Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvolakäyntien määrä raskausaikana?

Vierailija
24.11.2009 |

Olen tällä hetkellä raskausviikolla 26 ja käynyt neuvolassa vasta kaksi kertaa. Mikä on tilanne muilla helsinkiläisillä?

Neuvolan opaskirjasen mukaan käyntejä tulisi olla raskauden aikana 12-15 ja lääkärintarkastuksia kahdesta kolmeen. Seuraava, eli kolmas käynti on ensi viikolla. Lääkärikäynneistä ei ole ollut mitään puhetta, kukaan ei ole neuvolassa katsonut niitä tarpeelliseksi. Myös perhevalmennukset peruttiin oletetun epidemian vuoksi.Aika leväperäistä, vai onko?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta piruuttani katsoin, miten helsingin kaupunki sivuillaan kehuu (linkki alhaalla):

Kuinka usein neuvolassa käydään raskauden aikana?

Raskauden aikana käydään sekä terveydenhoitajan että lääkärin vastaanotolla.

Neuvolalääkärin vastaanotolla käydään raskaudenaikana kolme kertaa. Ensimmäinen käynti on alkuraskaudessa noin viikolla 12, toinen 24-28 raskausviikolla ja viimeinen raskausviikoilla 35-36. Synnytyksen jälkeen on vielä yksi lääkärintarkastus eli jälkitarkastus, noin 5-12 viikkoa synnytyksen jälkeen. Raskaudenseurantakäynnit voi myös käydä halutessaan omalla yksityislääkärillä.

Keskimääräinen käyntitiheys neuvolassa normaalissa raskauden seurannassa:

1. Raskausviikolla 8–12: terveydenhoitajan vastaanotto

2. Raskausviikolla 10-12: lääkärin vastaanotto

3. Raskausviikolla 11-13: 18-20 Sikiön seulonta-

tutkimukset

4. Raskausviikolla 22-24: terveydenhoitajan vastaanotto

5. Raskausviikolla 26-28: lääkärin vastaanotto

6. Raskausviikolla 30: terveydenhoitajan vastaanotto

7. Raskausviikolla 32: terveydenhoitajan vastaanotto

8. Raskausviikolla 34: terveydenhoitajan vastaanotto

9. Raskausviikolla 36: lääkärin vastaanotto

10. - 14. Raskausviikolla 37-41: terveydenhoitajan

vastaanotto

15. käynti synnytyksen jälkeen: terveydenhoitajan

kotikäynti

16. 5 - 12 viikkoa synnytyksestä: lääkärin vastaan-otto; jälkitarkastus

http://www.hel2.fi/terveyskeskus/suomi/sivukartta/palaute/palvelut/rask…

Olen kuullut samaa muilta helsinkiläisiltä. Tuon listan mukaan mulla meni suunnilleen ensimmäinen raskaus.

Vierailija
2/13 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ei kyllä mitään lääkäriä ollut rv 10 - 12, ainoastaan se nt-ultra. Alussa tuntui kyllä nuo terkkarikäyntien välit ihan liian pitkältä: ensimmäinen rv 10 ja sitten vasta rv 21.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen ensimmmäisen neuvolakäynnin jälkeen ollut lääkärin vastaanottoa, vaan np-ultra.

Lääkärikäynti tuli sen jälkeen, itse asiassa ekassa raskaudessa ultran jälkeinen käynti ei ollut terveydenhoitajan kanssa ollenkaan, vaan lääkärin. Silloin olin hgissä kirjoilla.

Alussa kaikki tapaamiset olivat n. 5 viikon välein tai vähän harvemmin.

Vierailija
4/13 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla viikon 36 lääkärikäynti oli 6. käynti, vaikka tuon ohjeen mukaan olisi pitänyt olla 9.

Ensin välejä venytettiin kesäsupistusten vuoksi, nyt syksyllä taas rokotusten ym. En tiedä onko vain nuo syynä, vai olisiko muutenkin ollut näin harvassa käynnit.

Muutenkin käynnit on lähinnä temppujen tekemistä eli katsotaan pakolliset pissat ja paineet, mutta ei sieltä juuri neuvoja (vrt. neuvola) ole saanut, kun ajat on niin lyhyitä. Terkkari ja lääkäri ovat kyllä joka kerta kysyneet miten voin, mutta vaikka olisin jonkun vaivan tai huolenaiheen esittänyt, ei siihen kuitenkaan ole tartuttu eikä siis vastattu.

Vierailija
5/13 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En asu Helsingissä, mutta HUS:n alueella kuitenkin. Viikolla 26 minulla oli jo 6. käyntikerta neuvolaan. Siihen päälle vielä kaksi ultrausta (nt+rakenne). Yhteensä kävin raskausaikana jopa 17 kertaa neuvolassa, tosin pari käyntiä liittyivät ennenaikaisiin supistuksiin.

Vierailija
6/13 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Länsi-Suomessa pienellä paikkakunnalla normaalisti sujuvassa raskaudessa näin: 1, neuvola rv8, siitä eteenpäin kuukauden välein neuvolat kunnes loppuvaiheessa tiheämmin ( muistaakseni vikan raskauskuukauden aikana)

Nt ultra lääkärin tekemänä rv12, rakenneultra lääkärin tekemänä rv20, loppuraskaudesta synnytystapa-arvio lääkärin tekemänä ja siinä yhteydessä ultra.

Vierailija
7/13 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muut ajat puolen tunnin aikoja paitsi eka neuvola 1h.

Vierailija
8/13 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No näissä on aika paljon eroja. Mun raskaudet ovat sairauksieni vuoksi riskiraskauksia, joten mulla on kummassakin raskaudessa ollut ultra noin kuukauden välein, siinä yhteydessä lääkäri ja kätilön tapaaminen äitiyspoliklinikalla. Sen lisäksi suurin piirtein kerran kuukaudessa normaali neuvolakäynti. Neuvolakortissa on merkintöjä vaikka kuinka paljon.

Tää siis Helsingissä. Uskon, että neuvolakäyntien tiheys on ihan tarpeen mukaan.

Ja eikös ihan normaalistikin loppuraskaudessa ole neuvolakäynnit parin viikon välein ja sitten ihan lopussa/yliajalla viikon välein.

Vierailija
9/13 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turussa näin: rv 8+1, (ultra 11+5) 17+0, 25+0, 26+6 lääkäri (kun oli vaivoja, muuten ei ois ollut), 29+0, 32+0, 34+0, 35+5 lääkäri, 38+4 ja seuraava ois rv40+0. Eli alkuun oli n 2 kuukauden väli ja loppupuolellakin vielä 3vkoa. Harvemmalta tuntuu kuin mitä oli esikoista odottaessa. Mut ihan riittävästi on mulle. Tarvittaessa pääsee kuitenkin useamminkin, jos on jotain huolta tai vaivaa.

Vierailija
10/13 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha keskustelu, mutta päivitetään nyt tämänkin vuoden osalta:

Helsingissä ensisynnyttäjällä vkoon 32 mennessä 2 neuvolakäyntiä. Tähän päälle np-ultra (kätilö, ei neuvolaan liittyviä testejä, kuten hg, verensokeri tai proteiini), rakenneultra (kätilö, ei testejä) ja yksi alle vartin mittainen lääkäri, jossa ei testejä.

Olen siis oikeasti viikkoon 32 mennessä tavannut terveydenhoitajan kahdesti, seuraava käynti noin viikon kuluttua.

Muilta pk-seudun odottajilta olen kuullut, että viimeisenäkään kuukautena käyntejä ei ole enää 1 x vko, vaan kahden viikon välein. Jos lapsi siis syntyy esim. viikolla 37 tai 38, mikä on jo täysiaikainen, tulen käymään yhteensä äitiysneuvolassa max. 4 kertaa koko raskauden aikana. Melko vähän, sanoisin. Mutta mitäpä sitä ensisynnyttäjä tietää, ehkä se riittää.

Vierailija
11/13 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen uudelleensynnyttäjä ja Helsingin kaupunki ei noudata omia ohjeitaan. Meillä oli eka käynti viikolla 9+ ja silloin ei tehty mitään testejä. Seuraava käynti on sitten joskus viikolla 25. Eli käytännössä verenpaine, virtsan valkuainen ja hemoglobiini mitataan vasta loppuraskaudessa käytännössä. Toki alussa tehtiin jotain verikokeita, mutta niiden tuloksista ei ole mitään tietoa. Eikä edes itse mittauksista. Jos oli HIVit ja muut sp-taudit, niin niillä ei ainakaan kohdallani ole mitään merkitystä :/

Vierailija
12/13 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvola rv 8+1, ultra 11+5, neuvola rv 15+5, rakenneultra rv 21+5, neuvola 23+5, lääkäri 30+5. Seuraavasta neuvolasta ei tietoa. Ihan kuin ne olis unohtaneet mut.

Eikö yleensä laaja lääkärintarkastus tehdä nimenomaan keskiraskaudessa, jolloin arvioidaan esim ennenaikaisuuden riski? Mulla se on sitten loppuraskaudessa. En ole edelleenkään antanut kuin sen ensimmäisen pissanäytteen rv 8+1 kun ei ole pyydetty ja käyntejä on ollut niin vähän. Nyt on viikkoja kasassa jo 30+2.

Vierailija
13/13 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. Kerran kuukaudessa on terveydenhoitaja-neuvola, lääkärineuvolat menee tuon ohjeen mukaan ja siihen sitten vielä sokerirasitukset, np- ja rakenneultra ja verikokeet. Pieni paikkakunta pohjois-Suomessa. Niin loppuraskaudessa (rv 30 ->) tietysti useammin vielä sitten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä