Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keliaakikot kuinka herkkiä olette

Vierailija
16.11.2009 |

Mulle tää keliakia on ihan uusi juttu ja kaipaisin vähän neuvoa. Keliakialiiton sivuilla sanotaan että pitäisi olla oma margariinirasia ettei saa gluteenia toisten leivänmurujen muodossa ja paahtimeen oma paahtopussi jne. Oletteko oikeasti noin tarkkoja?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
16.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunnen keliaakikkoja. Ainakaan yksi heistä ei ole turhan tarkka. Mutta omasta terveydestähän siinä on kyse. Jos olisin keliaakikko, niin olisin kyllä aika tarkka. Eli käyttäisin omaa margariinia yms.

Vierailija
2/17 |
16.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sen mitä olen keliakiasta lukenut, todellakin hyvin pieni määrä voi tehdä tuhoa suolistossa, jonka parenemiseen menee kauan. Jopa silloin, kun ei itse oireita huomaa. Eli olisin hyvin tarkka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
16.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen keliaakikko ja kyllä minulla on oma margariinirasia enkä käytä samaa leivänpaahdinta muiden kanssa enkä leikkaa leipää koskaan likaisella veitsellä. Keliakia vaatii todella tarkkaa ruokavaliota ja vaikka ei oireita tulisikaan, pienikin määrä gluteenia aiheuttaa suolinukkaan vaurioita.

Vierailija
4/17 |
16.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tokihan on oma voirasia. Toisessa rasiassa on vehnän ja rukiin muruja. Vatsaan joutuessa suolistosi nukka "palaa" pois ja se kestään monta kuukautta uusiutua gluteenittomalla ruokavaliolla. Itse en leiki tällä asialla.

Vierailija
5/17 |
16.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama leivänpaahdin on kyllä käytössä kuin muillakin. Ei paahtimesta juuri murusia leviä, kun sen pitää puhtaana.

Vierailija
6/17 |
16.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paahtopussi on minusta vähän hassu idea, koska se estää leipää tulemasta rapeaksi. Ja rapeuttahan juuri paahtimesta haluaa. :)

Mieluummin hankkisin oman pienen paahtimen. Eiväthän ne kalliita ole.

Vierailija
7/17 |
16.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat leviterasiat jne. meillä on. Samoin leivät syödään aina voileipälautaselta.

Mutta miten leivänpaahtimen saa pidettyä täysin muruttomana? Miten se puhdistetaan? Mä en ole onnistunut kyllä sitä niin putsaamaan ikinä.

Vierailija
8/17 |
16.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat leviterasiat jne. meillä on. Samoin leivät syödään aina voileipälautaselta. Mutta miten leivänpaahtimen saa pidettyä täysin muruttomana? Miten se puhdistetaan? Mä en ole onnistunut kyllä sitä niin putsaamaan ikinä.

jossa murut putoavat pohjalle ja pohjan saa irrotettua ja puhdistettua paahtimen sivuista. Ei niitä murusia vastuksiin jää, ja leivät ovat tosiaan kosketuksissa vain vastusten kanssa.

6

Vierailija
9/17 |
16.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy siis olla tarkkana! Vaatii vähän totuttelua kun koko ruokavalio menee "uusiksi".

Vierailija
10/17 |
16.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy siis olla tarkkana! Vaatii vähän totuttelua kun koko ruokavalio menee "uusiksi".

ettei koko asiaa tarvitse juuri edes ajatella. :) Minä tavasin aluksi kaikki tuoteselosteet tarkasti. Luin jopa tuoremehun tuoteselosteen, ettei siinä vain ole gluteenia, vaikka tietenkin järki sanoi ettei ole.

Keliakiaan tottuu kyllä ja siitä tulee ihan luonnollinen osa elämää. Tsemppiä sinulle.

6

Vierailija
11/17 |
16.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukin tietysti tekee omat päätöksensä, mutta vaikka ei niissä vastuksissa näkyviä muruja olekaan, niin voihan niissä olla silti leivästä jotain jäämiä.

Meillä on kummassakin paahtimessa murutarjottimet, mutta jos leivän paahtimen kaataa nurinpäin, niin aina sieltä tulee valtava määrä muruja.

Vierailija
12/17 |
16.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

näillä elämäntavoilla. Eli en ressaa siitä leivänpaahtimesta. :)

6

Vierailija
13/17 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei koko asiaa tarvitse juuri edes ajatella. :) Minä tavasin aluksi kaikki tuoteselosteet tarkasti. Luin jopa tuoremehun tuoteselosteen, ettei siinä vain ole gluteenia, vaikka tietenkin järki sanoi ettei ole. Keliakiaan tottuu kyllä ja siitä tulee ihan luonnollinen osa elämää. Tsemppiä sinulle. 6

Olen huomannut että Lidlin persikka jääteessä on gluteenia!

Vierailija
14/17 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei koko asiaa tarvitse juuri edes ajatella. :) Minä tavasin aluksi kaikki tuoteselosteet tarkasti. Luin jopa tuoremehun tuoteselosteen, ettei siinä vain ole gluteenia, vaikka tietenkin järki sanoi ettei ole. Keliakiaan tottuu kyllä ja siitä tulee ihan luonnollinen osa elämää. Tsemppiä sinulle. 6

Myös mehuissa,karkeissa,jäätelöissä ja vielä ties missä.....Piiloutuu nimitysten glukoosi-fruktoosisiirappi ja glukoosisiirappi taakse, sitä on tosiaan vähän joka paikassa. kaikki eivät reagoi esim irtokarkkien sisältämiin määriin,osa taas saa niistäkin mahan sekaisin hetkessä.

Vierailija
15/17 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteeniton dieetti on ehdoton! Sitä ei voi noudattaa puolipäiväisesti eikä 95 prosenttisesti. Pienikin lipsuminen aiheuttaa suolinukan tulehtumisen, jopa tuhoutumisen kokonaan. Jos et pysty noudattamaan gluteenitonta ruokavalioa 100%:sti, ei siitä ole mitään hyötyä.

Kyllä kannattaa siis käyttää omaa margariinia sekä leivänpaahdinta.

2 keliaakikon äiti

Vierailija
16/17 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piiloutuu nimitysten glukoosi-fruktoosisiirappi ja glukoosisiirappi taakse, sitä on tosiaan vähän joka paikassa. kaikki eivät reagoi esim irtokarkkien sisältämiin määriin,osa taas saa niistäkin mahan sekaisin hetkessä.

Glukoosisiirapit eivät sisällä gluteenia vaikka voivat olla tehtyjäkin vehnästä tai ohrasta. Keliaakikot voivat siis niitä käyttää. Sen sijaan vehnäallergikot eivät voi käyttää.

Lisätietoja voi katsoa tästä

http://www.keliakialiitto.fi/document.php?DOC_ID=37&SEC=53591e64975a116…

Vierailija
17/17 |
29.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

gluteiiniton -ohutsuolen nukka ja grohnin tauti

Perinnöllinen sairasu , jonka kanssa ei leikkimistä.

http://www.keliakialiitto.fi/liitto/toiminta/keliakiayhdistysten_toimin…