!!Viimeiset MARRASMURUT uunista ulos!!
Kommentit (18)
Tämä mamma myös yhdessä palassa edelleen :P
Tänään kävin meidän omalla kätilöllä (yksityisellä puolella) kovakouraisessa tutkimuksessa ja jos yön aikana ei tule lähtöä niin kätilö soittaa mulle aamulla ja antaa ajan keskiviikoksi ä-polille. Jos vaikka sitten saisi jäädä sille reissulle... hope so! Hermot alkaa olemaan melkoisen kireänä, myös miehellä ja en saa enään nukutuksi kuin noin tunnin pätkiä ja sitten saa valvoa hyvän aikaa ennenkuin uni tulee uudestaan silmään ja taas tunnin päästä sama juttu.
RokkiMami tasan 41
pääset tositoimiin pian Rokkimami!
Mulla oli neuvola tänään. Verenpaine oli hieman koholla samoin valk. virtsassa pienellä plussalla. Ei kuulema mitenkään hälyttävästi mutta tarkkaillaan nyt kuitenkin ettei tule raskausmyrkytystä. Sehän se tätä loppuaikaa piristäiski jos vielä jonkun hiton raskausmyrkytyksen saisi! Seuraava kontrolli neuvolassa on kuitenki vasta perjantaina ja jos ei mitään erikoista oo ni äippäpolille pääsen vasta ens viikolla. Voi kun pääsis ennen sitä synnyttämään!!!!
Santsuli 40+5
.. ei tullut lähtöä yön aikana, huomenna ä-polille käymään, toivottavasti käynnistävät. Viime yönä nukuttu 4h ja nekin taas tunnin pätkissä. Väsy....
RokkiMami 41+1
Tänään kotiuduttiin pienen miehen kanssa vihdoin! Ihanaa olla kotona, tuntuu niin luonnolliselta että nyt meitä onkin kolme :)
Hieman synnytyskertomusta vielä niinkuin lupailin: Lauantai (41+4) aamuna tasan klo 8.30 tuli ensimmäinen supistus. Se nipisti menkkamaisesta alavatsaa, muttei kuitenkaan kovin kipeästi. Näitä mulla oli jo ollut silloin tällöin, joten en kuitenkaan uskaltanut iloita, että lähtö oikeasti tulisi. Katsoin kuitenkin kelloa - ihan varalta vain. Tasan 8 minuutin päästä tuli seuraava ja näin jatkui 8-10 minuutin välein aina puoleen päivään asti. Lepäilin sängyssä koko tuon ajan, koska olin mennyt edellisenä yönä myöhään nukkumaan. Puolen päivän maissa söin aamiaista ja silloin supistukset harvenivat ja tulivat seuraavat 1.5h noin 20-30 minuutin välein. Klo 14 supistukset muuttuivat jo kipeiksi ja alkoivat tulla tasan 7 minuutin välein. Mies oli töissä ja puoli kolmen aikaan sanoin, että kyllä tämä on nyt tulossa mutten tiedä vielä kauan tämä kestää.
Kävin suihkussa ja soittelin kättärille n. klo 15.30. Sanoivat, että koska olen ensisynnyttäjä tämä vaihe voi kestää ja että menisin sinne kun en pystyisi enää olemaan kotona. Mieheni oli edelleen töissä, joten minun piti odottaa häntä kotiin. Kun hän vihdoin tuli klo 16.30 aloin olla jo niin kipeä etten yksin jaksanut supisteluita. Olin täysin valmis lähtemään, mutta mies keräili siinä vielä viimeisiä tavaroita mukaan (en ollut kaikkea saanut pakattua) ja kävi 1 minuutin suihkussa :D Meidän piti kuitenkin odottaa vielä ystävääni, joka tuli hoitamaan koiriamme. Olisimme muuten siis voineet lähteä, mutta hänellä ei ollut avaimia meille. Ystäväni tuli klo 17.10 ja siinä vaiheessa tein jo kuolemaa. Lähdimme samalla ovenavauksella kuin ystäväni tuli sisään. Mikään asento ei enää tuntunut hyvältä, silmissä sumeni ja olin jo aivan toivoton supistusten aikana. Tässä vaiheessa niitä tuli jo 5 minuutin välein ja parhaimillaan ne kestivät 2 minuuttia. Kävely alas taksille helpotti, etenkin ulkona vesisateessa oli niin rentouttavan viileää! Taksissa olikin sitten taas aivan kamalaa kun istuva asento ei ollut mitenkään mukava. Taksikuski veloitti meiltä maksun lennossa, sillä hänkin taisi säikähtää kovia kipujani :D Luuli varmaan, että lapsi syntyy autoon.
Kun vihdoin pääsimme kättärille oli ovella vastassa kätilö ja kätilöopiskelija. He katsoivat minua ja sitten toisiaan ja totesivat että taidetaanpa mennä suoraan saliin. Kun pääsin salin ovesta sisään meinasin purskahtaa itkuun helpotuksesta, sillä olin todella kipeä ja vihdoin tuntui, etten ollut yksin! Olihan mieheni tukena ja hienona tukena olikin. Hän vaan ei juuri voinut oloani helpottaa. Kätilö katsoi pikaisesti, että olin 4cm auki ja sanoi että tilataanpa puudutus. Ihan hyvä, etteivät edes kyselleet - totesivat varmaan että tämä tyttö puudutetaan halusi tai ei - ei tästä muuten mitään tule :D Sain kaasua jotta kestäisin supparit puudutteen valmistelujen ajaksi. 10 minuuttia siitä kun saavuin saliin sain epiduraalin eli niin pian kuin oli käytännössä mahdollista!
Kun epiduraali vaikutti ja olin saanut pääni sopivan sekaisin ilokaasusta alkoikin synnytyksen hauskin osuus. Ensinnäkin olin täysin kivuton ja äärettömän rento puudutteen ansiosta. Ilokaasu oli taas saanut minut niin hilpeälle tuulelle, että koko homma alkoi olemaan itseasiassa todella hauskaa. Siinä sitten odottelin rauhassa että avautuisin lisää. Sain oksitosiinia kuulemma varmuuden vuoksi, ettei supparit pysähtyisi. Oksitosiini piti homman käynnissä ja minulla oli parhaimmillaan 5 minuutin supistus - tämä silloin kun ensimmäisen epiduraalin vaikutus alkoi hälvetä, n. 2h puudutteen laittamisesta. Onneksi kuitenkin pärjäsin vielä kaasun avulla kunnes sain lisää epiduraalia. Tämä toinen annos sitten kestikin loppuun asti. Kätilöiden vuoron vaihtuessa n. klo 22 olin 10 cm auki ja yökätilö totesi tämän iltavuorolaisen ollessa vielä paikalla. Sitten kätilö sanoi, että nyt odotellaan että sinusta tuntuu siltä että haluat ponnistaa, kerrot sitten kun olet valmis. Sain varmuuden vuoksi vielä servikaalipuudutteen - tässä vaiheessa olin jo täysin kaiken mahdollisen lääkinnän puolestapuhuja :) 22.20 aloin pikkuhiljaa ponnistamaan ja 22.35 syntyi poika maailmaan. Muutama ponnistus tarvittiin ja sain vain pieniä nirhaumia ja muutaman "varmuuden vuoksi" tikin. Lääkityksen ansiosta synnytys oli oikeastaan täysin kivuton ja kaikinpuolin ihan älyttömän hieno kokemus! Alku oli kyllä ihan kamala ja kipeä. Hyvä fiilis kuitenkin jäi, sillä tärkein osuus meni nautiskellessa ja pystyin keskittymään nauttimaan poikani syntymästä. Oli myös hienoa aktiivisesti ponnistaa poika ulos maailmaan kun kipuja ei juuri ollut - sain kohdistettua ponnistuksen oikein ja pystyin yhdessä kätilön kanssa tunnustelemaan ponnistaako vai eikö, niin, että välilihalla oli mahdollisuus venyä eikä leikkausta tarvittu.
Tulipa romaani! Nyt on kuitenkin hieno poika kotona (nukkuu isänsä kainalossa) ja tuntuu uskomattomalta, että se on jo ohi ja koettu!
Tsemppiä teille, jotka vielä odottavat masuasukin ulkoontumista! Viimeiset päivät ovat kyllä tuskaa! Onneksi se siitä helpottaa.
Nemilia ja pieni mies 3 vrk.
Heissan!
Nyt vasta jaksan ilmoittaa, että 23.11 saatiin maailmaan tyttö sektiolla. Leikkaus meni hyvin! Kipuja ei ole ollu tähän mennessä paljon ollenkaan. Edelliseen, alatiesynnytykseen, verrattuna toipuminen on ollut tosi helppoa. Tyttö oli kokoluokaltaan ihan samaa kuin esikoispoikani eli noin 3,5 kg. Pituutta 50 cm. Pääsin pois sairaalasta perjantaina eli viikonloppuna saatiin kunnolla kotiutua.
Tänään oli terkkarin kotikäynti. Imetän tyttöä ilman lisämaitoa eli siinä mielessä hyvin asiat. Tuo imettäminen vaan tekee pirun kipeää! Luulin, että toisen kohdalla siinä pääsis helpommalla.
En oikein tiedä, onko vauvalla naamassaan hormoninäppylöitä vai märkärupea. :( Terkkarikaan ei oikein osannut sanoa. Näpyt nousivat eilen illalla ja aika nopeaa kuivuvat. Onko kellään kokemusta tästä????
Onnea kaikille synnyttäneille ja tsemppiä odottaville! =)
Jemina ja toinen Jemina
Paljon onnea Jeminalle!
Täällä odotellaan aina vaan...
Santsuli 40+6
Onnittelut Jeminalle ja koko perheelle!
Santsulille suppareita!
Aotearoa ja Ansku 7viikkoa
piti tulla kertomaan, vaikka on ketju kyllä sen verran hiljainen jo että itselleni taidan lähinnä kertoa :). Verenpaine oli edelleen koholla mutta ei niin et pitäis huolestua ilman muita oireita. Kohdunsuun tilannekin tarkastettiin ja oli pehmeä ja sormelle auki. Vauvan pää kuulema tuntui ihan lähellä eli tuloillaan se tosissaan on. Terkan mukaan vois olla hyvinkin lähellä synnytys (yllätysyllätys näillä viikoilla :))ja toivotteli onnea viikonlopulle josko pääsis jo jakautumaan. Jos ei niin sitten vielä maanantaina joutuu neuvolaan tuon verenpaineen takia ja sitten ti sinne yliaikakontrolliin ä-polille. Mutta nyt täytyy vaan ottaa hirmuinen spurtti viikonlopuksi! Kaikki kolme ässää käyttöön ja lisäksi kunnon lenkit koiran kanssa!
Kyllä tämä tästä..
Rokkimami lienee päässyt synnyttämään kun ei ole mitään kuulunut? Muita ei ole tainnut linjoilla ollakaan.
Hyvää viikonloppua ja tulevaa itsenäisyyspäivää kaikille!
Toiveikas Santsuli 41+1
Minä en oo juurikaan kirjotellu, mutta listalla oon. Samana päivänä meillä Santsuli LA. Aika kärvistelyähän tämä loppuodotus on, ihan valmis olisin jo synnyttämään. Mulla on yliaikaiskontrolli keskiviikkona, luulen että sinne mennään. Tuskin tämä sitä ennen syntyy... Multa ei oo kohdunsuun tilannetta katottu moneen viikkoon, joten siitä ei tietoa. Pää on kiinnittyny.
Mulla ei oo ässät auttanu ollenkaan, ei aiheuta mitään tuntemuksia. Tuntuu että lenkkeilysupistuksetkin on loppunu...
-marsupialia 41+1
aaaaaaaaaaaargh... johan tässä saa heittää toiveet tänä viikonloppuna syntyvästä vauvasta. Voi kökkö että harmittaa tää odottelu ja tää ihan hirveä olo!!! Kaikki mahdolliset konstit on kokeiltu seksi, sauna, siivous, shoppailu, lenkkeily ymsyms. mitä vielä????? ei niistä saa muuta ku selkänsä kipeeksi. Mitään oiretta ei lähestyvästä synnytyksestä ole eikä tule. Mä en kestä!! Eilenkin tuli jo tippa linssiin kun olo on niin kurja. Mulla on raskausaika sujunut ihan hyvin ilman suurempia ongelmia mutta nyt alkaa tosissaan tää olotila imasemaan kaikki voimat.
kiva Marsupialia kuulla että joku muukin vielä odottelee :) tai no kiva ja kiva, ei tätä tuskailua kyllä toivois kenellekään. Ja ei muuten multakaan oltu tota kohdunsuun tilannetta tarkistettu ku viimeks lekurineuvolas viikoilla 36 jotain, nyt sattu vaan terkka kysäsemään just ku olin lähdössä et haluanko et tarkistetaan tilannetta.
Santsuli 41+3
Eilen jo toivoin, että yöllä olis saanu lähteä, mutta ei. Täälläkin vielä kärvistellään. Oli niin kummallisia tuntemuksia illalla, mutta taisivat olla toiveajattelua. :/ Me käytiin eilen kaupungilla hoitamassa viimeset jouluostokset, mutta ei silläkään saanut supistuksia aikaseks. Alan menettää toivoni ihan kokonaan, että tämä itekseen syntyis.
Tsemppiä Santsuli, jospa nämä pian kuitenkin tajuais ulostautua. Nämä viimeset päivät on kyllä ihan kamalia!
ja onnea kaikille vauvan saaneille ja jaksamista vielä odottaville.TÄssä vähän synnytystarinaa,en ookaa pitkää aikaa kirjotellu.eli mulla meni 10pävää yli la.na ja synnytys alkoi supistuksilla,6 maissa oltiin kättärillä ja 13 tyttö syntyi,10minuuttia ponnistusvaihe,kaikki meni hyvin,sain spinaali joka auttoi,mutta ei enää ponnistuvaiheessa.ei tullu repeemiä ja olen toipunut nopeasti.tyttö on nyt 3vkoa vanha ja tosi rauhallinen ja suloinen,nukkuu ja syö.:)VIimeset päivät oli tosiaa kamalia,tiedän ku 10pvää yli meni itsellä,mutta jaksamista teille!!
Pikaisesti tulin ilmoittautumaan, tyttö syntyi 2.12. mitoilla 3356g ja 50cm, pipo 34cm, viikkoja kasassa 41+2
RokkiMami ja pesue
8.12 (rv41+5) syntyi suloinen tyttö mitoilla 3910g ja 53cm. Eilen kotiuduttiin. Olo on vielä hieman väsynyt mutta sitäkin onnellisempi!
Onnittelut myös Rokkimamille!
Nyt vielä marsupialiasta tietoja niin saadaan ketju päätökseen.
Santsuli ja pikku neiti
Meille syntyi poika 9.12 rv 41+6. Mitat 3920 ja 49, pää 35. Synnytys oli nopea ja helpohko, paitsi lopussa istukan hitaan irtoamisen ja kohdun supistumattomuuden takia menetin verta 1,5 litraa. Hb oli synnytystä seuraavana päivänä vain 85! Poika vietiin lastenosastolle kuivan ja kuoriutuvan ihon takia, mutta on siellä edelleen hengityksen rohinan takia... Ihossa ei enää ole siis mitään vikaa. Minä pääsin eilen kotiin. Vointi on ihan ok olosuhteisiin nähden. Nyt vaan toivotaan pojalle pikaista kotiutumista.
Onnittelut myös Rokkimamille ja Santsulille!
Paljon onnea marsupialialle! Toivottavasti saat pojan pian kotiin.
Onnea RokkiMami, Santsuli ja Marsupialia!
Aotearoa ja Ansku 2kk
Aluksi onnitteluni riinalle, epelille ja nemilialle!
Ajattelin nyt tehdä tällasen viimesen alotuksen ihan siinä toivossa että pian on kaikki marraskuiset nyyttinsä saaneet. Mutta ehkä en kuitenkaan ole vielä ainoa jäljelle jäänyt odottaja??
Laittakaahan jonkinlaista viestiä vielä linjoilla olevat niin saadaan tuo lista päivitettyä kun siellä varmasti on paljon sellaisia jotka eivät enää tänne kirjoittele.
Mukavaa viikonalkua kaikille :)
Santsuli 40+4