Onko nämä liian eriarvoiset lahjat?
Eli olen ostellut joululahjoja lapsille jo kesäkuusta asti ja eilen aloin katsella, että mitä jokaiselle löytyy. Nyt mietin, että pitäisikö 4veelle ostaa vielä joku juttu lisäksi. Saavat muiltakin toki lahjoja eikä tuo 4v onneksi ehkä niin laske lahjojen määrää tai mieti sitä pakettien kokoa. Hintaahan heistä ei kukaan osaa miettiä.
6,5v eskaripojan lahjat:
- PS2-peli
- mikroskooppi
- taikurivälineet
- ritari-roolitarvikkeita
- Transformes-robotti (taimikälie)
- keppihevonen
- LastenParhaatKirjat-kerhon kartastokirja
4,5v tyttö:
- piirustusnalle
- keppihevonen
- konttaava ja puhuva MyLittlePony-vauva
- BabyBornille "talvihaalari" (ei aito)
- HelloKitty-ballerinapuku ja -tossut
- sateenvarjorattaat (tyttö tahtoo uudet)
- hevonen + pieni talli/karsina
1,5v tyttö:
- vauvanuken talvihaalari
- konttaava MyLittlePony-vauva
- keppihevonen
- Hirnuva prinsessaheppa (vastaava kuin Baby Bornin oma mutta halpisversio siitä)
- kirja
Pienimmälle ei tarvi ostaa tuon enempää, saa useita paketteja lisääkuitenkin muualtakin.
Mietityttää erityisesti se, että esikoisen kummisetä ostaa paljon arvokkaamman lahjan mitä 4,5veen kummit. Poika saa kummisedältään Legon korjaamon ja tytön kummisetä on ostanut muumimukin. Eli koska pojalla on jo valmiiksi ehkä hiukan enemmän lahjoja niin pitäisikö tytölle ostaa jotain. Mutta mitä?
Kommentit (18)
Mutta niin ei saa mennä, että pienemmät saa enemmän!
tässä kohtaa se ei vielä haittaa. Sitten kun tuo keskimmäinen osaa ja viitsii miettiä sitä niin sitten tietysti olisi hyvä olla samanarvoisesti niitä, mutta nyt tyttö ei kyllä yhtään laske sitä lahjojen määrää tai vertaile pakettien kokoa. Isompi sen sijaan pohti sitä jo viime vuonna niin kiivaasti, että vieressä olevat kuuli sen raksutuksen mikä pojan päässä kävi. :D
Vaan enemmänkin että saa yhtä monta pakettia ja yhtä monta lelua toivomuslistalta kuin sisarukset :)
Vaan enemmänkin että saa yhtä monta pakettia ja yhtä monta lelua toivomuslistalta kuin sisarukset :)
siis minä totesinkin, että ei lapset laske rahallista arvoa. Eivät sellaista osaa miettiä.
Mutta jos nyt mietitään lego korjaamoa (iso paketti) ja muumimukia niin onhan siinä ero aika ilmeinen lapsenkin silmissä. Mutta luulenpa ettei tuolla ole väliä, koska ero on näin päin että pienemmällä on vähemmän.
Jos kuitenkin 4,5-vuotiaalla on edes yksi tai kaksi omaa toivetta pukinkontissa, niin luulen, että kelpaa. Ei siinä sitten ole merkitystä vaikka isoveli saisi ison paketin.
Meillä tulee lapsille "köyhä joulu". Lähdetään Lappiin eikä itse osteta lapsille kummempia lahjoja. Viime vuonna oli sama juttu. Lapsille matkakin jo ihana asia ja hyvin olivat tyytyväisiä, vaikka lahjoja ei paljon tullutkaan. Riittävästi kuitenkin.
Jos kuitenkin 4,5-vuotiaalla on edes yksi tai kaksi omaa toivetta pukinkontissa, niin luulen, että kelpaa. Ei siinä sitten ole merkitystä vaikka isoveli saisi ison paketin.
Meillä tulee lapsille "köyhä joulu". Lähdetään Lappiin eikä itse osteta lapsille kummempia lahjoja. Viime vuonna oli sama juttu. Lapsille matkakin jo ihana asia ja hyvin olivat tyytyväisiä, vaikka lahjoja ei paljon tullutkaan. Riittävästi kuitenkin.
Haluaa vain kaikkea mahdollista tyttöjen juttua. Ei osaa nimetä mitään tiettyä.
Ja joulupukkihan tuo kaikki lahjat, siis lapsi ei välttämättä vertaa juuri legoa ja mukia keskenään. Eikä lapset tosiaan ymmärrä mitään lahjan rahallisesta arvosta, ja meilläkin lapset saa niin paljon lahjoja, etteivät niitä ole laskemassa. Ovat iloisia mitä saavat. Eikä tuossa lahjamäärässä mun mielestä niin kauhean suurta eroa ole.
Isomman lahjojen laskemista, ei kannata ruokkia sillä, että saa todistetusti enemmän lahjoja kuin muut.
ja meilläkin on se tilanne, että 4-vuotias tyttö ja hieman alle 1-vuotias poikavauva saa paljon "halvempaa" tavaraa kuin 6- ja 9-vuotiaat pojat. Tyttö on itse toivonut vain kaikkea "pientä sälää" tyyliin tusseja, pinnejä, uusia kukkapikkareita, leikkikahvinkeittimen yms. Ne hän myös saa, ja luulen, että on oikein onnellinen ja tyytyväinen kun paketeista löytyy mitä on toivonut.
Itse mietittiin myös että meneeköhän tämä ihan oikein kun nuo isommat pojat on toivoneet esim starwars-legoja ja bakuganeja, ja ne saavat (ja ne on tietysti paljon kalliimpia lahjoja kuin tytön), mutta ajateltiin että tärkeintä on tasapuolisuus siinä että kaikki saavat jotain mitä toivoivat (mutta eivät saa kaikkea mitä toivoivat :-)
Vauva puolestaan ei saa kovinkaan montaa pakettia, kun kaikkea tavaraa & lelua meillä on jo niin paljon. Pähkäiltiin kuitenkin miehen kanssa että ehtivät nämä pienemmätkin jatkossa varmaan tarkemmin eritellä toiveitaan, ja tärkeää onkin, että myös jatkossa niitä täytetään tasapuolisesti lasten kesken.
opettaakaan ja parempi olisi yrittää saada poikakin oppimaan siitä pois. Jos hän jo 6-vuotiaana aloittaa tuon, olette aika suossa viiden vuoden kuluttua kun yritätte välttää joulun pettymykset. Kannattaa jo etukäteen valmistaa poikaa siihen, että lahjoja tulee sen verran kuin sattuu tulemaan eikä ole väliä vaikka joku muu saisi enemmän. Ja nipistäkää heti alkuunsa mahdollinen laskeminen jouluna. Esikoisen kanssa se on sikäli helppoa, että häntä on helpompi ohjata iloitsemaan pikkusisarusten ilosta kadehtimisen sijaan - ja kun teillä on vielä eri sukupuolta, ei hän varmaan oikeasti toivo niitä lahjoja itselleen :-)
Meillä on pojat kolmen vuoden ikäerolla, ja on onneksi vältytty vertailulta. Pojat, nyt 8 ja 11 v, huokailevat kyllä toistensa lahjoja (oi, miten hieno), mutta mitään katkeruutta tai pettymystä ei ole ollut. Me ollaan tosin ennen joulua aina hoettu, että eihän sitä voi tietää saako yhtään mitään tänä vuonna. Ehkä ne on siksi iloisesti yllättyneitä joka pienestäkin jutusta joka tulee...
Ei lapsi oikeasti tarvitse noin paljoa. Äidillä vähän suhteellisuuden taju hukassa.
Ei lapsi oikeasti tarvitse noin paljoa. Äidillä vähän suhteellisuuden taju hukassa.
meidän lapset ei saa leluja pitkin vuotta lisää, ainoastaan synttärinä ja jouluna. Pääasiassa jouluna, synttäreillä usein saavat enemmän kaikkea muutakin kuin vain leluja. Ja muutenkin synttäreillä tietysti vähemmän, koska en minäkään osta lapsille kuin yhden lahjan silloin.
Mutta tiedän, että täällä monet saa paljon paljon enemmänkin lahjoja jouluna. Suhteellisuudentajussani ei ole mitään vikaa, minä vain rakastan joulua ja lahjojen ostamista. Ja koska olen ostanut niitä jo tosiaan kesäkuusta asti niin niitä kertyy herkemmin. Lahjat ostettu kaikki myös tarjouksesta eli laskin eilen että pojan lahjoista olen maksanut 82e, 4veen 74e ja kuopuksen 46e. Moniko teistä saa lahjat tuolla rahalla lapsilleen?
opettaakaan ja parempi olisi yrittää saada poikakin oppimaan siitä pois. Jos hän jo 6-vuotiaana aloittaa tuon, olette aika suossa viiden vuoden kuluttua kun yritätte välttää joulun pettymykset. Kannattaa jo etukäteen valmistaa poikaa siihen, että lahjoja tulee sen verran kuin sattuu tulemaan eikä ole väliä vaikka joku muu saisi enemmän. Ja nipistäkää heti alkuunsa mahdollinen laskeminen jouluna. Esikoisen kanssa se on sikäli helppoa, että häntä on helpompi ohjata iloitsemaan pikkusisarusten ilosta kadehtimisen sijaan - ja kun teillä on vielä eri sukupuolta, ei hän varmaan oikeasti toivo niitä lahjoja itselleen :-)
Meillä on pojat kolmen vuoden ikäerolla, ja on onneksi vältytty vertailulta. Pojat, nyt 8 ja 11 v, huokailevat kyllä toistensa lahjoja (oi, miten hieno), mutta mitään katkeruutta tai pettymystä ei ole ollut. Me ollaan tosin ennen joulua aina hoettu, että eihän sitä voi tietää saako yhtään mitään tänä vuonna. Ehkä ne on siksi iloisesti yllättyneitä joka pienestäkin jutusta joka tulee...
ja asiaa on toki selitetty ja kyllä poika iloitsee toisten lahjoista ja on puhuttu tosiaan siitäkin, että eihän poika niitä tyttöjen leluja edes tahdo.
Tänään puhuttiin siitä miten pikkujoulupaketista voi saada joskus jotain ihan hölmöä, mutta että silti pitää kiittää kauniisti eikä saa kellekään sanoa vaikkei tykkäisikään. Tämä tuli puheeksi, koska poika tykkäsi niin kovasti siitä minun ostamastani pikkujoululahjasta ja olisi tahtonut sen ensin itselleen.
Mutta poika on sen luonteinen, että miettii asioita tosi paljon. Välillä aivan liikaakin ja liian syvällisesti, muissakin asioissa siis kuin tälläisissä lahja tms. hommeleissa. Eli en minä hänen perusluonteelleen mitään voi.
tuohon vertailuun ja kyselet muiden mielipiteitä lahjamääristä. Vaikket sitä suoraan lapsille näytäkään, sun asenne vahvistaa lahjojen laskemista. Ehkä se on lapsen perusluonteessa, mutta sitä voi silti yrittää sammuttaa ja välttää sen tukemista. Jouluna on niin paljon muuta kivaa, ettei siihen lahjavuoria enää tarvita. Enemmän iloa uusista leluista on, kun niitä saa vaikkapa ankean marraskuun keskellä nimipäivän kunniaksi tai joskus jopa ihan muuten vain!
tuohon vertailuun ja kyselet muiden mielipiteitä lahjamääristä. Vaikket sitä suoraan lapsille näytäkään, sun asenne vahvistaa lahjojen laskemista. Ehkä se on lapsen perusluonteessa, mutta sitä voi silti yrittää sammuttaa ja välttää sen tukemista. Jouluna on niin paljon muuta kivaa, ettei siihen lahjavuoria enää tarvita. Enemmän iloa uusista leluista on, kun niitä saa vaikkapa ankean marraskuun keskellä nimipäivän kunniaksi tai joskus jopa ihan muuten vain!
eikä minusta mitenkään väärä tapa.
Eikä minulla ole mitään "asennetta" tässä jota välittäisin lapselleni. Jos nyt tänne teen asiasta avauksen niin lapseni ei siitä mitenkään tiedä edes välillisesti, että olen pohtinut lahjojen määrää tms. Hänelle on korostettu, että kaikki paketit ei voi olla samankokoisia ja ei aina tarvitse saada eniten jne jne.
Mutta anteeksi nyt vain, että kuitenkin menin täällä asiaa kysymään.
pahasti hukassa. Ei noille yhdellekään lapselle ole todellakaan tulossa erityisen paljon lahjoja. Meillä vauvakin saa enemmän, pelkästään meiltä vanhemmilta lapsemme saavat jotain 15 pakettia per lapsi. Itsekin sain lapsena aina jotain 30 pakettia, minusta se on ihan normaali määrä lahjoja. En edes kehtaisi viettää joulua jos lapsille olisi vain jotain kolme, neljä lahjaa...
Musta on ok jos vanhmpi saa enemmän lahjoja.
Pienin ei vielä osaa vertailla, mutta keskimmäinen kyllä.
Minusta ei mitenkään liikaa lahjoja. Mekään emme osta mitään isompaa pitkin vuotta ja siksi jouluksi ostelemme sitten isompia legoja, lautapelejä, DVD:a, kaikenlaisia leluja jne.
Meidän 3,5v saa varmaan muutaman lahjan vähemmän kuin isommat sisaruksensa (7- ja 8-vuotiaat). Ihan rahan arvossakin laskettuna saa vähemmän. On kuitenkin tyytyväinen siihen mitä saa. Isoveli esim. saa 50 € maksavan legopakkauksen, pikkuveljen maksoi vain 15 €...