Kuinka teillä on opittu yökuivaksi?
Poika on nyt syksyllä täyttänyt 3. On ollut helmikuusta asti päiväkuiva. Vaippa jäi kivuttomasti pois eikä vahinkoja ole juurikaan sattunut ensimmäisen vaipattoman viikon jälkeen. Yövaippaa on kyllä käyttänyt aina viime viikkoihin asti.
Nyt on sitten ollut 12 yötä ilman vaippaa. Ensimmäiset 4 yötä nukkui yön läpi heräämättä. Sitten tuli vahinko sänkyyn. Sen jälkeen on muutamana yönä herännyt vessahätään, mutta silti kastellut sängyn, kun ei ole ajoissa ehtinyt vessaan. Kolmena yönä on siis sänky kastunut. Onko tämä hyvin vai huonosti?
Anopin mielestä pojalle pitäisi laittaa vaippa takaisin.. Omasta mielestäni taas on edistystä jo se, että lapsi herää hätäänsä ja on jopa muutamana yönä ehtinyt vessaan asti. Toki mua ärsyttää keskellä yötä etsiä puhtaita lakanoita ja peittoja, koska on takuuvarmaa etten sen jälkeen enää itse nuku ja lapsellakin menee nukahtamiseen tunnin verran.
En vaan tässä tilanteessa tiedä mitä tekisin. Tuntuisi pahalta laittaa lapselle vaippa takaisin, ikään kuin rankaisisin häntä. Toisaalta taas se lakanoiden vaihtaminenkaan usein ei innosta. Kuinka teillä nämä asiat ovat lähteneet sujumaan? Osaisitteko antaa jotain vinkkejä?
Kommentit (2)
vaatii erään tietyn hormonin eritystä, ei ole oppimisasia, vaikka täällä joku muuta väittää. Googleta, jos et usko. Meillä oppi alle 2-vuotiaana päiväkuivaksi, yövaippa jäi pois joskus 3,5-vuotiaana. Koetin ensin ja totesin, että liian usein tulee vahinko= ei kypsä. Laitoin vaipan takaisn ja parin kuukauden kuluttua uudelleen eikä enää yhtään vahinkoa.
Sujaisin patjan hyvin ja laittasin vara petivaattet esille jos sattuisi vahinkoja.
Meillä tyttö oli n.2,6v oppinu päiväkuivaksi ja yöllä ei aina pissaa tullut vaippaan mutta itse halusi pitää vaipan vaikka vahinkoja ei sattunut. Sitten tuli takapakkia kun meni hoitoon, hoidossa sattui vahinkoja jossa myös oli vaippa, kotona ei vaippaa tarvittu ja alkoi myös uudelleen öisin pissaamaan vaippaan.
3vuoden iässä sitten alkoi yökuivaksi ja vaippakin jäi yöllä pois.
Joskus sattui vahinkoja, heräsi yöllä hätään joskus tuli sänkyyn joskus kerkesi vessaan asti joskus tuli lattialle.
Näin siis meillä.
Ja meillä on patjan päällä pissasuoja ja siinä päällä myös peitto, vaihtanu jos on tarvinnut.
Kun kaikki tarvittavat on lähellä niin aikaa ei mene kauaan.