pph:n aikataulut ei sovi meidän suunnitelmiin...
Haettiin pojalle osa-aikainen hoito klo 9-14 neljänä päivänä viikossa. Ensi viikolla olisi tarkoitus aloittaa.
Nyt sitten kuulin, että pph ulkoilee 8.30- 10.00, jonka jälkeen on ruoka. sitten lapset menevät nukkumaan ja nukkuvat 2h.
Eli kun veisin poikaa hoitoon, ei paikalla ole ketään ja muiden lasten seuraa poika saa kuin ruokailun ajaksi ja sitten pitäisi pojan jo mennä unille, vaikka heräämisestä ei ole vielä pitkä aika.
Pph ei voi muuttaa aikataulujaan paljonkaan, koska hänelle puolet lapsista tulee jo kuudelta aamulla.
Onko kellään ideoita, miten tämän yhtälön saisi toimimaan?
Kommentit (55)
Kuka kehtaisi uuden hoitolapsen vanhempana vaatia päivähoitajaa muuttamaan hänen luomansa toimivan päivärytmin, joka sopii hoitajalle ja muille, jo hoidossa aiemmin oleville perheille? En kehtaisi edes ehdottaa.
varalta kännykkä taskussa ulkoilun aikana. Sopikaa, että soitat siihen joka aamu ja kysyt, missä ryhmä on ulkoilemassa. Älä vie isoa hoitokassia mukanasi vaan pyydä saada jättää vaihtovaatteita hoitajan luokse.
Olen pph ja minulla on puolip. lapsia jotka voivat olla 7 tuntia hoidossa mutta eivät siis joka päivä. Aika katsotaan pitemmältä ajalta ( esim. 2 vko.a tai kuukausi) eikä siitä montako tuntia tulee / päivä.
Ap.lle - Minun mielestäni voisit kysyä toista pph.aa että asiat menisivät teidän kannalta paremmin eikä hoitajalle tule teistä vaivaa. Jos se ei onnistu niin kokeile viedä lapsi 8.30 hoitoon, eli ulkoiluun.Siinä tulee hoitoa 5.5 h / päivä ja jos on 4 päivää / viikko niin sattaisi riittää puolipäiväpaikkaan??
On meidänkin lapsella ollut jotain esteitä aamulla, esim neuvolakäynti. Sitten vaan soitetaan matkalla hoitajalle että missäs menette ja viedään lapsi muiden sekaan, olivat sitten puistossa tai jossain muualla. Varavaatteet on voinut jättää edellisenä päivänä jo valmiiksi hoitoon niin ei tarvii mitään kassia kantaa.
Kyllä hoitopäivään kuuluu myös vapaa leikki, lauluhetket, loruhetket, ikään sopiva askartelu ym. Eikös tästä ole olemassa ihan kirjalliset ohjeet, jotka sinun pitäisi tietää ja noudattaa kun kerran olet ollut päiväkodeissa töissä. Niillä ohjeilla on joku hieno virallinen nimi, kasvatustavoitteet tms.
Ja sille joka puhui siitä päiväkotien rytmistä. On totta että aamupalan jälkeen askartelua tms. ja sen jälkeen ulkoilua. Ja juuri näiden askartelujen takia ulkoilu jää TODELLA lyhyeksi. Olen ollut n. 15 päiväkodissa, ja aina ulkoillaan max. tunti. Mielestäni aivan liian vähän.
niin tietysti sen ajan pitää pph:lle sopia. Aamulla viet suoraan ulos - miksi se ei onnistuisi? Päiväunet on kyllä suht samoihin aikoihin kaikissa hoitopaikoissa.
Klo 9-14 on varmaan yleisin puolipäiväisten hoitoaika ainakin meidän päiväkodeissa (esikoulu tuona aikana), joten ihmettelen, jos ette saa sille välille sovitettua pojan hoitoa.
mutta onhan ulkoilukin pienillä enimmäkseen vapaata leikkimistä varten.
Ymmärrän hyvin että jos oma työ alkaa klo 10, ja työtä olisi tarjolla kaikkina arkipäivinä, että ap ei halua viedä lasta hoitoon jo klo 8.30, jos se tarkoittaa että on luovuttava yhdestä arkipäivästä ja sen päivän töistä ja sitten tehtävä itse viikonloppuna töitä jotta saa saman palkan työstään.
Ja jos lasta ei pystytä hakemaan ennen klo 14, niin hulluhan se on joka maksaa myöskään kokopäivähoidosta sen puolen tunnin takia, jota ei edes tarvitse, jotta perhepäivähoitaja saa lapset ulos juuri 8.30.
Kyllä päivähoito pitää järjestää perheen tarpeiden mukaan, eikä niin että perheet ratkaisee omat työkuvionsa jonkun lasten ulkoiluajan vuoksi. MInä en ainakaan halua lastani edes viedä perhepäivähoitajalle joka vie lapset lenkille joka aamu klo 8.30. Kyllä lasten on kivempi leikkiä puistossa tai pihassa. Tuo lenkkeily taitaa tarkoittaa sitä että lähtevät kauppaan, ja koska kaupasta saa yleensä vain aamusta noita -50% aleja niin sinne on ehdittävä ajoissa. Muutenhan lapset voisi ensin leikkiä pihassa jotta kaikki on tulleet hoitoon ja sitten lähteä vielä lenkillekin, kun ulkoilua on klo 10 asti. Olishan valoisampaakin lenkkeillä.
Soita ihmeessä perhepäivähoidon ohjaajalle ja kysy hänen ratkaisunsa.
Mutta ei se tieto kiellä minua olemasta sitä mieltä, että 45min ulkoilu aamupäivisin on MINUN MIELESTÄ liian vähän. Ja tietenkin noudatan kasvatussuunnitelmaa, enhän minä nyt voi alkaa yksin sooloilemaan! Et varmasti sinäkään omalla työpaikallasi voi tehdä kaikkea vain oman mielipiteesi mukaan. Vai luulitko että koska olen ulkoilusta jotain mieltä, niin voisin sitten päättää omavaltaisesti että toimimmekin näin.
Perhepäivähoitajat ulkoilevat yleensä enemmän ja askartelvat vähemmän. Näin se vain on. Ja jokainen vanhempihan voi sitten valita ( tai ainakin toivoa) kumman hoitomuodon valitsee.
Kyllä hoitopäivään kuuluu myös vapaa leikki, lauluhetket, loruhetket, ikään sopiva askartelu ym. Eikös tästä ole olemassa ihan kirjalliset ohjeet, jotka sinun pitäisi tietää ja noudattaa kun kerran olet ollut päiväkodeissa töissä. Niillä ohjeilla on joku hieno virallinen nimi, kasvatustavoitteet tms.
Ja sille joka puhui siitä päiväkotien rytmistä. On totta että aamupalan jälkeen askartelua tms. ja sen jälkeen ulkoilua. Ja juuri näiden askartelujen takia ulkoilu jää TODELLA lyhyeksi. Olen ollut n. 15 päiväkodissa, ja aina ulkoillaan max. tunti. Mielestäni aivan liian vähän.
ps. pph voisi myös joustaa ja mennä ulkoiluun vasta klo 9 alkaen...ei kai hänellä ole LIIKAA asiakkaita???
Jos ap on hakenut lapselle hoitopaikkaa klo 9-14 ja tietty hoitaja on hänelle osoitettu niin onhan hänen saatava juuri tuo hoitoaika sovittua hoitajan kanssa. Tai sitten pitää hoitajaa muuttaa jos tälle ei millään sovi.
perhepäivähoitajalle ei sovi tuo hoitoaika?? Eihän ap missään viestissä ole niin sanonut, vai onko?? Vaan ap on sanonut, että pph:n aikataulu ei sovi heille. Se on aivan eri asia!!! Lopettakaa pph:n syyttely!
kaikki pph:lla olevat lapset nukkuvat tai lepäävät samaan aikaan - ei siellä käydä ketään tietentahtoen paapomaan ja valvottamaan siihen aikaan, onhan hoitajakin ansainnut oman pienen hengähdystauon.
Niin mitäpä ap jos tosiaan sitten järjestelet omaa elämääsi sopivaksi lapsen hoitorytmiin, kas kun et voi olettaa, että pph järjestää rytminsä sinun työhösi sopivaksi :D
Päivähoidon tarkoitus nimenomaan on antaa hoitopalveluja silloin, kun niitä tarvitaan. Joten totta kai hoitorytmien on sovittava työrytmeihin, eikä toisin päin! Ja hoitaja on työssä, lepohetki on työpäivän jälkeen, kuten kaikilla muillakin työssäkäyvillä. Sori vaan.
perhepäivähoitajalle ei sovi tuo hoitoaika?? Eihän ap missään viestissä ole niin sanonut, vai onko?? Vaan ap on sanonut, että pph:n aikataulu ei sovi heille. Se on aivan eri asia!!! Lopettakaa pph:n syyttely!
(koska eivät muka tiedä missä ovat) niin silloin pph:lle ei sovi tuo aikataulu. Miten hän voi olettaa hoitavansa lasta klo 9-14 jos äidillä ei ole mahdollisuutta jättää lapsi klo 9 hoitoon minnekään???
kyllä hänellä on oikeus kahvihetkeen kun lapset huilaavat tai nukkuvat.
Itse olen pph ja mä pidän pienten lasten nukkuessa kahvitauon. Isommat hoitolapset eivät nuku, vaan leikkivät silloin keskenään. Kahvitauon jälkeen ohjaan heitä askartelussa tai luen heille tms. Monesti annan heidän myös vain leikkiä, jos he haluavat. Kyllä 12 tunnin tai vaikka vain 10 - 11 tunnin työpäivään saa pph:llakin pieni tauko olla.
Mulle muuten tulee hoitolapsia pitkin aamua, 6:n ja 10:n välillä, eikä se ole mulle mikään ongelma.
Ihan kuin kaikki muu paitsi ulkoilu on turhaa. Onhan lapsilla vielä iltapäiväulkoilu, joka yleensä on pidempi kuin aamupäiväulkoilu. Miksi tunti aamupäivisin on liian vähän? Varsinkin tähän vuodenaikaan kun etelässä on pakkasta mutta ei lunta, niin mitä ihmettä ulkona tekee? Kesäisin päiväkodissakin ulkoillaan enemmän, vähemmän ohjattua toimintaa eikä ole eskaria.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että milloin olisi sinusta sopiva hetki askarrella, pitää eskarihetki, loruhetki, jumppa jne? Tämä siis jos saisit päättää, minkälainen päivärytmi päiväkodissasi tms olisi?
Mutta ei se tieto kiellä minua olemasta sitä mieltä, että 45min ulkoilu aamupäivisin on MINUN MIELESTÄ liian vähän. Ja tietenkin noudatan kasvatussuunnitelmaa, enhän minä nyt voi alkaa yksin sooloilemaan! Et varmasti sinäkään omalla työpaikallasi voi tehdä kaikkea vain oman mielipiteesi mukaan. Vai luulitko että koska olen ulkoilusta jotain mieltä, niin voisin sitten päättää omavaltaisesti että toimimmekin näin.
Perhepäivähoitajat ulkoilevat yleensä enemmän ja askartelvat vähemmän. Näin se vain on. Ja jokainen vanhempihan voi sitten valita ( tai ainakin toivoa) kumman hoitomuodon valitsee.
tarvitse yhden Nico-Petterin takia odotella ja ihmetellä. Ja useastihan pph ovat eri leikkipuistoissa joka päivä, joten heidän pitäisi yhden lapsen tai siis äidin takia miettiä etukäteen minne menevät.
Ja eikös liikunta ole lapsillekin hyväksi. Meillä ainakin lapset tykkäsivät välillä kävellä pitkiäkin matkoja hoitajan kanssa. Parempi tuo lenkkeilykin on, kuin istutaan pimeässä ja lumettomassa leikkipuistossa, jossa hiekkalaatikko on jäässä ja liukumäet liian liukkaita, eikä lumesta tietoakaan
on velvollinen ottamaan lapsesi vastaan 9.00 tai ilmoittamaan minne lapsi viedään.
En ymmärrä lenkkeilyä, lapset haluavat leikkiä ulkona.
[/quote]
Ei pph voi yhden takia muuttaa päivärytmiään. Vie lapsesi viimeistään 8.30 niin hän pääsee heti ulkoilemaan muiden kanssa.