G: Riittääkö työpaikallasi normaali työaika työtehtävien tekemiseen?
Saatko ylitöistä palkkaa? Haluaisitko ylitöistä palkkaa? Millä korvauksella olet valmis tekemään viikonloppuisin töitä ( pari tuntia/ pvä)?
Esimiehenä alkaa tuntua että Suomen työaika & TES käytännöt vievät täältä viimeisetkin työpaikat; ulkomaiselle yksikön vetäjälle joka ikinen maksettu ylityötunti on punainen vaate ja työpaikkojen pitäminen Suomessa on päivä päivältä vaikeampaa ( edes muissa Euroopan maissa ei ylitöistä toimistotyössä makseta...)
Kommentit (18)
aivan poikkeustapauksessa, työntekijän suostumuksella ja asianmukaiset korvaukset maksaen. Miksi kukaan työntekijä tekisi töitä ILMAISEKSI??
veisit omasta lompakostasi vastaavat setelit työnantajan lompakkoon. Kuka hullu niin tekee??
koska hoitotyö, työ jaa sinne ja seuraava vuoro jatkaa. ja missään tapauksessa en korvauksetta ylitöitä tekisi...
pakolliset tehdään ylitöinä.
Ylitöistä maksetaan ja niitä saa tehdä niin paljon kuin viitsii. Mutta perheellisenä ihmisenä mulla ei ole halua/mahdollisuutta asua töissä. Mieheni tekee reissutöitä eli ei ole aina kotona apuna.
Mieheni tekee myös ylitöitä kotona, joista ei makseta. Ei edes matka-ajasta makseta :/
Ei se ole niin yksinkertaista tilanteessa, jossa olet vastuussa miljoonien eurojen tuloksesta ja tuhansien ihmisten työpaikasta.
Kuka hullu niin tekee??
Rahallista ylityökorvausta ei tunneta.
En todellakaan suostuisi tähän, jos saisin ns. normaalia liksaa. Ei kai kukaan ole niin hullu että haluaa tehdä ilmaiseksi töitä?
Suomalainen työkulttuuri eroaa ns. eurooppalaisesta siten, että suomalaiset todella tekevät töitä sen ajan kun ovat töissä. Meillä ei harrasteta pitkiä lounaita tai tulla töihin puoli kymmeneksi aamupäivällä.
... että tietysti teen ylitöitäkin. Olen esimiehenä asiantuntijaorganisaatiossa ja tienaan yli 6000 euroa, tottakai teen ylitöitä. Olen yh ja joudun elättämään kolmea sekä maksamaan lastenhoitajat päälle. Ei tulisi mieleenkään kieltäytyä. Jos haluaisin olla tekemättä, voisin varmaan luopua puolesta palkastani ja unohtaa urakehityksen.
Miksi kukaan työntekijä tekisi töitä ILMAISEKSI??
Tätä menoa Suomesta loppuu kaikki muut paitsi vanhustenhautaansaattamishommat
Ei tällä alalla yleensäkään riitä.
En saa ylitöistä palkkaa, saan pitää tuntitunnista vapaana ne mitä kerkiän (murto-osa). En tiedä yhtään ylempää toimihenkilöä, jolle maksettaisiin ylitöistä (tosin kaikkien työt ei ylitöitä vaadi).
En valita tilannetta, mulla on ihan ok palkka, kiva työ ja jos on tarve, niin työpaikalta pääsee hoitamaan omia (tai lasten) asioita ilman, että täytyy kysyä keneltäkään lupaa.
8h/pv yleensä riittäisi, mutta ei klo8-16 välissä; enemmin klo6-23 välisellä ajalla. Osittain tulee tehtyä ilmaista työtä, osittain kompensoituu sillä että keskellä päivää voi maksaa omia laskuja, käydä lääkärissä tai kirjoittaa maileja myös kavereille tms.
Mutta on se välillä kurjaa kun illat täyttyy puheluista ja maili on aina "auki" ja niihin tulee vastattua heti; oli kello sitten melkein mitä tahansa. Viikonloppuisin en tee töitä. Ylitöistä tai matkustusajasta ei makseta tai korvata mitään.
Matalapalkka-aloilla tottakai maksetaan palkkaa siitä, että tekee ekstraa. Jos tuntipalkka on kympin, ei kai kukaan tee ylimääräistä sillä liksalla. Jos taas on hyvä duuni, kivaa työtä ja hyvä liksa, ilokseenhan sitä joustaa, että saa sen duunin pitää. Piste. Olen aina ollut sitä mieltä, että ne jotka vouhkaa tästä aiheesta, ovat kaikki huonoissa, huonoisti maksetuissa duuneissa. YH:na se ei tietenkään ole niin yksinkertaista, että aina jäädään kun ois tarve, vaan lapset on haettava! Sitten se venyy yölle. Mutta haluan opettaa lapsilleni, että naisetkin voivat olla johtajia ja YH:t rikkaita. Asennekysymys.
että perheelisen pitäis aina olla töissä. Mun mies on illat pitkät ja sit sen pomo vaan haluua lisää ja lisää ja sit mä joudun olee illat pitkåät vaan lasten kaa. Eiks vois eees olla lapsellisten kyky joustaa sillo ku on mahdollisuus.
puolessa tunnissa, jos ne voisi koota "kasaan". Hiljaista. Suurimman osan ajasta istun netissä.
Se on mun mielestä vähän kyllä esimiesten ja johdon vika, jos ei saa töitä niin organisoidutta että alaiset joutuvat tekemään ylitöitä. Silloin on joko väärin rekrytoitu, resursoitu, priorisoitu tai tehdään vääriä hommia ylipäätään.
Omalla alallani (tietotekniikan konsultointi) vastuullisissa firmoissa maksetaan joko kokonaispalkkaa, jolloin ylityöt kuuluvat samaan hintaan tai sitten ihan normaalia kuukausipalkkaa. Silloin tietenkin sitten normaalit ylityökorvaukset. Me laskutamme kaiken työn tunti tunnista asiakkaalta, joten on hiukan vaikea perustella sitä, että miksi sitä ei korvata työntekijälle. Tällä alalla lomasesongit ovat hiljaisia, joten moni pitää pitkät kesälomat ylityövapailla.
Itsekin johtaja
Työmme on kausiluontoista, vuodessa on 3-4 sesonkia jolloin kertyy helposti ylitöitä, mutta väliakoinakin on niin paljon töitä että ylityövapaita on vaikea pitää. Ylitöistä ei makseta, jos maksettaisiin, tekisin varmasti enemmän. Viikonlopputyö ei ole minulle ongelma, jos siitä maksetaan.
Teen nyt sen verran ylitöitä että saan viikon ylimääräistä lomaa, mutta kun se on täynnä, lasken rimaa niin paljon, että työaika suunnilleen riittää. Toki jonkin verran tulee tehtyä ilmaista työtä, mutta myös työnantaja joustaa eli asioita voi hoitaa työaikana.
Olen viimeisen vuoden ajan tehnyt työt parissa tunnissa ja lopun ajan ihmetellyt mitä sitä keksisin
Järkyttävä työmäärä. Ylitöistä ei makseta ja käytännössä niitä ei todellakaan voi pitää vapaina (tämä tarkottaisi suurin piirtein, että mieheni olisi pari kuukautta lomalla..). Alkaa pikku hiljaa pinna kiristyä kyseistä firmaa kohtaan..