selittäkää suomalaiset teidän joulusta!
No niin! tässä sitten monen vuoden ihmittely: miksi te vietätte joulun "jomman kumman" vanhempien/isovanhempien luona. Jotkut ehkä käyvät pikavisiitille "toisella puolella", mutta yleensä pidetään kiinni "vuoroista", tyyliin: vuosi täällä, vuosi siellä. Joka vuosi jompi kumpi "puoli" pahastuu, tai pahimmassa tapauksessa ollaan menemättä mihinkään, ettei kenellekään tulisi huono mieli, ja sen sijaan ollaan "perheen kesken" kotona. Eikö olisi helpompaa, ja hauskempaa, jos kaikki viettäisitte joulun YHDESSÄ. Kaikki vanhemmat, isovanhemmat, iso iso vanhemmat sun muut. Kaikki samaan juhlaan, niin että nähdään kaikkia, ja jokaisella on hyvä mieli. Olen ihmittellyt jokavuotista pohdintaa, ja keskustelua, missä ja miten joulua vietetään....Kertokaa, jos olen väärässä, kiitos!
Kommentit (26)
Tuollaiset jutut kaatuvat omaan mahdottomuuteensa myöskin heti, kun suvussa on vanhuksia, jotka eivät voi matkustaa tai eivät tule muuten toimeen vieraissa oloissa. Meidän joulunviettomme on jo pitkään sanellut muistihäiröinen lähisukulainen, jolla ei ole ketään muuta kuin me ja joka ei enää voi matkustaa.
Jos yksi perhe "omii" kaikki jäsenet omiin pippaloihinsa, missäs ne ulkojäsenet joulunsa viettävät? Yksin? Eikö ole reilumpaa vuorotella?
Meillä tilanne on se, että suvut asuvat usean sadan kilometrin päässä toisistaan. Koska olemme molemmat todella sukurakkaita (mieheni ja minä), vietämme joulua vuorovuosina kummankin suvun luona. Suku on alusta asti ymmärtänyt tämän ihan mainiosti. Kummankin "pään" jouluissa on puolensa ja mukavaa yhdessäoloa. :)
Monissa suvuissa on myös erilaisia jäseniä, erityislapsia ja erityisaikuisia, diagnoosilla ja ilman. Monet heistä eivät pysty kuvatunlaiseen suursukujouluun tai se on ainakin heille erittäin tuskallista. Entä alkoholistit, väkivaltaiset ja nuorten tyttöjen kähmijät, annetaanko heidän pilata koko suursuvun joulu?
Eivät kaikki nauti hälinästä. Joillekin joulun tunnelma syntyy hiljaisuudesta, kun kuulee lumihiutaleen putoavan tai kynttilän liekin palavan. Onhan se ehkä mahdollista, että suomalaisissa on keskimäärin enemmän introverttejä kuin joissakin muissa maissa. Olemme syystä hakeutuneet tänne havumetsiin ja haluamme viettää joulummekin hiukan pienemmän hulabaloon keskellä kuin seurallisemmat kansat.
yhdessä viettämässä joulua jos tehtäisiin kuten ap ehdottaa.
Oma perheeni, minun ja mieheni vanhemmat, minun ja mieheni sisarukset puolisoineen, sisarusten puolisoiden vanhemmat ja sisarukset, heidän puolisonsa jne. jne.
Noinhan se menee jos KAIKKI sukulaiset viettää juhlapyhät yhdessä.
Jos jokaisen perheen kaikki lapset haluavat olla vanhempien ja isovanhempien luona joulun niin silloin on äkkiä yhden kaupungin verran ihmisiä tulossa juhliin.
Vai jätetäänkö sisarukset ulkopuolelle ja sanotaan että viettäkää te joulu keskenänne, vai toimitetaanko sisarusten puolisot omien vanhempiensa luokse tmv.
Itse teen mieluummin niin että vietän joulua oman perheeni kanssa ja kutsun sukulaiset meille (jos ehtivät/viitsivät/haluavat tulla) eikä kukaan ole tästä vielä pahastunut.
aattona mun vanhemmilla ja joulupäivänä miehen vanhemmilla. Ensi vuonna sitten toisin päin.
Miehen suku varsinkin todella iso, jos kokoontuisimme johonkin, niin paikan täytyisi olla todellakin joku seuraintalo tai vastaava, eikä ole kiva, kun puolet ei tunne puoliakaan.
Jos taas ajattelisi, että mun vanhemmat ja miehen vanhemmat ja lapset perheineen, niin kummankaan vanhempien pienissä omakotitaloissa ei riittäisi majoituspaikat noin 10-15 henkilölle eikä ole taaskaan kiva, kun esimerkiksi mun äidin miehen lapset perheineen ei ole tuttuja mun miehen vanhemmille...
Meillä näin, muut tavallaan.