Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäiskö teinin käskeä olla enemmän kavereiden kanssa...?

Vierailija
27.11.2009 |

Meidän esikoinen on nyt 16v. Lisäksi meillä on 15v, 3v ja 1,5v kaksoset. Tämä tuli oikeastaan tuosta toisesta ketjusta mieleen eli kun meidän esikoinen melkeinpä joka arki-ilta vahtii/hoitaa nuorimpia ja ihan omasta vapaasta tahdosta kylläkin. Viikonlopulla sen sijaan viettää sitten aikaa kavereiden kanssa, ei siis ole siitä kyse, ettei esikoisellamme olisi kavereita, vaan hän on kaksosten syntymän jälkeen osallistunut paljon sisarustensa hoitoon enkä ole halunnut kieltääkään.

Pitäiskö nyt sit kuitenkin asettaa rajat hoitamiselle/vahtimiselle? Nyt siis esikoinen arki-iltaisin vahtii/leikkii nuorimpien kanssa 1-3tuntia. Toinen lapsemme sen sijaan ei ole koskaan pikkusisaruksia vahtinut, emmekä alun perin ole niin ajatelleetkaan, että se olisi isompien sisarusten tehtävä vaan, että itse hoidamme nuorimmatkin.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuosta teinistä tulee peräkammariin asukas jos ei ole omaehtoisesti mennyt ystävien luo. Tuskimpa sillä ystäviä on. Tulee vaikea aikuistuminen ilman ystäviä. Saa nähdä miten selviää.

Vierailija
2/13 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

peräkammarin asukkaaksi, vaikka viikolla onkin pääsääntöisesti kotona, yhden illan harrastuksessa ja viikonlopulla lauantaina harrastuksessa ja sen lisäksi viettää aikansa kaverien luona tai sitten kaverit ovat meillä. Mitä en kirjoittamastani ymmärtänyt, sanoin jo aloituksessa, ettei ole kyse siitä etteikö tytöllä olisi kavereita.

ap

tuosta teinistä tulee peräkammariin asukas jos ei ole omaehtoisesti mennyt ystävien luo. Tuskimpa sillä ystäviä on. Tulee vaikea aikuistuminen ilman ystäviä. Saa nähdä miten selviää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoitan, että joskus nuori ottaa perheessä oma-aloitteisesti liikaa vastuuta jos esim huomaa että äiti on väsynyt tms. Jos aidosti tykkää hoitaa pikkuisia eikä tunnu että tekee sen jostain omasta velvollisuudentunnostaan niin tuskin mitään ongelmaa on.

Tuon ikäisellä (tytöllä) voi olla ihan sen verran voimakas hoivaviettikin että tykkää toimia noin, eikä siinä mitään vikaa silloin ole. Päinvastoin, ihana suhde tulee ison siskon ja pienten välille.

Vierailija
4/13 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan omasta halustaan vai johtuuko siitä, että on huomannut sinun olevan väsynyt.

Meillä tyttö hoiti samanikäisenä meidän iltatähteä (2v) paljon ja hällä se johtui siitä hoivavietistä ja ihan normaali aikuinen tuli, vaikka olikin kavereiden kanssa vain viikonloppuisin. Nyt hällä on jo omiakin lapsia.

Vierailija
5/13 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 14 v kun pienin siskoni syntyi ja aina olen häntä paljon hoitanut ja vähemmän ollut kavereiden kanssa. Hoidin paljon myös naapureiden pikkulapsia ihan siksi kun pidän paljon lapsista. Olin aikamoinen lukutoukkakin ja olen yhä. Viikonloppuisin saatoin käydä kaverien kanssa jossain.

Ihan normaali aikuinen minusta kasvoi. 2 lasta on aviomies ja hyvä työpaikka. (lastentarhanopettaja : ) yllätys yllätys

Vierailija
6/13 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kaikki ole mitään kyläriekkujia

Vierailija
7/13 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan itse miten minulla oli tuon ikäisenä aika vähän kavereita. Viihdyin hyvin kotona, mutta kotoa jotenkin annettiin ymmärtää, että pitäisi olla kylillä kavereiden kanssa. Siitä sitten tuli kaikenlaista ongelmaa (ryyppäilyä ym.)

Vieläkin viihdyn hyvin kotona, enkä ole aktiivinen pitäessäni kavereihin yhteyttä. Yleensä kaverit soittavat ja olen kyllä siitä ihan tyytyväinen.

Anna olla rauhassa kotona, jos siellä kerran viihtyy.

Vierailija
8/13 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisaruksista on toisilleen seuraa ja illat hommailevat yhteisiä juttujaan. Eivät kaipaile kylille.

Asia ei ole ollut ongelma minulle, eikä teineille. Mutta näkyy olevan ongelma heidän kavereidensa äideille, jotka huomauttelevat useasti, että eikö teidän pojat ole koskaan kioskilla ja heitä ei näy iltaisin roikkumassa koulun pihalla yms.

Meillä ei ole kyllä sitä vauvaa, mitä hoitaisivat, mutta tykkäävät kyllä pikkusisaruksistaan, vaikka eivät ole enää hoivaiässä.

Muistan itse miten minulla oli tuon ikäisenä aika vähän kavereita. Viihdyin hyvin kotona, mutta kotoa jotenkin annettiin ymmärtää, että pitäisi olla kylillä kavereiden kanssa. Siitä sitten tuli kaikenlaista ongelmaa (ryyppäilyä ym.)

Vieläkin viihdyn hyvin kotona, enkä ole aktiivinen pitäessäni kavereihin yhteyttä. Yleensä kaverit soittavat ja olen kyllä siitä ihan tyytyväinen.

Anna olla rauhassa kotona, jos siellä kerran viihtyy.

Vierailija
9/13 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

heti koulun jälkeen. Koulu ei tästä kärsi, tytöllämme on todella hyvä keskiarvo, viime keväänä 9,2

ap

Miten ehtii omat kouluasiansa hoitaa?

Vierailija
10/13 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana lapsi sinulla. Katso kuitenkin, että annat hänellekin ihan kahdekeskistä aikaa (vaiketa ymmärrän mutta yritä)

Vierailija
11/13 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyvät harrastuksissa arki-iltoina n.3 kertaa ja viikonloppuisin 1-2 kertaa, siellä näkevät enimmäkseen kavereitaan ja sitten on vielä perheen yhteiset harrastukset. Joskus kaverit käy meillä tai päinvastoin, mutta harvakseltaan. Meidän nuoret viihtyvät sisarustensa kanssa ja kai meidän vanhempienkin. Vanhin on pian 16 v, eikä ole esim. juonut vielä.

Näyttää siltä, että suurin osa samanikäisistä tykkää notkua illat jossain ihan muualla, välillä tuntuu jopa että pitäisi olla huolissaan asiasta, mutta on muitakin nuoria, näiden kavereita, jotka ovat samantyyppisiä, harrastavia ja kotona viihtyviä.

Vierailija
12/13 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä olis teini kokoajan menossa jos ei vähän jarruteltais menoa. Tavallaan ymmärrän koska kaverit on todella tärkeitä tossa iässä ja saakin olla, mutta välillä harmittaa kun tuntuu että alvariinsa on lentelemässä jossain.

Vierailija
13/13 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki teinit tykkää olla aina kaupungilla, osa viihtyy oikeasti kotona