Ateisteille toinen kysymys!
Perheessämme on tapana ruokarukous, laulamalla. Pyydänkö lastasi poistumaan sen ajaksi, jätämmekö laulamatta vai saako lapsesi laulaa rukouksen?
Kommentit (13)
Riippuu vähän siitä. Jos olet pph niin jätätte laulamatta. Jos lapseni on kylässä niin saa toimia kuten parhaaksi näkee. Te elätte tavallanne ja lapsi osallistuu jos osallistuu.
Tuskin sitä kyllä tekisittekään :) Siis lapsi saa olla läsnä, te saatte rukoilla ja lapsi saa halutessaan osallistua. Olen opettanut että ihmiset uskovat eri tavoilla, en niin että eri tavoin ajattelevat ovat väärässä.
Perheessämme on tapana ruokarukous, laulamalla. Pyydänkö lastasi poistumaan sen ajaksi, jätämmekö laulamatta vai saako lapsesi laulaa rukouksen?
ja kylässä jos on niin siellä on teidän perheen säännöt ja tavat! hei haloo järki mukaan!
Talo elää tavallaan, vieras lähtee ajallaan. Perhepäivähoito eri juttu.
perheessä on omat tavat ja teillä on näin ja meillä erilailla. Enkä rupea kotona lasten kuullen ainakaan puhumaan, että onpa naurettavaa tommonen tms. "Maassa maan tavalla, perheessä perheen tavalla" :) Lapsi osallistuu jos haluaa, ja itse osallistusin, koska kunnioitasin perheen ns. toivomusta.
Kunhan sitä ei ole pakko laulaa/sanoa, jos lapsi ei halua, ja kunhan sitä ei seuraa saarna/käännytys. Täytyyhän lapsen kylässä mukautua muihinkin kyläpaikan tapoihin, jotka tehdään eri tavalla. Jos on vaikka yökylässä ja meillä mennään nukkumaan yhdeksään mennessä ja teillä kymmeneen mennessä. Ei se lapsi mene pilalle siitä, että joskus tekee asiat eri tavalla, päin vastoin. :)
perheessä on omat tavat ja teillä on näin ja meillä erilailla. Enkä rupea kotona lasten kuullen ainakaan puhumaan, että onpa naurettavaa tommonen tms. "Maassa maan tavalla, perheessä perheen tavalla" :) Lapsi osallistuu jos haluaa, ja itse osallistusin, koska kunnioitasin perheen ns. toivomusta.
eli ei tarvitsisi lasta ajaa pois siksi aikaa kun lausutte rukouksen!
pysyminen on ihan teidän uskovaisten ongelma. En usko että kukaan tuttavapiirini ateisteista hetkeäkään ajattelisi että tuossa tilanteessa olisi jokin ongelma.
enkä usko että ruokarukoukset tai hengelliset laulut lastani vahingoittavat.
Vaan jos lastani aletaan uhkailemaan ja pelottelemaan helvetillä tmv. niin sitten tulen sanomaan pari valittua sanaa pelottelijoille. Asiatonta käytöstä en hyväksy minkään ryhmän edustajilta.
Itse olen lapsena joutunut tuommoisen pelottelun kohteeksi kaverini kotona =o
Ilmoittivat minulle ykskantaan että 'sinä joudut helvettiin kun teillä on telkkari'. Mitään mahdollisuutta pelastumisesta eivät luvanneet. Olin niin hirveän syntinen yhden television takia :/
jätätte laulamatta...
Mutta minulle laulettiin ja silti harras ateisti tuli.
Eli jumalilla pyyhin pikkuisen peppuni ja eiku etiäppäin!
Riippuu vähän siitä. Jos olet pph niin jätätte laulamatta. Jos lapseni on kylässä niin saa toimia kuten parhaaksi näkee. Te elätte tavallanne ja lapsi osallistuu jos osallistuu.
Valitettavasti on olemassa lastentarhanopettajia ja perhepäivähoitajia, jotka kokevat tehtäväkseen opettaa uskonnottomienkin perheiden lapsille rukoilua. Jännityksellä odotan, milloin joku islaminuskoinen lastenhoitaja Suomessa päättää opettaa lapsijoukolle omia rukouksiaan päivittäin.
siis ei me ateistit olla mitään himokielteisiä uskontoja kohtaan. ymmärretään vaan asioiden todellisuus eikä eletä höpöhöpö maailmassa. hauskahan se on uskoa joulupukkiin yms. kunhan muistaa miten ne asiat oikeasti on.