Hei sinä n.5v pojan äiti/isä jotka olitte luistelemassa Tikkurilan Valttriareenalla
tänään su klo10.30-11.30!!
Miksi lapsesi luisteli yksin siellä jään reunalla, teitä aikuisia ei näkynyt missään.
Hän törmäsi mieheeni joka kaatui (törmäys tuli takaapäin ja polvitaipeisiin joten kaatuminen siksi) ja mieheni satutti kaatuessaan ranteensa ja miehen luistimen terä satutti 6½v lapseni solisluuta koska lapsikin kaatui siinä rytäkässä ja terä osui häneen siksi. Solisluussa on nyt iso verinen nirhauma joka tihkuttaa verta ja on hyvin arka ja kipeä. Oli lähellä ettei terä osunut vaikkapa kaulaan tai valtimoon tai silmään, päähän tms.
Eli jospa vahtisitte lapsianne tuollaisissa paikoissa ja tilanteissa hieman paremmin.
Tuokin poika vain läksi siitä menemään kuin ei mitään.
Prkl!!!
Kommentit (65)
ainakin luistelee yksin. Olen itse laidalla valvomassa. Välillä en kyllä näe häntä koska siellä on niin paljon aikuisia edessä.
Jos lapsi ei pysy hetkeäkään luistimilla vaan täytyy kannatella kokoajan kainaloista niin tuo ei ehkä ole oikea paikka harjoitella.
Kaulasuoja käyttöön ehdottomasti!
Vain vastuuttomat vanhemmat antavat lastensa luistella ilman kaulasuojaa. Varsinkin kun kyseessä on jäähalli missä on paljon lapsia ja kaatumisia tapahtuu koko ajan.
että ukko kaatui itse ja teloi oman lapsensa. Mutta pelkää ap.ta niin, että keksi jonku 5 vuotiaan.
Miten muka joku 20 kiloinen 5v pystyy kaatamaan raavaan miehen....muahahaaaaaa
sen että lapsi lähti livohkaan.
Mitä odotit, että olisi jäänyt siihen odottamaan jotain draamaa.Ja siis... sinähän et ollut paikalla, että olisiko isukki kuitenkin kaatunut ihan omaa tyhmyyttään ja syyttää nyt jotain lasta tapauksesta, koska muuten mammalta tulee huudot, kun Janicalle tuli toooodella kipeä haava solisluuhun, josta vähän vertakin tulee.
Ja niin, mieheni oli siellä 8+v ja 6½v lastemme kanssa ihan kolmistaan, kaikkeen kun ei tarvita kahta vanhempaa joka kerta enää tämän ikäisten kanssa.
ApMinulla on kolme lasta, olen yh, enkä ole ikinä pakosti tarvinnut minnekään mukaan toista vanhempaa. Onko miehesi (tai sinä) jotenkin kädetön?
Ja niin, mieheni oli siellä 8+v ja 6½v lastemme kanssa ihan kolmistaan, kaikkeen kun ei tarvita kahta vanhempaa joka kerta enää tämän ikäisten kanssa.
ApMinulla on kolme lasta, olen yh, enkä ole ikinä pakosti tarvinnut minnekään mukaan toista vanhempaa. Onko miehesi (tai sinä) jotenkin kädetön?
Tai tässä tapauksessa JALATON??? BUUUAHHAHHAHHAAA
Mutta minä olenkin niin nössö mamma että pidän kädestä leikki-ikäistä koko ajan, kun olemme esim. kaupungilla :/.
Jos 5-v. lapsi on hyvä luistelemaan, ei hän varmasti halua vanhempiensa kanssa käsikädessä edetä? Ei siinä paljon huudot auta, jos lapsi johonkin törmää. Yleisöluistelussaiv pottaa lapsia joka suuntaan, ja törmäyksiä sattuu. Kylä aikuisten tehtävä on katsoa ympäriinsä ja väistää pieniå, jotka vasta harjoittelevat.
Meillä ei edes 3-v. halua luistella äidin kädessä kiinni. Itse pitää saada mennä. Eikä varmasti osaa arvioida omaa saati muiden etenemistä luisteluruuhkassa. Onneksi en ole osunut paikalle ap:n kaltaisten vanhempien kanssa. Ja onneksi aikuiset ovat osanneet väistää tarvittaessa.
Mitä näiden vanhempien olisi pitänyt tehdä? Moittia lastaan kovaan ääneen julkisesti? Kiskoa kaatunut mies jäästä ylös ja paijata? Viedä loukkantunut perhe lääkäriin?
Menepäs nyt ap kipikapi ottamaan ne lääkkeesi, ettei enää tarvi tulla tänne palstalle enempää skitsoilemaan.
Sääli moisen kauhumamin lapsia, elävät varmaan koko ajan varpaillaan, että koska se äityli taas sekoaa ja saa raivarin mitättömistä asioista...
Hauska aloitus...
Itselläni on 3 lasta, joiden kanssa käyn luistelemassa -hui kauhistus - ihan itsekseni ilman miestä. Nuorin on vasta just luistimille päässyt, joten aikani menee käytännössä hänen kanssaan luistelemiseen. Isommat harrastavat taitoluistelua ja luistelevat paljon paremmin kuin minä enkä näe oikein järkevänä käskeä heitä tepsuttamaan jään reunalla. Toki sääntöjen mukaan pitää mennä ja esim- tekojäällä luistella kiertosuuntaan. Silti ovat vasta lapsia (5- ja 7-vuotiaita) ja vahinkojakin voi sattua. Toivoisin, että tuollaisessa tilanteessa oma lapseni ensisijaisesti tulisi sanomaan että näin kävi (ja uskon että näin myös olisi), mutta myös että tilanteessa ollut aikuinen tulisi selvittämään asian kanssani ilman että hänen vaimonsa sitten itkisi jossain keskustelupalstalla asiaa.
Mun mielestä taitavan 5-vuotiaan voi antaa luistella omaan tahtiinsa, toki nuo jäähallien yleisöluistelut on yleensä niin hullun kansoitettuja, että siellä mennään kuin sillit suolassa enkä ehkä itse edes viitsisi sellaiseen lähteä, kun muutenkin meillä luistellaan suunnilleen joka päivä.
esim. sen, että päiväkodissa antaisivat lapsesi luistella ilman vahtimista? Ja en ole ap.
5-vuotiasta luistelijaa ei todellakaan täydy vahtia vieressä.
luistelevat lapsen vieressä kuin haukat.
Riittää kun seisoskelee kentän laitalla.
Sorry jos ilmaisin itseäni huonosti.
Jos takaapäin joku tulee polvitaipeisiin, niin mihin suunta ihminen pyllähtää??? Ensin 5v luistelee päin ukkoa ja sitten se juoksee karkuun... luistimilla vai piikkareilla?
Muissa titaa olla aina vika... Ei meirän ISI/ÄITEE/LAPSUKAISET tee ikuna mitiä.
Jos 5-v. lapsi on hyvä luistelemaan, ei hän varmasti halua vanhempiensa kanssa käsikädessä edetä? Ei siinä paljon huudot auta, jos lapsi johonkin törmää. Yleisöluistelussaiv pottaa lapsia joka suuntaan, ja törmäyksiä sattuu. Kylä aikuisten tehtävä on katsoa ympäriinsä ja väistää pieniå, jotka vasta harjoittelevat.
Meillä ei edes 3-v. halua luistella äidin kädessä kiinni. Itse pitää saada mennä. Eikä varmasti osaa arvioida omaa saati muiden etenemistä luisteluruuhkassa. Onneksi en ole osunut paikalle ap:n kaltaisten vanhempien kanssa. Ja onneksi aikuiset ovat osanneet väistää tarvittaessa.
Mitä näiden vanhempien olisi pitänyt tehdä? Moittia lastaan kovaan ääneen julkisesti? Kiskoa kaatunut mies jäästä ylös ja paijata? Viedä loukkantunut perhe lääkäriin?
Jos minun lapseni tekee jonkun virheen, niin minähän siitä olen vastuussa. Itse olisin ainakin mennyt pahoittelemaaan tilannetta ja katsonut olisinko voinut tehdä jotain isän ja lapsen hyväksi.
Merkillistä porukkaa nämä joiden mielestä lapset saavat tehdä mitä tahansa. JA vaikka teko olisi kuinka vahinko niin kyllä se täytyy silti selvittää.
Meillä lapset viipottavat kyllä ihan itsekseen ja hyvä niin. Jos liki yhdeksänvuotias tarvitsee jäällä kädestäpitäjän, niin kyllä jossain on jotain vikaa. Todennäköisimmin lapsen itseensä sitovalla äidillä tai isällä...
ovat korvausvelvollisia. Jos ap:n mies ja lapsi ovat satuttaneet itsensä, niin kyllä vanhemmat olisivat joutuneet korvaamaan tenavansa aiheuttaneet vahingot vaikka vahinko on kyseessä. Uskon myös ihan täysin että ap:n mies on kaatunut törmäyksen voimasta. Koittakaapa itse seistä luistimet jalassa jäällä paikallanne niin että takaanne törmätään täysin yllättäen polvitaipeisiin täydellä voimalla. Kyllä siinä lentää nurin kuka tahansa, aivan selvä juttu.
Aika vastuutonta mielestäni lapsen vanhemmilta, mutta eipä yllätä nämä ap:n saamat vastaukset. Täällä palstalla tuntuu pesivän nämä vastuuttomat ja lapsistaan välittämättömät vanhemmat oikein urakalla. Ja lapsethan saavat myös rikkoa toisten omaisuutta ja vaikka terveydenkin, siitä ei pidä välittää....
Ikävä juttu tosiaan ap, toivottavasti miehesi ja lapsesi eivät tule pahemmin vammoistaan kärsimään :(
ettei vaan olis ukkos keksiny koko jutun? Jos ei ole parempi luistelija, oisko syytä liikkua jalkaisin?
Eli kyllä pieni voi kaataa ison. LApsi oli silloin tokaluokkalainen
Aina te solvaatte alkuperäistä, oliko se nyt sen vika ku sen mies kaatu? Voi jee jee, painukaa sinne vähemmistön puolelle haukkumaan ihmisiä. Mua niin ärsyttää, ja se että haukutte toisen miestä hinteläksi? Jos näkisitte, olisitteko sitten siinä itse haukkumassa? Miettikääpä, jos tämä mies olisi lihaksikas kehonrakentaja? :D. Ja kun lapsi kaatuu, saattaa myös takki ja paita nousta, joten luistimen terä voi hyvinkin osua solisluuhun. Mä oon niin ap:n puolella! >:-(
kypärää ristikolla ja kaulasuojaa. Meillä lapset eivät mene luistelemaan ilman kypärää ristikolla ja kaulasuojaa. Mitä vain voi tapahtua. Turha tänne tulla itkemään. Nää on just näitä vanhempia jotka ei viitsi yhtään lastensa turvallisuuteen panostaa.
tiesi että on 5v??? On katsos voinut olla vaikka pienikokoinen 7-8v.
Mulla on pitkä 3v jota joka paikassa luullaan 5 vuotiaaksi. Toisinkin päin voi varmaan käydä...