Sappikohtaus sappirakon poiston jälkeen???
Hei, onko täällä ketään jolta olisi poistettu sappirakko?!?!
Olisi kiva tietää onko teillä ollut poiston jälkeen enää sappikipukohtauksia??? Voiko niitä olla? Vai onko se tapauskohtaista???
Mulla on poistettu sappirakko viime keväänä ja tilanne rauhoittui sillä. Mutta eilen sain aikas kivuliaan kohtauksen ja kivut oli ihan samanlaiset kuin sappikipukohtauksessa. Olin nauttinut kyllä vähän sipsejä pitkästä aikaa ja yhden oluen. Voisko ne selittää?
Kommentit (53)
Minulta leikattiin sappirakko, koska se oli täynnä sappikiviä. Lääkärit olettivat että kivet olivat aiheutuneet runsaista antibioottikuureista (olin pienenä usein kipeä, korvatulehduksia useita ym.), ei kolesterolista.
Olin tuolloin 9-vuotias kun minut leikattiin - olin sairaalassakin muutaman viikon ensin tutkimuksissa ennen kuin lääkärit keksivät että lapsellakin voi olla sappikiviä.
Aina välillä minulle tulee pistoja ylävatsaan. Joskus se on selitettävissä ruoan kanssa - joskus ei.
Olin kärsinyt satunnaisista sappikohtauksista vuoden aikana muutaman kerran (rajuja, itkin, kiljuin, oksensin, huusin että äiti/isoäiti/aikuinen soittaisi ambulanssin, luulin kuolevani) ja maksani ja haimani olivat tulehtuneet siinä ohessa. Ainoa hyvä asento jonka löysin oli äidin sängyltä pää alaspäin roikkuen niin että sängyn reuna osui ylävatsaan.
Sappikivipotilas on aina Sappikivipotilas - näin minulle kerrottiin silloin 90-luvun lopussa. Ei alkoholia, ei rasvaisia ruokia (pizza, sipsit), ei liikaa vihreää (salaatti/kurkku tms, paprika ym OK koska punainen - eli ei "raaka"?) ja ei mitään tukevaa - kuten pihvejä. Rasvalevitekkin piti olla Beceliä.
Nojoo, kukapa lapsi nyt pystyy tuommoisia noudattamaan ilman aikuisen tiukkaa valvontaa?
Eikä teini-ikäisenä jaksanut kiinnostaa, mutta kerran kun oli kauhea himo salaattiin ja söin viikon verran ruokaisaa salaattia, tuli sitten perässä sappikohtaus. Olen alkanut tunnistamaan rajani, tosin nyttenkin pistelee, enkä ole syönyt mitenkään väärin "oppien" mukaan.. Siksi tänne eksyinkin, kun ajattelin olisiko jokin muu syynä kuin sappitiehyeen ärtyminen :D
Jaa, vai sappikivipotilas on aina sappikivipotilas? :( Itse olen ymmärtänyt näin että leikkauksen jälkeen ei kohtauksia pitäisi enää tulla juuri koskaan tai ainakin paljon lievempinä. Eihän ne kivet kai ikinä poistu ja niitä voi muodostua sappitiehyeisiin, mutta itse rakkoa ei enää ole jossa niitä voisi olla? Mutta juu, minulta tuo sappi poistettiin puoli vuotta sitten ja muutama haamukohtaus on tullut ja näköjään lakusta. Jos lakua tulee syötyä vähän enemmän niin tuohon oikeaan kylkeen tulee tuttu kipu. Tosin paljon paljon lievempänä kuin sappikohtauksissa, mutta ilkeä korvennus kuitenkin ja siihen loppuu multa lakun syöminen. Toivottavasti niistä monsterikohtauksista ei tarvitse enää koskaan kärsiä.... niin kamalia nuo sappikohtaukset olivat että en toivoisi niitä kenellekkään.
Minulta poistettiin sappi 2012 ja nyt on muutamana kuukautena ollut kamalia kipuja,en ole käynyt lääkärissä näiden takia.
Rakko poistettiin 2000-luvun alussa. Sen jälkeen oli tasaista ja normaalia elämää vuosia. Nyt sappitiehyet ovat alkaneet oireilla ja oikeassa kyljessä ja kylkikaaren alla tuntuu pullistelua ja on jotenkin vaikea olo. Litalginit eivät auttaneet minulle aikoinaan yhtään mitään, eikä niitä ole nykyäänkään käytössä. Täytyisi keksi jokin keino, joka estäisi sappinesteen sakkautumista, mutta en ole kyllä löytänyt googlaamalla mitään tietoa.
Mulle jäi mieleen et jos on niihin taipumusta niin niitä voi tulla sappitihyihin.
Jotain kipuilua on ollut mut ei mitään niin kamalaa kuin varsinaiset sappikivut ennen leikkausta.
koska ei mielestäni voi tulla. Olin kans leikkauksessa toukokuussa eikä sen jälkeen ole ollut ongelmia.
muuallakin, kuin itse sappirakossa.
Olen ainakin törmännyt potilaisiin, joilta on sappirakko poistettu, mutta vaivat ovat jääneet!
Minut siis magneettikuvattiin ja ultrattiin koko vatsan alueelta eikä kiviä näkynyt kuin sappirakossa silloin. Voiko olla siis nyt kiviä jossain :O??
T ap, joka kyllä vetää rankasti hernettä nenään jos nää kivut jatkuu...
ja ne on siinä sappikanavassa nyt sitten,käsittääkseni ne poistetaan sillä suun kautta letkulla,mikäs sen nimi olikaan...?
ja ne on siinä sappikanavassa nyt sitten,käsittääkseni ne poistetaan sillä suun kautta letkulla,mikäs sen nimi olikaan...?
Onko lisää tietoa kellään?
ap
Muistaakseni alle 10%:lla niistä joillöa sappirakko on leikattu tulee edelleen joskua kipukohtauksia, pienempiä tai suurempia.
Minulla tullut pari kertaa kova kohtaus, rakko poistettu about 5 vuotta sitten. Yhdellä kerralla olin syönyt hyvin rasvaista tai muuten ärsyttävää ruokaa (minulla pahoja ovat pizza, suklaa, kreikkalainen salaatti, porkkana). Pienempää kipua on silloin tällöin. Usein tulee jaksoittain, so. muutaman päivän tai jopa viikon ajan voi olla melkein joka päivä, sitten taas ei ole pitkään aikaan.
Kipu tulee minulla siitä, että kivi jumiutuu jonnekin sapenjohtimiin. Kiviähän tulee edelleen ihan samalla tavalla vaikka rakkoa ei enää ole.
Kerran on poistettu sairaalassa tällainen kivi. Menetelmänä oli murskaaminen tähystämällä, muistaakseni mrcp tai ercp on menetelmän nimi. Siinä olet puolihorteessa ja suun kautta viedään tähystin sisuksiin. Ei traumoja :) ei siinä tajunnut mitään eikä tuntunut kipua.
myös siitä, että vatsa voi olla tottunut kohtauksiin ja siksi reagoi, vaikkei varsinaista sappikiveä tulisikaan. Tämä voi mennä ohitse totuttamalla, siedätyshoidolla.
Kyllä tulee vieläkin silloin tällöin kohtauksia, mutta eivät ne minulla ainakaan ole verrattavissa niihin alkupeäisiin kohtauksiin (joissa mm. oksensin tuntitolkulla sappivaahtoa ja olin ensiavussa kerran kuussa...)
Ja samoin kuten edelliset, olen myös kuullut että kohtauksia voi hyvin tulla vielä. Eikä kaiketi tarvitse olla edes kiviä, sappitiehyeiden ärsytyksetkin riittävät?
Mulle on tehty se sappiteiden "nuohous" eli ercp kaksi kertaa, ja kummastakaan kerrasta ei jäänyt mitään negatiivista sanottavaa. Heti operaation jälkeen olin kuin uudesti syntynyt. Ainoa huoli tuossa on, että voi ärsyttää haimaan, eli saattaa aiheuttaa haimatulehdus.
Multa on poistettu sappirakko, mutta heti leikkauksen jälkeen sain taas sappikohtauksia. Ultrassa ei näkynyt mitään poikkeavaa. Muutaman päivän kuluttua todettiin magneettikuvalla sappitiehytkivi, joka sitten poistettiin. Tämän jälkeen ei ole ollut ongelmia, tosin aikaakaan ei ole vielä paljon kulunut.
Minut leikannut lääkäri sanoi, ettei voi 100% varmasti taata, että sappivaivat ovat nyt historiaa. Harvinaista se kuulemma kuitenkin on, että sappikiviä syntyy vielä sapen poiston jälkeen.
Toivottavasti oireesi katoavat tai syy löytyy! Sappikipuja en toivoisi pahimmalle vihamiehellenikään.
Minulta on leikattu sappikivet vuosi sitten syyskuussa. Kivut väheni puoleksi vuodeksi.
Nyt on heinäkuusta lähtien ollut kipuja usein.
Olen käynnyt terkkarissa kuukausittain vaivani
kanssa vielä en ole saannut apua!!!
Olen pyytänyt ultraäänitutkimusta, mutta en ole
vielä saannut. Lääkäri on nyt taas perjantaina
jos eivät katso asiaa kiireellisenä???.
Ilman sappirakkoa elävä naishenkilö
Klaukkalasta.
Itsekin olen näköjään vastannut tähän ketjuun melkein vuosi sitten:-)
Minulle tulee noita sappitiehyeiden ärsytystiloja vieläkin esim. ruisleivästä ja paprikasta, joten olen jättänyt niiden syömisen. En usko että minulla on kiviä tiehyissä, vaan ilma tms ärsyttää tiehyitä.
Näitä tulee 1-5x kuussa.
t.9
itseltäni poistettiin sappirakko kesällä 07, uusia kipukohtauksia tulee lähes viikottain ei kuitenkaan niin voimakkaina kuin ennen leikkausta. Minulla sappisora tukki tiehyeet ja aiheutti haimatulehduksen. Vieläkin pelottaa se kipu minkä haimatulehdus aiheutti. Hoitokeinona kivun sattuessa otan kaksi ruokalusikallista rypsiöljyä, se vie kivun mennessään. Annetaanhan koneellekkin ryyppy. Öljy on parempi vaihtoehto kuin jatkuvat tulehduskipulääkkeet.
sappileikkauksen jälkeen ja siitä aikaa kohta 5v. Muistelen kyllä lukeneeni että osalle saattaa tulla lievempiä kohtauksia sen jälkeenkin.
Multa on leikattu sappirakko 8 vuotta sitten ja olen saanut siltikin sappikohtauksia. Mulla on käytössä niihin kohtauksiin Litalginia mikä pitää ottaa ennenkuin kohtaus pahenee. Mulle tulee sappikohtauksia joistakin ruoka-aineista,jotku lääkkeet aiheuttavat niitä ja mahatauti niistä tulee mulle sappikohtauksia vaikka on leikattu.