Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tic-oireita?, possupiikki?..kokemusta jollain

Vierailija
01.12.2009 |

Meillä tytöllä 5vee on naaman nykimistä. Ennen väänteli/käänteli sillai hassusti nenäänsä ihan jatkuvaan ja ei tiedostanut tekevänsä sitä itse. Nyt on sitten n: viikon verran tehnyt suulla sellaista alaspäin nykivää liikettä sarjoina/liki kokoajan. Puhuessa myöskin suu tekee sitä liikettä.

Kulmiaan vetää niin sanotusti keskellepäin ja sitäkään ei tiedosta tekevänsä.

Nyt olen kovasti pähkännyt mitä ihmettä tämä on, ennen oli sellaista ettei niin kiinnittänyt huomiota siihen nenän nykimseen mutta nytten on jo häiritsevää.

Lääkäriin aika varattuna, mutta ajattelin kysyä onko täällä kokemusta?

Yksi tuttavani heitti ilmaan Tic-oireen?

Ja siitä äkkiä katseltuna tietoa / "oireita" tuli monessa esiin adhd, ja siihen kategoriaan meidän tyttöä ei saa mitenkään.

Possupiikin tyttö sai vajaa 2 viikkoa sitten ja sen jälkeen alkoi nuo suun/kulmien liikehtimiset ( en syytä piikkiä, mietin vain )

Lapsi on muuten terve, iloinen, rauhallinen, sosiaalinen ja tottelevainen eskarilainen. Osaa aakkoset, tunnistaa kirjameit ja selvästi hakee jo lukemisen alkua.

Sori on tosi sekavaa ja virheitä täynnä, en jaksa tarkistaa ;)

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tästä emme lapselle mainitse. Emme siis sano: lopeta naaman vääntely jne.. Vaan koetamme asian vain olla.

Vierailija
2/20 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkäri Antti Heikkilälle, hän kerää tietoa keskitetysti rokotteen jälkeisitä oireista: "Olen saanut paljon postia ihmisiltä, jotka ovat kertoneet hurjistakin rokotuksen jälkeisistä reaktioista. Jotta asia pääsisi esille edes jotain kautta, pyydän ihmisiä lähettämään tietoja rokotuskokemuksistaan minulle osoitteeseen drantti@gmail.com. Haluan varmistua, että kysymyksessä on todellinen henkilö ja että tarina on tosi. Siksi viestissä pitää olla kirjoittajan nimi ja puhelinnumero. Henkilöllisyys jää minun tietooni, ja tarinat julkaistaan sivustollani nimimerkillä. Mielestäni tässä tilanteessa kokemusten jakaminen on äärimmäisen tärkeää, ettei totuus unohtuisi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

höpöhöpö ei kaikki johdu possusta.

tic oireet ovat juuri 5v olennainen, ja jostain syystä juuri nyt alkaneet. anna ajan kulua

Vierailija
4/20 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut vaikka mistä oireista rokotuksen jälkeen. Siskoni tyttö, 1.5v sai seuraavana yönä rokotuksesta tärinä-horkka kohtauksen. Oli mennyt ohi tytön lopulta herättyä. Äiti soitti neuvolaan seuraavana päivänä ja sieltä terkka yhdisti lääkärille niin kommentti oli, että niitä voi nyt vaan tulla?! Seuraa tilanetta tuleeko lisää. Käsittämätöntä. Asia jäi tohon! Eihän niitä kohtauksia nyt vaan voi tulla vai saako? Mistä johtui, hermostollinen juttu, tuliko rokotteesta pysyvä vaurio?

Vierailija
5/20 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuota aikaa on kulunut jo vajaa vuoden verran tuon naamanvääntelyn kanssa, mutta ennen ei siis niin häiritsevää, vaan ajattelin että ehkä menee ohi.

Mutta nyt todella voimakasta ja ulkopuolisetkin huomaa nuo suun ja kulmien liikkeet :( Harmittaa lapsen puolesta, kun ihmiset jäävät tuijottamaan.

Vierailija
6/20 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi toki olla, mutta kannattaa selvittää.

Vierailija
7/20 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä samanlainen aloitus. Oli myös lapsella alkaneet tic-oireet possupiikin jälkeen. Kannattaa tehdä ilmoitus.

Ja tääll kaikki rokotteen puolustajat on ehdottomasti sitä mieltä, että mikään ei voi johtua rokotteesta. Ihan sama mitä oireita lapsella on niin ei voi johtua rokotteesta.

Onneksi ei otettu rokotetta.

Vierailija
8/20 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen raskaana ja pari viikkoa piikin saamisen jälkeen mulla rupesi iltaisin jalat oireilemaan levottomien jalkojen tapaan. Ei onneksi jatkuvasti, mutta silloin tällöin.

Vierailija
9/20 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki rokotteen ottajat puolustavat rokotetta henkeen ja vereen ja mikään sivuvaikutus ei voi johtua rokotteesta!

Emme mekään ottaneet rokotusta emmekä todellakaan tule ottamaan. Paljon olemme rokotuksia vuosien varrella ottaneet, mutta tämän skippaamme ja näköjään on syytäkin.

Vierailija
10/20 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten ei taatusti johtu rokotteesta :).

Meillä myös pojalla tic-oireita, eikä todellakaan kyse ole siitä, että lapsella olisi ADHD. Ainoastaan on todettu, että usein ADHD-lapsilla on tic-oireita, ei siis niin päin, että kaikilla tic-oireisilla lapsilla olisi ADHD.

Lääkäriä tuohon ei tarvita, menevät itsestään ajan kanssa ohi.

Tässä on minusta aika hyvä kirjoitus tic-oireista. http://www.tourette.fi/dokumentit/HyvaTerveys.htm

Samoin huomaa ap, että Tourette-oireyhtymä on eri asia kuin normaali lapsi, jolla on ticejä. Nuo ovat erittäin yleisiä (noin viidenneksellä lapsista, päiväkodeissa ja kouluissa opettajat ovat noista hyvinkin tietoisia) ja ne ovat vaarattomia.

Vierailija
11/20 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tic-oireet lisääntyvät usein esim. sen vuoksi, että eskarissa/koulussa on ollut tavallista enemmän ohjelmaa/testejä/tehtäviä.

Meillä ollut myös vuoden verran ticejä, lähinnä jatkuvaa "kurkun selvittelyä" ja toisinaan myös toisen silmän "siristelyä". Nuo molemmat olivat tosi voimakkaita vielä joitakin viikkoja sitten, mutta nyt taas on huomattavan paljon rauhallisempi hetki. Ne siis menevät ja tulevat ja tic-oire voi myös häipyä ja joku muu tic tulla tilalle.

Ja ei, lapsi ei saanut sikarokotteesta ticejä lisää :).

Huomaa, että nämä vouhkaajat tässä ketjussa eivät nyt oikein tiedä koko tic-oireista mitään, kun ei ole omakohtaista kokemusta :). Ja ei tietysti tarvitse tietääkään, mutta hymyilyttää vain se, että aivan kaikesta tällä hetkellä syytetään sikarokotetta - joko sen ottamista tai ottamatta jättämistä.

11

Vierailija
12/20 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki rokotteen ottajat puolustavat rokotetta henkeen ja vereen ja mikään sivuvaikutus ei voi johtua rokotteesta!

Emme mekään ottaneet rokotusta emmekä todellakaan tule ottamaan. Paljon olemme rokotuksia vuosien varrella ottaneet, mutta tämän skippaamme ja näköjään on syytäkin.

lapset rokotettu kyllä muuten rokotusohjelman mukaan ja nuorin saanut rota-rokotteenkin. Mutta tämä epäilyttää ja näimän ihan syystäkin. Itselleni suurin syy rokottamattomuuspäätökseen oli se, että ulkomailla kyseistä rokotetta ei saa antaa lapsille ja raskaana oleville.

Toivon vain, että rokotteen puolustajat puolustavat sitä omaa päätöstään sittenkin vielä, kun rokotteen haitat tulevat julkisesti tunnustetuiksi.

Vierailija
13/20 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tic-oireet lisääntyvät usein esim. sen vuoksi, että eskarissa/koulussa on ollut tavallista enemmän ohjelmaa/testejä/tehtäviä.

Meillä ollut myös vuoden verran ticejä, lähinnä jatkuvaa "kurkun selvittelyä" ja toisinaan myös toisen silmän "siristelyä". Nuo molemmat olivat tosi voimakkaita vielä joitakin viikkoja sitten, mutta nyt taas on huomattavan paljon rauhallisempi hetki. Ne siis menevät ja tulevat ja tic-oire voi myös häipyä ja joku muu tic tulla tilalle.

Ja ei, lapsi ei saanut sikarokotteesta ticejä lisää :).

Huomaa, että nämä vouhkaajat tässä ketjussa eivät nyt oikein tiedä koko tic-oireista mitään, kun ei ole omakohtaista kokemusta :). Ja ei tietysti tarvitse tietääkään, mutta hymyilyttää vain se, että aivan kaikesta tällä hetkellä syytetään sikarokotetta - joko sen ottamista tai ottamatta jättämistä.

11

ja olen erittäin pahoillani, mutta päätelmäsi meni pieleen. Minulla on kokemuksia tic-oireista. Niitä ollut sekä nyt 6v esikoisella että 4v keskimmäisellä. Nuorin vasta 1,5v ja hänestä en vielä tiedä, että tuleeko niitä.

Vierailija
14/20 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon vain, että rokotteen puolustajat puolustavat sitä omaa päätöstään sittenkin vielä, kun rokotteen haitat tulevat julkisesti tunnustetuiksi.

Miksei kukin saisi muodostaa mielipidettään annettujen faktojen perusteella? Ja jos tulee lisää tietoa, miksei sitä mielipidettä saisi muuttaa? Hulluhan se on joka jääräpäisesti pitää kiinni omasta käsityksestään vaikka tutkimukset ja silmät osoittavat ihan muuta.

Vierailija
15/20 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin ketjussa aletaan höpöttämään rokotteesta tietämättä YHTÄÄN MITÄÄN tic-oireista.

AP:n lapsella selvästi tic-oireita. Ne eivät todellakaan johdu rokotteesta. Lukutaitoiset osaavat lukea, että ap:n lapsella ollut ticejä jo vuoden verran. Paljon ennen siis mitään rokotusta.

Ja ketjussa on linkki, josta voi käydä lukemassa tic-oireista. Mainittakoon vielä, että suurin osa vanhemmista ei edes tajua, että omallakin lapsella on tic-oireita. Sen sijaan opettajat huomaavat luokallaan hyvinkin herkästi kaikki ne täysin normaalit lapset, joilla ticejä esiintyy.

Vierailija
16/20 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei kukin saisi muodostaa mielipidettään annettujen faktojen perusteella? Ja jos tulee lisää tietoa, miksei sitä mielipidettä saisi muuttaa? Hulluhan se on joka jääräpäisesti pitää kiinni omasta käsityksestään vaikka tutkimukset ja silmät osoittavat ihan muuta.

asiaan, kun nämä rokotteen puolustajat eivät suostu uskomaan, että mikään johtuisi rokotteesta. Mitään haittailmoituksia ei heidän mielestään kannata tehdä, koska mikään ei vaan johdu siitä rokotteesta. Sitä tarkoitin.

Vierailija
17/20 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen erittäin pahoillani, mutta päätelmäsi meni pieleen. Minulla on kokemuksia tic-oireista. Niitä ollut sekä nyt 6v esikoisella että 4v keskimmäisellä. Nuorin vasta 1,5v ja hänestä en vielä tiedä, että tuleeko niitä.

Mikä päätelmä meni pieleen?

Vierailija
18/20 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen erittäin pahoillani, mutta päätelmäsi meni pieleen. Minulla on kokemuksia tic-oireista. Niitä ollut sekä nyt 6v esikoisella että 4v keskimmäisellä. Nuorin vasta 1,5v ja hänestä en vielä tiedä, että tuleeko niitä.

Mikä päätelmä meni pieleen?

vastaajat eivät tiedä tic-oireista mitään. Kerroin että meillä on kahdella isommalla ollut tic-oireita joten minä vastasin ja minä tiedän kyllä ticeistä yhtä sun toista.

Vierailija
19/20 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ja itse en mainunnut että possupiikin takia sai noi oireet, vaan mietin että oliko sattumaa että oireet voimistuivat viikko piikin jälkeen vai jotain muuta.

Kuten joku huomasikin yllä niin meillä oireita ollut kauan ennen piikkiä ja nyt vain voimistuneet, niin että vaikuttaa puheeseenkin.

Mutta huomenna viisaampia tai ainakin askel viisaampaan suuntaan, kun tarkistetaan Tic:iä vai jotain muuta ;)

Vierailija
20/20 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tic-oireisto yleensä pahenee stressin aikana. Jos tyttösi on 5-v., on hän todennäköisesti aloittanut eskarin nyt syksyllä. Lyhyessä ajassa on siis tapahtunut paljon uutta ja ihmeellistä. Nämä jo itsessään voivat lisätä tic-oireilua. Rokotus tuo oman fyysisen stressin lisää. Siinä suhteessa oireisto on voinut pahentua rokotuksen myötä. Pysyvää vaikutusta ei varmasti ole.

Hyvä, että käytte lääkärillä. Uskon kuitenkin, että kaikki on kunnossa, ja lapsesi tic-oireisto rauhoittuu taas arjen tasaantuessa ja rauhoittuessa.

Kaikille rokotuksilla on haittavaikutuksia. Samoin on kaikilla sairastetuilla taudeilla. Kaikki, mitä tapahtuu pian rokotuksen/sairastumisen jälkeen ei kuitenkaan useinkaan ole riippuvaista rokotuksesta/sairastumisesta, vaan ajankohta on vain sattumaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä