Pulla/kuivakku- ketjun innoittamana: juntit täytekakut
Minä inhoan eniten kokonaisina pakastetuista vetisistä mansikoista tehtyä kakkua: koko kakku lilluu vedessä ja siällä on sitkeitä ja limaisia mansikoita. kaiken kruunaa kermavaahto ja säilykepersikat päällä. YÖK.
Tuoreista mansikoista tehty kakku on eri asia. Älkää sekoittako..
Itse teen aina erilaisia kakkuja: välissä esim. appelsiinikiisseliä ja kermavaahtoa, päällä kinuski. Ei ole liian makea kun sisusta on raikas.
Tai kunnon sacherkakku
Tai suklaakakku jossa sisällä mustaherukoista keitetty sakea kiisseli ja pari marenkilevyä. Markenkilevyistä huolimatta ei ole makea vaan enemmänkin kirpeä.
Ja mummoilla nappi soi, kehuvat minkä kerkeävät "voi kun itse osaisi ja keksisi "
Kommentit (50)
ja en osaa tehdä hienoja kakkuja.
Tunnustan ja olen valmis kivitettäväksi. Ei vois vähempää kiinnostaa joku leipominen kun en itse tykkää pullasta ja makeasta.
Tulen olemaan tulevien miniöiden kauhu. Meillä ei saa miniä erityisherkkuja, eikä hienoja kakkuja. Ihan vain saattaa miniä saada makaroonilaatikkoa, eikä pastaa jollain hienolla kastikkeella. Vielä pahempi, makaroonia tomaattijauhelihakastikkeella, eikä pastaa bolognese.
Lapset eivät onneksi ole vielä kärsineet, vaikka eivät ole hienoja kakkuja saaneet mättää jatkuvasti. Mutta toivottavasti pojat osaavat alustaa varovaisesti vaimoilleen sitten, että heille on tulossa toivoton anoppi. Se ei välitä leipoa, ei passata, ei kiinnosta ruoanlaitto.
Ehkä poikani jäävät naimattomiksi takiani.
Olette te ihmeellisiä sitten! Hyvä kermakakkuhan on ihana, jos se on sopivasti kostutettu ja passelit täytteet. Mä pistän väliin joko kermaa tai mansikkakermaa ja omia mansikoita tai vadelmahilloa (poimituista mansikoista). Banaanitäytekin on nam!
Joskus laitan joukkooon suklaarouhetta makua antamaan.
Pahin kakku on liian kuiva kermakakku.
Ja resepti on niinkin yksinkertainen kuin että välissä on pakastemansikoita, viipaleina pakastettuja, ennen täyttämistä sulatettuja ja niistä irronneella laimennetulla mehulla on kostutettu pohjaa juuri sopivasti.
Mansikoiden lisäksi välissä on kermavaahtoa, juuri sopivaksi varkattua tietysti ja sopivasti maustettua. Kermavaahtoa myös päällä ja tätä kermaa on sitten aika reilusti.
Aina välillä yritän tehdä jotain fiksumpaa mutta ei tule ikinä yhtä hyvää. Ja samaa sanovat vieraat ja oma perhe.
taata, ettei tästä tulis liian makeaa :/ En nimittäin ole maistanut koskaan.
Tein ihan perus sienikakkupohjan
Vadelma-mascarponetäyte:
1 ½ dl kuohukermaa
½ prk (á 250 g) mascarpone-juustoa
¼ dl sokeria
1 iso (56 g) Daim-patukka
75-100 g suomalaisia vadelmia
Vatkaa kerma vaahdoksi. Sekoita joukkoon
mascarpone-juusto ja sokeri. Rouhi
Daim-patukka ja lisää täytteeseen. Jatka
vatkaamista, kunnes vaahto on riittävän
jämäkkää. Levitä kostutetun pohjan päälle.
Lisää vadelmat.
^Ohje yhteen kakun väliin. Löytyy myös kinuskikissan sivuilta.
Koska mulle ei ole tärkeintä se, mitä kaikkea kakun välissä on, niin nyt laitan pelkästään tätä. Harjoittelen pursotteluja ja täl kertaan laitan kermavaahton sekaan vähän vanilliinikremejauhette ja rouhittua minttusuklaata.
Mitään takeita ei lopputuloksesta ole, mutta saahan sitä harjoitella.
Ja on tajunnut tämän itsekin joten nykyään tilaa kakut juhliin leipomosta. Anopin kakkuja en ole vielä päässyt maistelemaan, mutta muuten on kyllä erinomainen leipoja.
mansikka- tai omenahillolla, vaniljarahkaa, banaania tai ananasmurskaa myös väliin. Ja mun kakku on kostea!
kaikki muu paitsi pakeastemansikjka-kermakakku on "hienoa" niin ehkä kannattaisi tarkistaa asennetta.... uskomattoman juntteja kommentteja sinulla ! Ja koulutus oli ?
ja en osaa tehdä hienoja kakkuja. Tunnustan ja olen valmis kivitettäväksi. Ei vois vähempää kiinnostaa joku leipominen kun en itse tykkää pullasta ja makeasta. Tulen olemaan tulevien miniöiden kauhu. Meillä ei saa miniä erityisherkkuja, eikä hienoja kakkuja. Ihan vain saattaa miniä saada makaroonilaatikkoa, eikä pastaa jollain hienolla kastikkeella. Vielä pahempi, makaroonia tomaattijauhelihakastikkeella, eikä pastaa bolognese. Lapset eivät onneksi ole vielä kärsineet, vaikka eivät ole hienoja kakkuja saaneet mättää jatkuvasti. Mutta toivottavasti pojat osaavat alustaa varovaisesti vaimoilleen sitten, että heille on tulossa toivoton anoppi. Se ei välitä leipoa, ei passata, ei kiinnosta ruoanlaitto. Ehkä poikani jäävät naimattomiksi takiani.
vain siksi, koska elämästä vieraantuneet av-mammat niin sanovat ja määrittelevät milloin mitäkin asioita?
Meillä tehdään näitä JUNTTIKAKKUA sen takia, että lapset eivät yksinkertaisesti tykkää muista, eikä kyse ole siitä, ettei olla kokeiltu. Banaani- ja HALPA(!!!!!!!!!!!!!)hillokakku on sitä parasta herkkua lasten mielestä.
vaikka vetinen kunhan ei ole kuiva. Inhoan kaupan ylimakeita kakkuja ja sacherkakku on suorastaan pahaa. Ja tiramisu on myös ällöä. Ja kinuski varsinkin on kamalaa! Mieheni tekemä aivan tietynlainen marjainen juustokakku on ihanaa, kaikki muut juustokakut pahoja...
Ei se että on monimutkainen ja "hieno" kakunkehitelmä takaa sitä että siitä pidettäisiin. Siitä kyllä näkee että vaivaa on nähty ja siksi kehutaan vaikka maistuisi miltä, niin minäkin teen.
Itse teen täytekakun vain lasten synttäreille, ja se on heidän toiveensa mukainen kermavaahto-mansikkaviritys.
huomenna lapseni synttäreille junttikakun..valmis kaupan pohja..väliin banaania ja pakastemansikoita
ja jotain vauvan sosetta.Päälle kermaa ja karkkia=)viimeksikkin toisen lapsen synttäreille samainen kakku syötiin kokonaan..oisin halunnut itsekkin palan=)
Olen seurannut monta vuotta tätä palstaa ja nauraa käkättänyt näitä miniöiden vuodatuksia.
Joulun jälkeen alkaa se kitinä kun joulu on pilalla
1.anoppi kulki aattona oloasu päällä, eikä iltapuku kuten minun oma äiti
2.anoppi tarjoili joululaatikot junttimaisista astioista
3.anoppilassa ei tarjottu viiniä/tarjottiin viiniä
4.anopin ruoka on pahaa
5.anopin kakut on pahaa
6.anoppi antaa rahaa
7.anoppi ei anna rahaa
jne....
appiukoista ei ole niin kitinää.
Joten jääkööt pojat naimattomiksi kun olen niin hankala anoppina
muuten kai olisi ihan OK, mutta sitä kovaa kakkupohjaa ei saa alas. Miksei sitä voi kostuttaa?
Ja joo, oma äiti kostutti kermakakkupohjat, silloin kun vielä pystyi leipomaan.
koska kaikki pitävät siitä, lapset ja aikuiset. Välillä jos olen yrittänyt jotakin sitruunakiisseliä väliin tai kinuskia, niin sitten puolet porukasta ei edes maista sitä. Miehet varsinkin ovat usein melko ennakkoluuloisia.
Suklaakakku on taas tylsä, koska on aivan liian makeaa ja kaikki syövät suklaata muutenkin aivan liikaa.
Lisäksi meillä on tosin aina myös juustokakku ja joskus pieni suklaakakku, jotta kaikille löytyisi jotakin. Mutta kermakakku on aina oltava perinteinen lasten sukulaissynttäreillä. Itse olisinkin jo valmis kokeilemaan jotakin uutta, mutta kun menekki on silloin huono...
pakatemansikoita, mutta siihen lyödään kiille päälle,j otta se näyttää paremmalta. Itse tehnyt tällä tavalla useita tilauskakkuja ja hyvä tulee. Väliin tosin tulee hilloa, mutta päällisosa pakastemarjoilla, jos tuoreita ei ole saatavilla.
ja siitä mikä kelpaa lapsille. Minä teen ainakin kaukut aikuisille enkä lasten maun mukaan... mutta teillä sitten ilmeisesti lapset määrää.
sitä paitsi lasten synttäreillä ei koskaan kukaan syö kakkua, siksi teenkin aina jäätelöbaarin.
Olen seurannut monta vuotta tätä palstaa ja nauraa käkättänyt näitä miniöiden vuodatuksia. Joulun jälkeen alkaa se kitinä kun joulu on pilalla 1.anoppi kulki aattona oloasu päällä, eikä iltapuku kuten minun oma äiti 2.anoppi tarjoili joululaatikot junttimaisista astioista 3.anoppilassa ei tarjottu viiniä/tarjottiin viiniä 4.anopin ruoka on pahaa 5.anopin kakut on pahaa 6.anoppi antaa rahaa 7.anoppi ei anna rahaa jne.... appiukoista ei ole niin kitinää. Joten jääkööt pojat naimattomiksi kun olen niin hankala anoppina
Mun anoppi tarjoaa jouluna kaupasta ostetut laatikot siinä foliorasiassa. Ekana jouluna olin tästä aika kauhuissani, mutta se on vaan anopin tapa ja oon jo tottunut siihen. Ihan hyviä ne kaupankin laatikot on (tosin äidin laatikot on parempia). Muuten anoppi on kyllä tosi hyvä anoppi.
Appiukko on taas sieltä ja syvältä.
Jestas mitä juntteja... ei jaksa käsittää :)
vain siksi, koska elämästä vieraantuneet av-mammat niin sanovat ja määrittelevät milloin mitäkin asioita? Meillä tehdään näitä JUNTTIKAKKUA sen takia, että lapset eivät yksinkertaisesti tykkää muista, eikä kyse ole siitä, ettei olla kokeiltu. Banaani- ja HALPA(!!!!!!!!!!!!!)hillokakku on sitä parasta herkkua lasten mielestä.
on se mikä tekee kakusta sen juntin. Eikö ihmiset osaa tehdä suklaakuorrutusta? Aina kermaa. No, onneksi sen saa lusikalla kauhottua lautaselle syrjään, jääpä emännälle selväksi mitä mieltä olen kermavaahdosta :D