Synttäreistä tuli mieleen, onko teistä nöyryyttävä tapa avata lahjat pullonpyörityksellä?
Minusta on. Näin laman aikaan osalla vanhemmista ei kerta kaikkiaan ole varaa ostaa kalliita lahjoja joka synttäreille, etenkin kun monella lapsella näitä kaverisynttäreitä on harvase viikko ja monessa perheessä useampi lapsi.
Tämä pullonpyöritys, jossa jokainen vuorollaan ojentaa oman lahjansa avattavaksi ja kaikki katsovat tarkasti ja kommentoivat lahjaa, on minusta todella huono. Mutta ainakin meillä päin nykyään enemmän sääntö kuin poikkeus.
Kommentit (42)
jos taas kiitetään jälkeenpäin niin se huomio on todella epäreilua.
itsekin ollaan niin köyhiä ettei ole tod. varaa vertailla lahjojen paremmuutta.
Lapsetkin ovat oppineet että ei väliä mitä saavat kavereiltaan ,pääasia että kaverit tulee.
Eli pullonpyöritys on ihan kiva ohjelmanumero.
Onhan se kurja huomata, että omaa hieman moukkamaisia tapoja, mutta nythän on sitten varaa parantaa ja järjestää seuraavat juhlat niin, että vieraatkin otetaan huomioon.
pelkäävät että lapsi laukoo ja arvostelee lahjoja suureen ääneen. Hyvinkasvatettujen lasten vanhemmat taas tietävät, että oma lapsi osaa toimia oikein tilanteessa
meillä tytön synttäreillä yksi kaveri ehti pahoittaa toisten mieliä ainakin kommentoimalla ikävästi. Ei siinä auttanut vaikka sanoin ettei tuo ole kivaa ja itse kehuin lahjaa ja oma lapseni. Samoin oma lapsi on tullut pettyneenä monta kertaa kun sattuikin lahja joka jo synttärisankarilla oli ennestään. Niinpä kerran sitten teimme niin että lahjat avattiin myöhemmin ja kaikki olivat tyytyväisiä ja kaikkia kiitettiin
Lahjat saa saajansa huomion reilusti. Muuten käy helposti niin, että sankari repii lahjat auki ovella noepasti ja jatkaa leikkejään. Musta on ollut kiva tapa, että kaikki saa antaa lahjansa vuorollaan. Eikä ainakaan meidän ystäväpiirissä ole halveksittu lahjoja hinnan ym mukaan. Pienten poikien äidit ja pojat itse löytävät kyllä mieluista annettavaa eri hintaluokissa.
Meidän tyttökin muistelee että tämä on Kaisalta, tämä Tommilta yms. Ja ei varmastikaan siten että arvostelisi lahjaa tai lahjan antajaa, vaan hänelle on oma kiva arvonsa sillä että ajattelee sitä lahjan antajaakin ja mitä on halunnut tuoda. Lahja ei ole rahasta kiinni, vaan kivoja juttuja löytää halvallakin. Sen minkä vanhemmat voisi opettaa lapsille lahjoja avatessa olisi kiitos ja iloinen mieli. Ja vaikka olisi joku tavara ennestään, kohteliasta olisi olla tästä hiljaa. Tai kun yksi tyttö sai kahdeksan barbia, hän kiitti kaikista ja sanoi että kutsuu paljon kavereita leikkimään, niillä voi leikkiä vaikka esikoulua. :)
MEillapain lahjat avataan vasta juhlien jalkeen ja sitten kiitetaan kaikkia juhlien jalkeen. Mun mielesta loistava tapa :-)
meillä tytön synttäreillä yksi kaveri ehti pahoittaa toisten mieliä ainakin kommentoimalla ikävästi. Ei siinä auttanut vaikka sanoin ettei tuo ole kivaa ja itse kehuin lahjaa ja oma lapseni. Samoin oma lapsi on tullut pettyneenä monta kertaa kun sattuikin lahja joka jo synttärisankarilla oli ennestään. Niinpä kerran sitten teimme niin että lahjat avattiin myöhemmin ja kaikki olivat tyytyväisiä ja kaikkia kiitettiin
jos jäisi ilman kutsua niin joutuisi vähän parantelemaan käytöstään ja vanhemmatkin joutuisivat vähän opettamaan lapselleen tapoja.
Jos tyttö käyttäytyy tökerösti eikä mitään sanktioita seuraa niin sama peli jatkuu.
Oikein kiva tapa, ei pahoita kukaan mieltään. Lapset kun on lapsia..... Aikuisilla sitte eri.
Kiva kaveri muuten mutta vähän hölösuu niin helposti tulee noitakin sitten
Viimeaikoina olen törmnnyt useampiin synttäreihin, joissa toiveena oli yhteislahja, eli jokainen vieras tuo vain kortin. Lapset 3-6 v. ymmärsivät ja hyväksyivät asian yllättävän hyvin. Yleensä summa on ollut 5 euroa per lapsi, mutta yksillä synttäreillä oli 10 euroa ja se tuntui jo paljolta (kolmelta lapselta 30 e). Itse ehdottaisn varmaan perhekohtaista osallistumista ja antaisin hiukan liikkumavaraa summassa.
viime viikonlopun kaverisynttäreillä tyttäreni pahoitti mielensä, kun 6v synttärisankari ilmoitti hänen lahjansa olevan tyhmä eikä pidä siitä. Tyttäreni sanoi, että synttärisankarin äiti vain seisoi vieressä eikä kommentoinut mitenkään.
Ihmettelen taas kasvatusta eli meillä aina ennen synttäreitä painotetaan lapsille, että kaikkien tuomista lahjoista sanotaan kiitos ja kehutaan kivaksi, piti siitä tai ei.
Se on lapsista jännä ohjelmanumero. Siinä kaikki pääsevät osallistumaan jännitykseen ja kaikki vieraat saavat myös huomiota ja kiitoksen osakseen.
Sukulaissynttäreillä ei pulloa pyöritellä, mutta sielläkin paketit avataan aina porukassa, jotta kaikkip pääsevät osallistumaan. Sama on muuten myös jouluna. :)
päivänsankari repii eteisessä paketit auki sitä mukaa kuin vieraita tulee, eikä luonnollisestikaan kiitä saamistaan lahjoista.
kun heidän tuomansa lahja huomataan kunnolla. Eikä vaan revitä paperia heti kiireesti lahjasta ja viskata sitä muiden joukkoon. Meillä lahjat avataan tuolla systeemillä ja samalla katsotaan myös kortit (jotka muuten heitetään jonnekin ja unohdetaan samantien).
Mielestäni kaverisynttärilahjat on arvoltaan 5-10 euroa (10 on jo kallis) ja itse osta usein esim. pikkulegopaketteja alekoreista jo varastoon. Tuosta lahjanavaustilanteesta kannattaa muutenkin sankarin kanssa puhua jo etukäteen: kaikista lahjoista kiitetään kauniisti, ei ryhdytä huutamaan, että "mulla on tää jo!" jne. Hyvät tavat ehkäisevät pahan mielen kaikilta.
pelkäävät että lapsi laukoo ja arvostelee lahjoja suureen ääneen. Hyvinkasvatettujen lasten vanhemmat taas tietävät, että oma lapsi osaa toimia oikein tilanteessa
joka oli köyhästä kodista. Pojan vaatteet oli aina liian pienet ja pyörä jolla polki kouluun, varmaan huonokuntoisin mitä olen nähnyt. Silti tuo poika oli aina iloinen ja kohtelias.
Poikani synttäreillä tämä lapsi tuli ilman lahjaa. Illalla poikani istui vieressäni ja katsoi telkkaria ja sanoi että "äiti, mulla tuli ihan kyyneleet silmiin kun "Matthew" tuli ilman lahjaa". Mä olin jo melkein torumassa asiasta, mutta hän jatkoi että "oli tosi rohkeaa tulla, vaikka ei ollut mitään tuomista, mutta mulle oli kaikista tärkeintä että hän tuli. Hän on hyvä kaveri eikä se haittaa että hänellä ei ole rahaa ostaa lahjoja. Meillä oli tosi hauskaa tänään."
Vaikka monesta asiasta pojan kanssa riidelläänkin ja kinastellaan, ainakin jotain on mennyt perille ja täytyy sanoa, että olin ylpeä hänest!
varmaan samaa opetat lapsillesi