***MARRASMASUT vko.47-oma kuu***
Kommentit (33)
Kiitos Helene päivityksestä!
Voin yrittää ens viikolla päivittää, jos ei tämä kitinä tästä nyt kasva...
Viime yöllä huudettiin syöttöjen jälkeen ja teki mieli niin lähteä keittiöön soseuttamaan perunaa tai hakea jotain muuta...(siis tää oli vitsi...) Onkohan mun maidos jotain vikaa, kun meidän kaikki vauvat kiermurtelee aina naama punaisena ja ähkii tuskissaan mahaansa syöttöjen jälkeen. Sieltä oikein kuuluu korinaa, vinkunaa ja ties mitä kun maito kiertää siellä. Blääh. Odotan taas niin, että pari kk tässä menee ja maissivellit jälleen kehiin sitten.
En ehdi taas enempää, mutta tsemppiä taas kaikille!
Niin ja on tosi kiva lukea kaikkien kuulumisia (sen pystyn paremmin vauva sylissä kuin tän kirjoittamisen) sekä synnytystarinoita, kiitos niiden jakamisesta!
pp ja typy 13 pv
Ihanaa kun jaksoit taas tehdä päivityksen =D
Täällä on tänään suuri ja mahtava LASKETTUPÄIVÄ! Eikä sitten niin mitään merkkejä vauvan tulosta. Kävin tänään neuvolassa ja paino oli jälleen laskenut (siis äidin) ja verenpaineet pienoisessa nousussa. Masu selvästi pienempi. Mitään varsinaista merkkiä ei vauva ole tulostaan kuitenkaan antanut. Emme kuitenkaan varanneet aikaa vielä ensiviikolle vaan sovimme että soittelen maanantaina jos edelleen olen yhdessä kasassa. Vauva painaa kuulemma nyt arvion mukaan 3,8kg joten toivon että kamalan kauaa ei tarvitse miestä masussa kasvatella. Mahtaa olla muuten kevyt olo synnytyksen jälkeen. Harvoin sitä laihtuu noin viittä kiloa kerralla!
Eilen tehtiin miehen kanssa mahakipsi - tai minä tietysti istuin paikoillani kun mies lätki limaisia kipsiliinoja pitkin masua ja rintoja. Hieno siitä kyllä tuli! Mies teki todella hienoa ja huolellista työtä ja muoto on todella kaunis. Nyt odotellaan että kipsi kuivuu kunnolla ja sitten hiomme sen ja maalaamme sekä lakkaamme. Ja eikun seinälle roikkumaan. Varmasti hauska muisto kun masu alkaa joskus sitten kadota.
Tsemppiä ja suppareita kaikille!
Nemilia 40+0
Oho, enpä ole kuullutkaan että äiti voi laihtua noinkin paljon loppuraskauden aikana niin kuin Nemilia. Mulla painoa on tullut taas pari grammaa lisää edellis viikkoon verraten.
Eli meikäläisellä oli neuvola tänään. Vauvan syke oli hieman alhaisempi kuin edellis viikolla. TH:n mukaan sekin enteilee lähestyvää synnytystä ja mun naaman pyöreys myös. Mahan fs (meniköhän se noin, no kuitenkin) oli 36cm. Kerroin limatulpasta ja kuvailin sitä. TH sanoi, että ehkä jo tällä viikolla musta tulee äiti. Eli missään nimessä en saisi heittäytyä selälleni vaan jatkan normaalisti liikkumista ja tekemistä, muuten synnytyksen käynnistys pysähtyy.
Viime yönä luulin, että nyt lähetään sairaalaan kun kipakoita menkkamaisia kipuja alkoi ilmetä puolen tunnin verran. Sitten se lakkasi kuin seinään. Ja tänään kun kävelin neuvolasta kotiin niin tuntui ihan tajuton paine alavatsassa. Toivottovasti tulisi illalla lisää supistuksia tai että lapsivesi menis=)
Kipseistä tuli mieleen, että mun tekis hirveästi mieli kipsittää pikkuisen jalat ja kädet kun se syntyy. Niistäkin saisi hienot taulut. Puljussa tai mulle toi.comissa oli sellasia esimerkkejä ne oli hienon näkösiä=)
Jaksuja kaikille ja todellakin niin suppareita kaikille.
Parsa39+6
Pikkuinen poika syntyi sunnuntaina illalla. Painoa 3,5 kg ja pituutta 50 cm. Kaikki meni hienosti, oli kaikista synnytyksistä helpoin.
Menin sairaalaan verisen vuodon takia ja yllätys oli suuri kun lääkäri totesi kohdunkaulan olevan 6 cm auki!! Olin siis täysin oireeton. Lähdin vielä käväisemään kotona ja tultiin sitten miehen kanssa takaisin!
Myöhemmin lisää tarinaa...
HeMuliini ja vauva
täällähän on hirveästi paljon vauvoja! onnittelut kaikille!
tuosta painon laskemisesta synnytyksen jälkeen: meitsi synnytti melkein 5 kiloa vauvaa, kilosen istukan sekä verta meni 300g. vaaka näytti nolla kiloa laskua... että näin meillä. vissiin nesteitä kertyy synnytyksessä mulle tms...
nyt kun imetys on lähtenyt kunnolla käyntiin, painokin oikeesti putoaa. semmonen 500-700g lähtee nyt päivässä! mutta kyllä tyttö syökin, ihan tosissaan...ja mä syön myös ja juon vettä kaksin käsin. vauva on nyt 9vrk vanha ja mulla paino pudonnut yhteensä 8kg.
eikun semitystä vaan kaikille loppusuoralaisille! pian se on ohi...ja on vähän haikeakin olo.
t. paakkis ja typy 9vrk
Onnittelut kaikille nyytin saaneille !!!
Meillä kanssa kaikki merkit jo tullu mistä neuvola täti sano että synnytys on lähestymässä mutta ei vielä ainakaan mitään, viimeksi juuri syke oli laskenut. Tein eilen suursiivouksenkin ja hyvät supistukset sainkin mutta ne loppu lyhyeen...
Tänään on tuntunut niinku vaavi olis laskeutunut masussa paljon, potkut tuntuu enään vain puoleen vatsaan, mutta kuitenkaan ei paina tuolla alapäässä yhtään sen enempää.. mietin onko voinut kääntyä vielä masussa, kun on kuitenkin ollut oikein päin masussa jo , mutta ei ole ollut kiinnittynyt eikä laskeutunut?
Huomena neuvola ja sitten menee lähete "yliaikaskontrolliin".
Mä oon niin kyllä nukkunu ja levänny että nyt on jo 2 viikkoa menny valvoessa keskellä yötä 3-5 tuntia ku ei vaan väsytä, että vois se nyytti tulla jo =)
Eilen ostettiin muuten uudet huonekalut ja sisustus juttuja meidän makuuhuoneeseen. Pe maalataan seinä (mieheni rakennusmies kokeilee jotain uutta juttua) ja sitten saadaan meille uusi makuuhuone ja sitten onkin kaikki huoneet viimesenpäälle laitettu =)
Mukavaa loppuviikkoa ja muistetaan me joilla masuasukki on vielä masussa, että ei sinne kukaan oo jääny lopullisesti =)
Huometa kaikille. Viiime yö oli aivan kamala. En nukkunut lainkaan kun oli ihan tuskasia suppareita. Hiki nousi otsalle, mutta piru vieköön kun ne eivät olleet kauhean säännöllisiä. Sitten kun osa tuli säännöllisinä niin eivät ne kestäneet kuin pari sekunttia, mutta kivut olivat kovia. En tiedä että oisko pitänyt mennä sairaalaasn. Kotona kipristelen vieläkin ja mies menikin jo töihin. Ja nytten aamullakin jatkui noi kovat supparit. Limasta vuotoa tulee koko ajan...Mietin, että pitäisikö soittaa sairaalaan ja kysyä??
Parsa ja Napero tasan 40
heippa.kolmas suloinen prinsessa syntyi 14.11 klo 13 paino 3852g ja pituus 52cm.kotona olemme:)kirjotan ja luen myöhemmin.
PArsa.mulla tuli muutmana tunti enne sairaalaa lähtöö lima/verivuotoa.tsemppiä kaikille.
Onnea pojista Irish ja HeMuliini!
Ja Odessalle onnittelut pienen prinsessan johdosta!
Aotearoa ja Ansku 5viikkoa
Paljon Onnea vauvoista Irish, Hemuliini ja Odessa!!
toivoo pp ja itku-iita 2vko
Onnitteluja kaikille äideille, vauvoille ja muullekkin perheelle. :)
Nyt se on sairaalassa päätetty, että sektioni on ensi viikolla. Yksin menen leikkuriin(normaalistihan siellä isä ottaa vauvan syliinsä, kun äiti ei pysty), enkä näe miestäni koko päivänä, enkä ainakaan kahteen päivään sen jälkeen, jos kaikki menee hyvin. Viisikin päivää voi mennä sairaalan osastolla ja siellä on siis isienkin vierailukielto. Vauvan isä saa nähdä onneksi vauvan sektion jälkeen noin 2 tuntia maksimissaan. Siitäkin vissiin suurimman osan vauva on lämpökaapissa. Siitäkin annettiin varoitus, että ainakin näin on tilanne nyt, mutta se saattaa muuttua ihan yhden päivän aikana ja sitten isä ei ehkä näe vauvaansa ollenkaan kuin vasta kotona tai siis kotiutumispäivänä.
Jemina 39+2
Onnea paljon kaikille uusille vauvautuneille :)
Tosi kurjia noi sairaaloiden vierailukiellot kun isätkään ei pääse :( Meilläpäin ei onneksi tietääkseni vielä ole noin tiukkoja kieltoja.
Omaa napaa.. mun viime viikonloppuinen kutina on laantunut ihan kiitettävästi. Soitin sillon kuiteski sinne äitipolille ja sanoivat et voi olla ihan huoletta sen raskaushepatoosin suhteen niin kauan kun kutina ei kohdistu kämmeniin ja jalkapohjiin. Käskivät ottamaan allergialääkettä ja rasvaamaan ihoa kunnollla. No tein sitten työtä käskettyä ja otin histeciä pahimpaan kutinaan ja vaihdoin vielä normaalisti käyttämäni rasvan sellaseen superrasvaseen perusvoiteeseen niin nyt on sitte pysyny kutina ihan siedettävissä rajoissa.
"Synnytysoireita" ei edelleenkään näy eikä kuulu. Paitsi että selkeesti vauva on laskeutunut alaspäin sen totesi ihan neuvolantätikin. Ei kuitenkaan ollut vielä keskiviikkona ainakaan kiinnittynyt.
Kumman levoton vauva on ollut masussa nyt eilisen illan ja läpi yön potkinut hullun lailla. Onko muuten kukaan huomannut että onko vauvan liikkeissä huomattavia muutoksia synnytyksen lähestyessä?
Eipä mulla muuta tällä kertaa, hyviä vointeja kaikille! Pian on kaikilla vauvat sylissä :)
Santsuli 39+1
Vauva nukkuu, harvinaista, mulla on kaks kättä millä kirjottaa!!
Voi itku Jemina, kylläpäs on tarkat säännöt. Sitä on muutenkin niin herkkis vauvan syntymän jälkeen ja aika pitkä aika tulee isälle. Ei kai tuossa auta muu kuin yrittää ajatella positiivisesti, että on kaikkien parhaaksi.
Minuahan pidetään varmaan vähän hulluna täällä paikkakunnalla, kun otin lapset pois koulusta ja kerhoista viikoksi, jotta tuo rokote ehtis vähän antaa suojaa. En tiedä onnistuuko. Sinä päiväänä kun meidän vauva syntyi oli ekat esikoisen luokalta sairastuneet. Sain tietää siitä vasta seuraavalla viikolla, ja ihme ja kumma meidän lapsi oli niitä harvoja, joka ei siihen mennessä ollut vielä saanut tartuntaa. No, tosiaan nyt meni edellispäivänä takaisin kouluun. Ens ma tulee kaksi viikkoa rokotuksesta.
Kiva Santsuli, kun kirjoitit kuulumisia! Mähän alan huolestumaan missä kaikki marrasmammelit luuraa! Onko kaikilla jo vauvan kanssa kiireitä ja loput synnyttämässä??
Olisi kiva kuulla miten muilla vauvautuneilla arki lähtenyt pyörimään.
Meillä tosiaan vääntää joka syötön jälkeen mahassa, tulee röyhyä, kakkaa ja pierua, mutta mikään ei helpota :O Ei se mitään, tää on niin tuttua... Kahden muun vauva-aikana tuli kokeiltua kaikki keinot, nyt taidan vaan odottaa, että saan soseita suuhun, se on ainoa kun meillä auttanut.
Nyt kolmannella kerralla taidan muutenkin olla jo turhan rento mamma, en jaksa stressata esim. siivouksesta enää. Neiti pääsi eilen ekaa kertaa manduca-reppuun, kun oli pakko imuroida keittiö. Hyvin rauhoittui siihen.
Ainoa vaan, että multa lähti näkö oikeasta silmästä ja pyörrytti ihan hirveesti. Sitten pyysin miestäni hieromaan toista hartiaa, niin johan auttoi. Nukun nimittäin vauvan kanssa mitä kamalimmissa asennoissa.
Tsemppiä kaikille taas ja kirjoitelkaa!
pp ja typy 2 vko 2 pv
Moni marrasmuru mahtaa olla jo syntynyt kun täällä on aika hiljaista.
Vauvapuolella HuldaHuoleton on tehnyt meille jo aloituksen. Tervetuloa sinne jatkamaan!
Tsemppiä masullisille vielä viimeisiin päiviin!
Aotearoa ja Ansku
Onnea kaikille onnekkaille jakautuneille! Olen kyllä hieman kade kaikille vauvansa noutaneille kun itse täällä vielä odottelen jotain (ihan mitä vaan) tapahtuvan. Eilen yöllä taas supisteli ihan vähän ja kivuttomasti mutta muuten ei mitään.
Ainoa muutos oloon on, että selkä on hieman paremmassa kunnossa ja muutenkin olo on paljon vähemmän raskaana oleva kuin aikaisemmin. Olo on kuin jossain viikolla 33? Olenkin nyt siis ihan varma, että tämä menee kaksi viikkoa yli ja sitten käynnistetään. Vauva painaa silloin tietysti jo melkein 5kg (nyt siis 3.8 - 3.9 arvioiden mukaan) ja pääsen kaiken hyvän lisäksi päättämään yritänkö synnyttää vai tehdäänkö sektio :D Todella positiivista ajattelua ilmassa eikö?
Ei vaineskaan, vastahan tässä ollaan viikolla 40+3 eihän tuo ole ollenkaan pahasti vielä yli mennyt. Odottavan aika vaan on niin pirun pitkä. Tsemppiä kaikille!
Taitaa olla tämä hiljaisuus siitä, että aika moni vakiopinoutuja on jo synnyttänyt, ei meitä loppukuulaisia aktiivikirjoittelijoita ole montaa enää jäljellä..
Tänään sitten on laskettu päivä, saas nähdä kauanko menee vielä, toivon kyllä että tässä kuussa vielä ehtisi synnyttää, ei mikään ihmetyksen aihe vaikka olisin pinoutumassa vielä joulukuussakin, syntyihän kuopuskin vasta rv.41+5..
Jaksuja kaikille muillekin masunkantajille!
Helene 40+0
Mä olinkin viimeksi kirjoittanut vanhalle viikolle, ihmettelinkin kun kukaan ei jatka :).
Meidän pieni mies on tänään sitten 8pv. Eilen kävi neuvolan tyttönen, punnituksessa poika siis vkon ikäisenä 3590g, syntyessä 3620g ja sairaalasta lähtiessä 3.pv 3424g. Eli hyvin on kasvanut. Otin tutin siis käyttöön pari pv sitten, kun ihan selvästi poika halusi vaan tissiä natustella unta saadakseen, mutta aina sieltä vaan tuli maitoa... Tästä sitten tietty vatsanpuruja, joita jouduin pariin kertaan helpottamaan kuumemittarilla. Nyt mennyt jotenkin paremmin, itselläkin parempi mieli, kun tutilla voi oloa helpottaa ilman että toinen saa vatsanpuruja. Mutta ei taida olla ainut masuvaivainen, täällä kanssa välillä unessa rypistellään naama väärinpäin ja punaisena. Välillä vaan rusauttelee komeasti ilmoja ulos :). Anoppi lupas tänään hakea jotkut Idoformin maitohappotipat, joita neuvolan tytsy suositteli. Katsotaan onko apua.
Voi kun musta tuntuu pahalta, jos ei teidän miehet pääse synnytyksiin. Saatikka eivät moneen päivään näe vauvaa. Tosi ikävä juttu. Miksikä niitäkin isiä ei ole voitu rokottaa ajoissa, pääsiskö sitten?
Meidän esikoinen sai eilen possupiikin, toivottavasti ehtii tehoamaan ennen täyttä rähinää täällä meillä päin.
Ihanaa kuulla teidän kaikkien kuulumisia, nuo odottajien kuulumiset muistuttaa vaan siitä, että ihan hyvin itsekin vois vielä odotella lähemmäs pari vkoa. Nyt kai täytyy mennä nuppusta herättelemään, kun nukkuu taas niin autuaasti neljättä tuntia. Neuvolan tyttönen näin ohjeisti ja kyllä olen itsekin vähän niin ajatellut. Saatiin kyllä asunto siivottua :).
Nyyny ja Nasu 8pv
Kiva lueskella jo nyytin kotiin saaneiden kuulumisia =).
Joku oli kirjoitellut, että vaavi on masussa viimepäivinä liikuskellut hirveästi. No meillä on ihan sama. Tässä vähän aika sitten oli tosi hiljaista, mutta nyt eilisenpäivän liikkui ihan julmettoman paljon ja kokoajan ! Haluiskohan se jo pihalle sieltä =)
Tänään tuli soitto äitipolilta että Tiistaina on aika yliaikakontrolliin. Sillon meillä on vko 41+5. Mietin vaan, että kuinka pitkälle sitä odotetaan, että viim. käynnistetään? Ajattelin, että voidaankohan me jo mahdollisesti tuolloin jäädä sairaalaan vai pistetäänkö meidät vieläkin vaan kylmästi kotiin odottamaan? Odottavan aika on pitkä, vaikka kyllä haluaisin ehdottomasti, että synnytys käynnistyisi itsestään.
muuten vointi on tosi hyvä, mutta maha menee hirveän helposti sekaisin ja sitten kiertää pahasti, mutta mitään ei tule ulos... Mun on kyllä vatsa reagoinut raskauteen aika voimakkaasti. Toinen vaiva on selkä, joka on öisin tosi tosi kipeä, mutta heti kun aamulla nousee niin kivut kyllä onneksi poistuu..
Miten muilla odottavilla menee? ja varsinkin niillä joilla la. on jo mennyt ?
Kurja ilma on jatkunu jo monta päivää ja on pitkin päivää ihan hämärää.. Koirallekkin onstin tänään uudet ulkoilupuvut ja päädyin sadepukuihin, koska niitä näyttää tarvivan eniten täällä etelä-suomessa. Oon yrittänyt piristää päivää laittamalla kynttilöitä ja jotain ihan pieniä jouluvalojuttuja.. Mulla on muutenkin jo ihan joulufiilikset. Oon tässä odotellessa tehnyt jo joulukortit ja ostanut kaikki joululahjat (harvonaista koska yleensä aina menee viimetippaan kaikki). rv 41+2
Meille syntyi pieni tyttö 19.11 kello: 06.15 päivää lasketun ajan jälkeen. Painoa neidillä oli 3250g ja pituutta 47cm ja pipo on 34. Myöhemmin kerron lisää=)
Jaksuja kaikille odottajille ja syntyneille vaaveille
Kukaan ei ole jaksanut aloittaa uutta viikkoa, joten tässä päivitettyä listaa. En tiedä paljonko jaksan päivitellä tällä viikolla, mutta yritän nyt toisenkin viikon ylläpitää tätä, jos joku muu sitten ensi viikolla aloittaisi:)
ONNITTELUT KAIKILLE VAUVAUTUNEILLE JÄLLEEN!!
Täällä yhä odotellaan, iltaisin aivan mielettömän tuskainen olo, mutta aamuisin ei mitään enää. Eiköhän tuota sitten jakaudu kun sen aika on:)
Helene 39+4
HUOM! Kuinkahan moni tuosta lasketunajan-listasta on enää alun jälkeen ollut linjoilla, on meinaan monta ihan alkukuulaista jotka lienevät kuitenkin jo nyyttinsä lunastanut..