Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun lapsi ei suostu syömään mitään kunnon ruokaa

Vierailija
23.11.2009 |

Meillä tytär 1v 10kk ei ole suurista yrityksistäni huolimatta suosutunut syömään vielä mitään kunnon ruokaa. Hän on noin puolen vuoden ajan saanut joka päivä päivällisellä nenänsä eteen tavallista kotiruokaa, muttei ole suostunut edes maistamaan.

Aamu- ja iltapalat syö hyvin, vaihdellen esim. kaurapuuroa ja hedelmäsosetta, muroja, leipää, jugurttia tai banaania.

Muutamaa tiettyä lasten purkkiruokaa syö kyllä ja lounaaksi annan yleensä sellaisen, mutta vähintään päivän toisella aterialla annan aina samaa ruokaa, kuin mitä itsekin syön, ihan jo esimerkinkin vuoksi. Kaikki tyypilliset lasten herkkuruuatkin on kokeiltu moneen kertaan, kuten makaroonilaatikko, lihapullat, nakit, mutta mitään ei silti suostu edes maistamaan. Tuskaista!

Ruuan ohessa annan palan tummaa leipää voilla ja toisinaan jälkkäriksi banaanin tai jugurtin, että tulisi edes jotain syötyä. Muuten on kiukkuinen kuin ampiainen eikä päivästä tule mitään.

Välipaloja en anna, jotta olisi päivällisellä nälkä, mutta sekään ei auta asiaa. Ulkoilemme ja touhuamme paljon.

Neuvolassa sanoivat, että älä stressaa, kun lapsi kerran kasvaa ja on terve ja hyvinvoiva, mutta en enää jaksaisi näin. On turhauttavaa tehdä aina ruokaa, jota toinen ei edes maista.

Kavereiden äitien tai mummin laittama ruoka ei myöskään kelpaa, eli kehnoista kokin taidoistani ei ole kyse. Toisten lasten esimerkkikään ei ole auttanut.

Ehkä sitten ensi vuonna päiväkodissa aloittaa syömisen?

Onko kukaan kokenut vastaavaa ja saanut lopulta lapsensa syömään? Miten onnistuit ja kauanko siinä meni?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ehkä sinnikkyys vielä joku päivä palkitaan.

En siis anna ruokaa kuin 4 krt päivässä aamu- ja iltapalat mukaan lukien, välipalat on jo jätetty pois. Luulisi, että on nälkä klo 17 kun on viimeksi syönyt klo 12, mutta ei.

Joku mainitsi vellien antamisen, niitä en ole kokeillut, mutta joitain valmispuuroja kyllä ja ne kyllä kelpaavat. Varsinainen ongelma vaan on se, kun ns. tavallista ruokaa ei edes maista. Olisi kiva vihdoin saada lapsi samoihin ruokiin muun perheen kanssa.

ap

Vierailija
2/7 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, meillä lapsi vuosi ja kolme kuukautta, ja sama homma. Mä en ole vielä löytänyt ollenkaan loogisuutta siitä, mitä syö ja milloin. Ruoka, joka meni toissaviikolla samoilla rytmeillä ja ruokamäärillä alas, ei sitten maistukaan enää koskaan. Ja joskus perunamuusi on ihan ok, toisinaan hän sit kieltäytyy kaksi viikkoa koskemastakaan perunamuusiin. Tänään tein jauhelihapataa, joka oli vielä vähän aikaa sitten maistuvaa, eikä nyt ole sit suostunut siihen koskemaankaan. Meillä siis tän päivän ruokasaldo on 1/5 -osa sämpylää, kourallinen talkkunamuruja, neljä teelusikallista kasvissosetta, pala päärynää ja pala omenaa. Plus maitoa.

Mut tällaista tää on, uskon et lapsi syö kulutuksen mukaan tai ainakin sen minkä tarvitsee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
23.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jälkiruokana. Minä jättäisin myös välipalan pois, voihan olla että ruokarytmi on liian tiivis ja päivällisaikaan ei oikeasti ole nälkä. Kun oppii siihen (vaatii aikaa) että päivällisen lisäksi ei ole mitään muuta tarjolla, alkaa kyllä aikanaan syödä. Siis et tee mitään numeroa asiasta, kerrot vain että tässä on ruoka ja korjaat pois tietyn ajan kuluttua jos ei ole syönyt. Yksinkertaista.

Vierailija
4/7 |
23.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nyt 15v ja 14 lapset, joista toinen on aina syönyt hyvin ja toinen ei mitään. Samat ruuat, samat aikataulut, samat säännöt.

Nuoremmalle siis ei maistunut ruoka, eikä syö vieläkään ja on kasvanut huonosti, ja on aika "heikko"

On käytetty tutkimuksissa eikä löydetty mitään poikkeavaa, ei vaan maistunut useammat ruuat.

Kaikki vaan aina sanoivat että tarjoa samaa kuin muutkin, jos ei syö niin ei syö.

Paskat sanon minä ja olin tyhmä kun uskoin!!!!

Kaikilla vaan ei ole samanlainen maku, tällä pojalla on tosi herkkä makuaisti ja muutenkin on herkkä: häiritsee vaatteiden saumat ja pieni kivi kengässä :)

Nyt meillä on pienokainen jolla vaikuttaisi olevan ruuan suhteen samoja juttuja kuin veljellään. Eli vain pari makua menee. Olen tietysti kokeillut ja houkutellut. Mutta pitää suun kiinni tai oksentaa.

Päätin etten kiusaa enempää ja syökööt mitä syö.

Pääasia että menee lihaa, kalaa, kanaa ja vihanneksia sekä hedelmiä. Menköön missä muodossa vaan kunhan menee.

Älä stressaa, tärkeintä että lapsi kasvaa ja voi hyvin, banaanihan on terveellistä :)

Vierailija
5/7 |
23.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tosiaan vähän venyttää ruokailuvälejä, kun on kova nälkä, ruoka menee paremmin. Itse en ihan siihen ole lähtenyt, että mitään ei saa, jos ei ruoka maistu. Eli leipää, juustoa ja maitoa on saanut ruoan lisäksi. Juoko lapsesi vellejä? Niissä on paljon energiaa.

Vierailija
6/7 |
23.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja huonoin meidän kolmesta lapsesta syömään.

Neuvolan tätsy on sydärin partaalla, kun kuuli, että syö "vain " neljä ateriaa päivässä, kun neuvolan mukaan "kuuluu" syödä 5 :D

Mutta meillä on ap sama ongelma kuin teillä jos annan 5 ateriaa päivässä. Lapsi ei kuluta niin paljon ja sitten se ei syö millään aterialla kunnolla.

Aamulla meillä on aina puuro ja sekaan hedelmäsosetta. Lounaaksi liha/kana/kalapiltti. Välipala on joko hedelmiä TAI liha-ateria. Iltapala on sitten puuro TAI liha-ateria riippuen siitä mikä oli välipalana.

Ja sitten syökin kunnolla.

Vierailija
7/7 |
23.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

harmittaahan se, kun usein tilanne on sellainen, että se ruoka tavallaan tehdään just sille lapselle.

Noin pienet ovat kuitenkin vielä kauhean pieniä. Ota itsellesi vaikka tavoite, että "sitten kun lapsi on 5v, hän osaa syödä kunnon ruokaa enimmäkseen itsenäisesti". Näin saat itseltäsi stressin pois.

Kokeilla kannattaa nimenomaan ruokia, mitä lapsi voi syödä itse - näitä sulla on ollutkin, kuten lihapullat ja nakit. Sitten on vaikka pinaattilättyjä, nuggetteja, kalapuikkoja - ja vaikka mitä. Lapsi todennäköisesti alkaa jossain vaiheessa syödä, vaikka ajatteletkin nyt ettei ikinä. Mun kokemus on se, ettei läheskään kaikki lapset automaattisesti tykkää "lasten herkkuruoista", vaan niihin tarvitaan totuttelua ihan yhtä lailla kuin muihinkin ruokiin.

Tuon ikäiset syövät yleensä todella vähän. Todennäköisesti päivittäinen kilokalorimäärä tulee ihan reippaasti täyteen luettelemistasi aineksista, kuulostaa siltä. Jogurtti ja banaanihan ovat aikuisellekin ihan hyvä ja ravitseva välipala, mistä tulee täyteen. Vielä jos siinä on lasi tai puolikin lasillista maitoa, kalorimäärä lisääntyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme