Onko 3v lapsen kätisyys jo pysyvä?
Meidän 3v piirtää ja syö vallan vasemmalla kädellä. Ei kai ole vasuri tulossa?
Kommentit (15)
kumpi tuntuu luonnollisemmalta, ja yleensä n.2v paikkeilla kyllä jo erottaa kumpi kätinen on.
Jotkut ikävä kyllä väkisin yrittää opettaa oikeakätiseksi vasureita, en voi sitä ymmärtää..
Miksi tuo kommentti "ei kai ole vasuri tulossa?", olisiko se sitten huono asia?
meidän poika syönyt ja leikkinyt+piirtanyt vasurilla aina. Isä on vasuri myös.Ainoa haitta on kirjottaminen, asutaan Ranskassa ja kirjotettaa musteella (käsi pyyhkii musteen).
eli heti kun opin syömään lusikalla, pidin sitä aina vasemmassa kädessä. Kyllä lapsesi taitaa olla vasuri. Ikävää, ettet näytä suhtautuvan siihen kovin myönteisesti.
oma tyttöni teki ihan vauvasta asti suurimman osan asioista vasemmalla kädellään. Sitten hän rupesi tekemään asioita molemmilla käsillä. Piirtäminen, syöminen, kirjoittaminen ym. sujui yhtä hyvin molemmilla käsillä. Hän oli täysin kaksikätinen kunnes meni esikouluun jossa painostettiin käyttämään oikeaa kättä. Jos olisin tiennyt painostuksesta, olisin kieltänyt sen. Itse yritin parhaani mukaan tukea kaksikätisyyttä joka on hyvinkin harvinainen taito.
Ekalla luokalla huomattiin tytön kaksikätisyys ja tehtiin testejä kumpi käsi on vahvempi. Koska oli vuoden joutunut käyttämään enimmäkseen vain oikeaa kättään se oli selvästi heikentynyt. Ekanluokan opettaja sanoi että saa käyttää kumpaa haluaa ja käyttikin välillä vasenta kättään, mutta oli jo tottunut oikea kätiseksi. Nykyään on tokalla ja käyttää piirtämiseen ja kirjoittamiseen koulussa vain oikeaa kättään.
Itseä harmittaa kovasti että hänet painostettiin keskittymään oikeakätiseksi vaikka oli tasavahva kaksikätinen. Joskus tyttö tekee piirustus ja kirjoitus tehtäviä kotona vasemmalla kädellään satunnaisesti ja vasen käsi näyttää olevan edelleen vahva, mutta hieman heikompi kuin oikea.
3-v poika piirteli ja leikkasi saksilla sekä oikealla että vasemmalla kädellä, kirjoitti myös nimensä monesti ikään kuin peilikuvana oikealta vasemmalle! nyt 5,5 -v. käyttää vain oikeata kättä, vaikka asiaan ei millään tavalla puututtu. isä vasuri.
että oikeakätisellä on moni asia helpompaa, vaikka sehän ei toki lapsesta itsestään ole kiinni. Itsellä kokemusta esim. siitä ettei oikeakätinen opettaja osaa opettaa vasenkätistä sairaanhoitajaopiskelijaa tekemään tiettyjä toimenpiteitä :( Liekö sitten opettajan osaamattomuutta.
Tottakai se on pysyvää jos 3 v tekee nuo hommat vasurilla ja älä helvetissä yritä edes muuttaa sitä.
Tällaiset avaukset "Ei kai ole vasuri tulossa?" pistää vihaksi.
Kätisyys on päätetty jo ennen syntymää näin minä uskon.
vasenkätinen
alle 2-vuotiaana, muistaakseni kun alkoi syödä kiinnitin huomiota, että ottaa aina vasempaan käteen lusikan. Ja neuvolassakin sanottiin, että aika selvä vasuri, tuskin muuttuu.
Nyt on 4 v eikä oo vielä ollut haittaa. Kirjoittaa hyvin, piirtää hyvin, on siisti, hyvä motoriikka. Miksi siis "ei kai ole?"?
Vasurin voi olla hankalampaa oppia neulomaan, jos opettaja on oikeakätinen. Mutta kyllä se onnistuu. Siskoni on vasuri, ja voi varmaan opastaa, jos jotkut asiat ei meinaa onnistua (me miehen kanssa ollaan oikeakätisiä).
Vasureilla ja oikeakätisillähän on aivot "eripäin". Oikeakätisillä vasen puolisko hallitsee liikettä ja vice versa.
Kätisyys on päätetty jo ennen syntymää näin minä uskon.vasenkätinen
Mulle vaan kaikki sanoi, ettei sitä mitenkään voi noin pienestä huomata. Ihmettelin, että miksei poika sitten käytä ollenkaan oikeaa kättään, ei ikinä ota siihen kynää tai lusikkaa, ei heitä kiviä tai palloa oikealla jne. Ikinä ei kyllä kukaan painostanutkaan poikaa käyttämään oikeaa kättään. Ja ihan täysvasuri hän on, nyt jo aikuinen. Minä ja mies ollaan oikeakätisiä, mutta miehen veli vasuri.
huolissaan kun näyttää siltä että lapsemme ovat oikeakätisiä.
Meidän 4vee on ollut vasuri jo vähän reilun vuoden iässä. Yrittää kyllä välillä tehdä asioita oikeallakin kädellä, varsinkin kun kaikki muut lähipiirissä ovat oikeakätisiä, mutta vasen on selvästi se vahvempi käsi, ollut jo kauan. Pikkuveli 2vee taas on selvästi oikeakätinen, ollut koko ajan. Mitä nyt välillä yrittää matkia isoveljeä, huonolla menestyksellä tosin...
Vaarini kommentti aikoinaan oli: "Opettakaa tuo lapsi nyt äkkiä käyttämään oikeaa kättään, ettei siitä vaan tule vasenkätinen!" Jaa, miksi ei...
Itse olen muuten molempikätinen, samoin mieheni isä ja veli sekä oma isoäitini, joten sieltä se vasuri-geeni taitaa tulla.
pysyvää. Eskarissa jotkut vielä käyttävät molempia käsiä ja silloin siihen toki puututaan. Mutta 3-vuotias voi hyvinkin vielä vaihdella kätisyyttä. t.ope
vaihteli ihan tuonne likemmäs 4v asti ja oikeakätinen hänestä tuli.
Mua vaan huvittaa se, että jos joku näkee lapsella kynän tai lusikan vasemmassa kädessä niin monet huudahtaa että "ei kai tuo ole vasenkätinen" tms. hölmöä. Mutta jos lapsella on lusikka oikeassa kädessä niin ei kukaan sano että "ai tuosta on tulossa oikeakätinen".
4v ikäisestä se alka aolla pysyvää.
En tiedä mitä väliä sillä on, vaikka olisikin vasenkätinen?