Raskaus ja suonikohjut - onko joskus syytä huoleen??
Anteeksi jos kyselen tyhmiä, mutta tilanne on minulle uusi, koska en ole moisesta vaivasta ennen kärsinyt.
Noin rv 15 minulle ilmestyi säären sisäpintaan sellainen katkenneiden pintaverisuonten ryhmä. En ajatellut siitä enempää. Noin rv 23 huomasin, että pintaverisuonten ympärillä on myös pieniä pehmeitä muhkuroita, eli ilmeisestikin suonikohjuja.
Tällä hetkellä rv 26 kohjut ovat jonkin verran lisääntyneet, niitä on myös nilkan sisäpinnassa ja polven yläpuolella reiden sisäpinnassa. Jos olen pitempään jaloillani, niin pahimpia kohjupaikkoja alkaa herkästi kuumottaa, kutittaa ja "kirvellä". Jalka saattaa olla hivenen turvonnut, mutta ei näkyvästi. Kovaa tai jatkuvaa kipua ei ole. Jalan nostaminen ylös auttaa, näkyvät kohjut häviävät ja pintaverisuonet vaalenevat selvästi.
Kun olen googlettanut aihetta, niin kaikki edellä mainittu näyttäisi sopivan suonikohjuihin. Nyt aloin kuitenkin panikoida luettuani laskimotukoksesta! Yleensähän sen pitäisi oireilla turvotuksena ja kipuna. Pahinta kuitenkin on, että se saattaa olla oireeton.
Mistä hemmetistä minä nyt tiedän, milloin kyse on vain viattomista suonikohjuista ja milloin vaarallisesta laskimotukoksesta? Näkyvät kohjut eivät kai tukokseen kuulu, mutta tuo lievä turvottelu ja kipuilu pelottaa.
Kuinka herkästi olette menneet tällaisilla oireilla lääkäriin?
Kommentit (7)
tulee yleensä raskauden aikana aika monillekin mutta itseltäni hävisivät synnytyksen jälkeen kun vauva lakkasi painamasta isoja verisuonia...voithan kertoa asiasta neuvolassa, tuskin tarvii hätäillä...
Ahdistaa hirveästi lukea, että joku tauti voi olla oireeton tai että se on vaikeasti diagnosoitava. Ja nämä molemmat pätevät syvään laskimotukokseen...
Pitäisikö mennä lääkäriin, sanoa ettei oireita ole ja pyytää sen perusteella tutkimuksia? ;)
millään tavalla kunnes oli aivoissa. Käytä ap ehdottomasti tukisukkia ja käy lääkärissä.
jalan ympärysmitta on yli 3 cm enemmän kuin oireettoman jalan. Eli ihan minimaalinen mittaero ei haittaa.
olen rv 29 ja ei ole reisissä mutta ulompien häppäreiden sisäpuolelle ilmestyi tuollainen punainen kova myös. Kysyin asiasta ja samaa on kuin sinulla, mutta tietty hieman eri paikassa :D
Kipeä oli alussa kun ei kärsinyt edes pyyhkiä. Nyt lähinnä vaan ärsyttää se pesu tilanteissa ja kuulema lähtee pois raskauden myötä niinkuin osat mandariini ihosta kans mitä kertyny pakaroihin. Eli se on normaalia raskauden aikana
pieniä röllyköitä. Aamuisin ne ovat näkymättömissä, mutta pullahtavat esiin aina päivän mittaan. Lievää turvotusta on jalassa myös.
Seuraa tilannetta ja nyt viimeistään kunnon tukisukat käyttöön. Seksikkäät eivät tosin ole ja maksavatkin mutta toimivat. Kannattaa ehkäsitä mahdollisuuksien mukaaan kohjujen syntymistä koska niiden hoidattaminen kunnallisesti on nykyään lähes "mahdotonta".