Ateistit / uskontoon kriittisesti suhtautuvat: Mitä tuumaatte jos lapsenne
kerhon/koulun/hoidon jälkeen laulaa silmät loistaen "Hoosianna"-laulua "kiitetty Daavidin poika" jne? Ja kovaan ääneen innoissaan toistaa hoosiannaa? :)
Kommentit (23)
No mitä tästä pitäisi olla mieltä? Että lapsi tykkäsi laulusta eikä ymmärrä sanoista höykkäsen pöläystä :D. Jos on siis kerhoiässä. Huomenna se ei enää edes muista koko juttua.
Tein itsekin maailmankuvaa koskevat suuret valinnat vasta sitten kun siihen oli riittävästi älyllistä kapasiteettia. Hoilatkoon, mitä ikinä "hoosianna" tarkoittaakaan...
laulamme itsekin virsiä kun osa on niin hyviä = )
ei ole niin nöpönuukaa... saa käydä uskonnon tunneilla. hyvähän se on ymmärtää mistä saduista höpötetään - kuuluu yleissivistykseen. kyllä meillä lapset saa joulupukistakin puhua vaikkei sitä olekaan!
Maa on niin kaunis -virttä vielä ala-asteikäisenäkin. Oli jotenkin niin upean mahtipontinen. Nykyisi, kun tajuan jostakin jotain, lähinnä huvittaa.
Itsekin olen aikanani hoilannut kaikki uskonnolliset laulut ja virret suurella antaumuksella. Samalla, kuin muutkin joululaulut, joissa lauletaan satuolennoista. :)
Monet hengelliset laulut on aivan ihania, vaikka en jumalaan uskokaan
Ei ateistin tarvitse olla mikään höyrypää. Se uskonto pukkaa vastaan ennemmin tai myöhemmin lapsen elämässä. Kotoa annetaan sitten terve järki, jolla päätellä itse (AIKUISENA) uskooko niitä juttuja vai ei.
lapseni käyvät seurakunnan kerhossa vaikka itse en kuulu kirkkoon ja en usko jumalaan
laulaisin mukana ja leikkisin lapsen kanssa "jeesus-leikkejä" jos hän haluaa,ei lapsen uskomus ole minulle mitenkään este tms. Lapsi uskoo Jumalaan jos haluaapi, ja enkä tod rupea sössöttämään että ei kannata uskoa, ei sitä ole olemassa jne. Mutta vanhempana jos lapsi alkaisi neuvomaan minua tms, esim jos kiroan ja lapsi sanoo että ei saa kirota,on syntiä tms, niin sillon voisin puuttua asiaan,mutta en tietenkään pahalla enkä sanosi että ei Jumalaa ole olemassa tms vaan tyyliin et aikuisten juttuja tms.
aiheutti vaan hymyilyn säestämää silmien pyörittelyä, lapselle kun se vaan on laulu ja olennaisin on että kerrotaan vauvan syntymästä. Uskonnolinen aspekti menee ohi vielä kovaa ja korkealta.
Kuulun kirkkoon, vaikken uskokaan, olen siis ateisti.
Ja lapset käyvät seurakunnan leireillä kohtuullisen usein, kun siellä viihtyvät.
Ei kai se multa ole pois ja on lapsilla oikeus omaan päätökseensä aikanaan.
Eihän noin saa tehdä, ei kuuluta kirkkoon mutta käytetään palveluja... kohta av-raati teilaa sut ihan totaalisesti. He kun maksavat veroistaan lastesi kerhoilut ;)
Mutta joo, mikähän ongelma toi hoosianan laulaminen ois kenellekään...
lapseni käyvät seurakunnan kerhossa vaikka itse en kuulu kirkkoon ja en usko jumalaan
Mutta joo, mikähän ongelma toi hoosianan laulaminen ois kenellekään...
Pitää tehdä aina hirveän tarkkaa jakoa sitä mitä saa tehdä ja mitä ei. Ateismissa ei mielestäni ole tässä suhteessa lakeja ja jos on, niin sitten lähestytään jo uskontoa. Jos ei usko jumalaan niin sitten ei usko jumalaan. Piste. Siihen ei vaikuta se mitä tekee. Ateistina ei ole mieltä käydä säännöllisesti kirkossa, mutta toisaalta ei myöskään saa ateismia uhkaavaa uskontomyrkytystä siitä että käy vaikkapa joululauluja kuuntelemassa jos ystävä pyytää mukaan.
luulin että Hoosianna oli joku nainen ja ihmettelin, kun siihen viitattiin Daavidin poikana.
Niin tein itsekin lapsena. Tykkään joululauluista.
Kaikenlaisia lauluja tulee laulettua. Kannattaa kuitenkin muistaa, että koulussa tai päiväkodissa ei voi laulattaa mielin määrin virsiä. Virsien laulaminen on uskonnon harjoittamista eikä se kuulu päiväkodin tai koulun tehtäviin. Toki virsiä voidaan laulaa urakalla, jos kaikki vanhemmat ovat sitä mieltä, että päiväkodissa tai koulussa kannattaa käyttää runsaasti aikaa virsiin - silloinhan aika on pois jostain muusta. Itse toivoisin monipuolista musiikkikasvatusta, eikä se tarkoita uutta virttä joka viikko.
olisivat siitä, jos lapsi opettelisi koulussa vaikkapa runon, jossa sanottaisiin, että on hyvin todennäköistä, että jumalia ei ole olemassa? Tai miten luterilaiset suhtautuisivat muihin uskontoihin kuuluvien hengellisten laulujen laulattamiseen koulussa?
Eli kivaa vain olisi, jos lapsikin sen oppisi koulussa. :D
Laulellaan kai sitä enkunkielisiä kappaleiden sanojakin tajuamatta, mitä ne tarkoittaa.