en haluais sitä takasin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yhdeksän