Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä iskiassärky johtuu ja mikä siihen auttaa?

Vierailija
24.11.2009 |

Päätin, että nyt riittää laiskottelu, ja aloin käydä lenkillä. Toista viikkoa olen käynyt kävelyllä liki päivittäin. Sauvakävelyä reipasta tahtia 30 - 60 minuuttia kerralla, mutta ei mitään rehkimistä. Päälle olen ottanut pitkän venyttelytuokion, että tunninkin saatan venytellä kaikki paikat läpi.

Ja nyt iskiassärky on tänään jo todella häiritsevänä juimimassa. Tuosta liikunnastako se johtuu? Vai venyttelystä? Mikä siihen auttaa? Vai pitääkö nyt olla liikkumatta ja lihoa kotona löysänä? Vai miten tuon vaivan tulemisen voi estää (jos sen tästä nyt ensin jotenkin saa rauhoittumaan)?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aivan olemattomat tiedot. Enkä muista ikinä aiemmin säryn olleen tällä tavalla häiritsevää kuin tänään.

Vierailija
2/9 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä iskiakseen auttaa nimenomaan kävely.

Iskias johtuu välilevyn pullistumasta. Älä missään nimessä hiero ainakaan sitä selkää. Venyttely ok.

Iskiakselle istuminen pahasta, seisominen ja kävely parempi vaihtoehto. Makaaminen vain sängyllä, ei mitään epämääräistä röhnöttämistä sohvalla.

Menisin sinuna lääkäriin tuon vaivan kanssa. Sieltä saa oikean diagnoosin jne.

Itsellä selkäjumppa (selkälihakset ja syvät vatsalihakset pitää olla kunnossa), oikea istuma-asento töissä ja kävely ovat ehkäisevät ja hoitavat keinot (jumpalla hoidettaessa tehdään lähinnä venytyksiä)

Oikein pahassa vaiheessa aikaisemmin myös tulehduskipulääkekuuri, lihasrelaksantit, OMT-fysioterapeutin jumppa ja selän manipulaatio sekä istumisen välttäminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotenkin huonossa asennossa, hartiat lysyssä, etukenossa?

Hyvä ryhti ja syvien vatsalihasten treenaaminen auttaa.

Liikunnalla saa varmasti selkänsä kipeäksi jos ei huomaa pitää huolta oikeista asennoista.

Vierailija
4/9 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kolme viikkoa kärsinyt lamauttavasta iskiassärystä. Jouduin turvautumaan keppiin eikä särkylääkkeetkään auttaneet.

Löysin netistä iskiassärkykohdasta ohjeen, joka todella auttoi. Kipeän jalan jalkapohjan laidalta oikealta löytyy kipupiste, Se on erittäin arka. Tätä pistettä hierotaan 2-3 min kerrallaan ja kipu häipyy. Aloitin hieromisen illalla ja aamulla olin täysin kivuton. Uskomatonta, mutta totta.

Iskias voi ärsyyntyä kylmästä, jos ei ole ollut tarpeeksi lämmintä päällä. Oikeastihan se on välilevyn esiinluiskahdus, joka painaa iskiashermoa.

Vierailija
5/9 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

3epäillystä, ei kuvattu. yli liikkuvat nivelet painaa hermoon, selkä kramppi painaa iskias hermon jumiin. välilevyn pullistuma.

on hierottu,sähköä ja ultraa. ja jumppaa. liikunta pahentaa.

Vierailija
6/9 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kävely on pahentanut kipua, etenkin jos on kylmä. Lämpö parantaa, saunan jälkeen olen aina ihan kivuton. Samoin lämpöinen jyväpussi auttaa. Neuvolassa sanottiin venyttelyn auttavan, mutta itse en kyllä huomannut vaikutusta. Toki tän mahan kanssa venyttely on aika hankalaakin...

Vierailija
7/9 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hoitaja kertoi seuraavaa: issiashermo voi jäädä pinteeseen. Hermo on normaalisti sillätavoin kippurassa tai kierteellä, ja kun jalkaa taivutetaan, kihara oikenee jotta hermon pituus riittää. Toivottavasti ymmärrät mitä yritän selittää... Jos siis hermo on pinteessä, kihara ei pääse oikenemaan ja venyttyvä hermo oireilee kipuna. Siksi juuri rankka venyttely voi jopa pahentaa issiaskipua. Minulle hän neuvoi sellaisten asentojen välttelyä, joissa hermo joutuu kireälle, eli siis jalan voimakasta koukistamista tai tiukkaa istuma-asentoa. Hermon pinteestä pääsyä voi edesauttaa varovaisilla suoran jalan liikkeillä, esim makaat selälläsi ja viet jalkaa hitaalla liikkeellä suorana toisen jalan yli. Eikä liikaa toistoja, ettei ärry lisää. Minulla auttoi, ja olen yrittänyt tehdä näitä elvyttäviä liikkeitä ihan jatkuvasti jottei kipu tulisi taas päälle.

Toivottavasti tästä jotain apua...

Vierailija
8/9 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pahasta ! Eli jos tunninkin venyttelet, niin se on liikaa.

Muutenkin selkää ei saa liikaa repiä ja revitellä vaan kaikki liikkeet, venyttelyt ja urheilu pitää tehdä rauhallisesti ja vatsalihakset jännitettyinä, että selkä saa tukea.

Vierailija
9/9 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

laukaisee iskiasvaivan hetkessä. Aloittaa hieronnan kyljestä ja etenee meridiaaneja pitkin varpaaseen. Aivan mahtava tunne pitkittyneen kivun jälkeen. Suosittelen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kaksi