Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Help! Kerronko esimiehelle sairausloman syyn?

Vierailija
16.11.2009 |

Sain aamulla hillittömän paniikki-ahdistuskohtauksen kun yritin mennä töihin. Menin lääkäriin, loppuviikko sairauslomaa + rauhoittavia lääkkeitä. Kerronko esimiehelle suoraan mitä on meneillään vai vain että olen sairauslomalla?

Paniikki-ahdistus on lähtöisin tilanteesta työpaikallani.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
16.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hetkiä jolloin olet yksin töissä?

Jos vaikka pidät kahvilaa ja olet ainoa paikalla oleva työntekijä tai olet yövuorossa vanhainkodissa, on vaaraksi jos saat sairaskohtauksen etkä voi tehdä moisia vuoroja.

Jos sairaus ei vaikuta työhösi, niin riittää kun sanot olevasi saikulla, mutta en nyt rupeaisi salaamaankaan jos pomo kysyisi asiasta, nyt jyllää niin monta influenssaa ja yrjötautia ettei olisi ihme jos pomo kysyisi taudinkuvaa että onko odotettavissa että muillakin työntekijöillä itää sama tauti.

En onneksi ole yksin vastuussa mistään ihmishengistä tai vaikkapa liikkeen aukipitämisestä. Paperinpyörittäjä vaan, yksi muiden joukossa.

Mä päädyin siihen, että avauduin esimiehelle tilanteesta ja siihen johtaneista syistä. Katsotaan kuinka käy. Olen tosiaan koeajalla ja voipi olla että potkut tulee kun epäkohdista avauduin. Mutta ei tässä oikeastaan ole mitään menetettävää. Nykyisellä systeemillä en siellä pysty töitä tekemään.

Harmittaa tosi paljon että tämä meni tällaiseksi. Aiemmin olen kotiutunut työpaikkoihin hyvin. Ensi kertaa oman työhistoriani aikana törmään siihen että rekrytointi loppuu työsopimuksen allekirjoittamiseen ja uusi työntekijä jätetään oman onnensa nojaan vaille perehdytystä ja vaille töitä.

ap

Vierailija
22/24 |
16.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse esimies kunnalla ja ihan henkilöstöhallinnosta on lähtöisin ohje, että poissa ei voi olla omalla ilmoituksella syytä kertomatta (tyyliin "olen sairas" eli riitä vaan jokin syy on kerrottava ja esimies arvioi, uskooko vaiko ei ja onko tarvetta lähettää esim. työterveyteen).

Toisekseen lääkärin kirjoittamassa sairaslomapaperissa on tosiaan aina diagnoosi mukana - työmarkkinajärjestöjen mukaan aina ei tai ei pelkän diagnoosinumeron pitäisi riittää, koska esimiehen on kyettävä ko. paperin perusteella tekemään päätös siitä, onko sairasloma palkallista vaiko palkatonta (mihin on erilliset ohjeet) eli ei sitä sairasloman syytä voi esimieheltä salata. Eikä pitäisikään. Avoimuus yleensä kannattaa. Itse en todellakaan ole mikään nipo ja hyvin hyväksyn kaikki omat ilmoitukset, mutta ohjeita kyllä noudatan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

asianmukaisista proseduureista tietää. Oma lähiesimieheni on sellainen juorukello, että sairausloman syistä tietää koko talo alta aikayksikön.

Vierailija
24/24 |
23.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä päädyin siihen, että avauduin esimiehelle tilanteesta ja siihen johtaneista syistä. Katsotaan kuinka käy. Olen tosiaan koeajalla ja voipi olla että potkut tulee kun epäkohdista avauduin. Mutta ei tässä oikeastaan ole mitään menetettävää. Nykyisellä systeemillä en siellä pysty töitä tekemään.

Harmittaa tosi paljon että tämä meni tällaiseksi. Aiemmin olen kotiutunut työpaikkoihin hyvin. Ensi kertaa oman työhistoriani aikana törmään siihen että rekrytointi loppuu työsopimuksen allekirjoittamiseen ja uusi työntekijä jätetään oman onnensa nojaan vaille perehdytystä ja vaille töitä.

ap

Jos esimies on yhtään fiksu, hän ottaa asian puheeksi sinun ja perehdyttäjän kanssa selvittääkseen missä mättää. Saattaahan olla, että samaisen perehdyttäjän opissa olleet ovat aiemminkin valittaneet tai lähteneet vähin äänin pois, ja jos voidaan osoittaa syyttävällä sormella perehdyttäjää, on työnantajankin etu että asialle tehdään jotain.

Luultavasti perehdyttäjä puolustautuu, mutta puolustaudu sinäkin. Jollei tilanne yrityksestä huolimatta parane, voit olla ainakin paremmalla mielellä koska olet edes yrittänyt laittaa kampoihin. Helpottaa panikointikin, kun on uskaltanut toimia eikä yrittää vaan passiivisena sietää ikävyyksiä.