Help! Kerronko esimiehelle sairausloman syyn?
Sain aamulla hillittömän paniikki-ahdistuskohtauksen kun yritin mennä töihin. Menin lääkäriin, loppuviikko sairauslomaa + rauhoittavia lääkkeitä. Kerronko esimiehelle suoraan mitä on meneillään vai vain että olen sairauslomalla?
Paniikki-ahdistus on lähtöisin tilanteesta työpaikallani.
Kommentit (24)
Pomo sanoi että terveys ensin, sitten vasta muut asiat.
Yritä keskustella hänen kanssaan että saisitte ongelmat työpaikalla ratkottua.
en kertoisi jos kyseessä olisi eka kerta. tosin muistelisin, että jos olet poissa töistä pidempään (yli 3 päivää), niin saikkulapussa pitää olla syy (vaikkakin latinaksi) sairauslomaan.
toisaalta jos kertoisin tilanteestasi esimiehellesi, niin tilanne voisi muuttua kun esimiehesi pitäisi puuttua siihen ja hän osaisi puutua siihen oikealla vakavuudella.
mutta periaatteessa esimies ei saisi nähdä sairauden syytä, vaan todistus pitäisi kuljettaa palkanlaskentaa.
koeajallakin kaiken lisäksi. Mietin nyt täällä, että kertoisinko esimiehelle ihan suoraan miten olen asiat kokenut. Mua ei hirveesti hetkauttaisi jos mulle "potkut" antaisivat koeajan perusteella, koska paikka on tuollainen "epäterve". Mutta teenkö itselleni hallaa jos avaan suuni epäkohdista, napsahtaako mulle karenssi jos avaan suuni.
Epäkohdat on että ei saa perehdytystä, ei omia töitä. "Perehdyttäjäni" nalkuttaa jos teen hänen mielestään väärässä järjestyksessä asioita, vaikka lopputulos olisi ihan sama.
ap
Esimiehellä on oikeus tietää sairasloman syy jos se lapussa lukee. Esimiehellä on myös salassapito velvollisuus.
Itse olen esimies ja yksikään sairasajan palkka ei mene maksuun jos minun puumerkit ei ole saikkulapun kulmassa.
mutta periaatteessa esimies ei saisi nähdä sairauden syytä, vaan todistus pitäisi kuljettaa palkanlaskentaa.
saisi sitä syytä lukea.
Esimiehellä on oikeus tietää sairasloman syy jos se lapussa lukee. Esimiehellä on myös salassapito velvollisuus. Itse olen esimies ja yksikään sairasajan palkka ei mene maksuun jos minun puumerkit ei ole saikkulapun kulmassa.
Esimiehellä on oikeus tietää sairasloman syy jos se lapussa lukee. Esimiehellä on myös salassapito velvollisuus.
Esimiehelle ei ole velvollisuutta saikun syytä kertoa. Saikuulapun toimittaminen eteenpäin on onnistuttava myös ilman lähiesimiestä välikätenä.
Esimiehelle ei ole velvollisuutta saikun syytä kertoa. Saikuulapun toimittaminen eteenpäin on onnistuttava myös ilman lähiesimiestä välikätenä.
Ihan varmasti esimiehellä on oikeus tietää sairausloman syy. Miten muuten esim. pienyrityksissä toimittaisiin?
Ja esimies on muuten se joka hyväksyy sairasloman ei palkanlaskija. Ja muuten jokainen sairasloman syy ilmoitetaan vielä työtertveyshuoltoonkin monissa yrityksissä vaikka saikku olisi jostain muualta haettu ja sen ilmoituksen tekee esimies.
Puhumattakaan sitten työterveyshuollon laskusta. Laskussa on eritelty kaikki palvelut joita alueen työntekijät ovat käyttäneet ja lisäksi on nimilista jossa lukee palveluja käyttäneet työntekijät sekä laskun loppusumma. Eli helposti on nähtävissä kuka työntekijä on käynyt psykiatrilla tms.
Itselläni on muuten kansio jossa on kaikkien 40 työtekijäni sairaslomalapuista kopiot, palkanlaskijakin on joskus pyytänyt minulta kopsun kopsua. Viikoittain tarvin niitä tietoja kun tarkistan onko joku sairasloma edelleen palkallista vai katsotaanko jo uudeksi sairaslomaksi.
Tokihan sairasloman syyn voi salata esimieheltä mutta silloin ei saa sairasajan palkkaakaan, kaikki syyt kun ei oikeuta sairasajan palkkaan.
Isoissa yrityksissä todellakin riittää, että lappu toimitetaan palkkikseen. Pienissä yrityksissä tilanne on vähän eri, siinä se esimies voi olla sama henkilö kuin palkanlaskija.
Olen töissä esimiehenä yhdessä Suomen suurimmista yrityksistä. Ja oman alueeni sairaslomalaput toimitetaan minulle käteen ei palkanlaskijalle. Ja siitä syystä että minun pitää esimiehenä tietää koska ja minkäajan työntekijäni on sairaslomalla ja lisäksi haluan myös nähdä työntekijäni että onko hän ihan oikeasti nyt sairas.
Sama käytäntö on myös kaikilla muillakin kollegoillani, koska käsky on tullut ylemmältä taholta.
Isoissa yrityksissä todellakin riittää, että lappu toimitetaan palkkikseen. Pienissä yrityksissä tilanne on vähän eri, siinä se esimies voi olla sama henkilö kuin palkanlaskija.
Ainakin meillä riittää, kyseessä myös yksi Suomen isoimpia yrityksiä, jossa itsekin toimin linjaesimiehenä.
Homman tarkoituksena on työntekijän tietosuojan turvaaminen. Esimies saa tarvittaessa tarkitettua tiedon palkkiksesta, joten tietoa ei suinkaan evätä häneltä.
Totta kai työnantajalle pitää ilmoittaa, että on sairastunut ja miten pitkään aikoo olla poissa.
Tiedän kyllä että esimiehen kautta se sairauslomapaperi aikanaan menee ja siinä näkyy koodi. Sitä vaan mietin, että kannattaako avautua ja kertoa suoraan mikä mättää vai ilmoittaa vaan että olen sairauslomalla.
ap
Sain kaksi sairaslomatodistusta lääkäriltä. Toisessa ei ollut diagnosia eikä koodia, vain merkintä:potilas toimittaa diagnosin sisältävän todistuksen itse Kelaan. Ja siinä toisessa sitten se dg + koodi, sen paperin laitoin kuoressa Kelaan.
En luota, että työpaikallani sairaslomatodistukset ovat vain niiden nähtävillä joiden ne kuuluukin nähdä.
Koodin perusteellahan selviää onko työnantajalla palkanmaksuvelvollisuutta vai ei TESin mukaan.
Aikaisempiin keskusteluihin sen verran, että esimies työnantajan edustajana myöntää sairausloman (lääkäri kirjoittaa siitä vain asiantuntijalausunnon), joten tietenkin sairauslaput pitää toimittaa hänen kauttaan.
Itse en kyllä viitsi koodeja googlettaa. Ajattelen, että jos on työperäistä ja työntekijä haluaa työoloihin jonkun muutoksen, niin kai hän sitten kertoo minulle. Ja jos ihan suoraan sanotaan, niin en ole varma olisiko googlettaminen ihan laillistakaan.
Palkanlaskenta meillä tietää millä koodeilla ei makseta palkkaa, joten minä en niillä päätäni vaivaa, laitan vaan oma puumerkin, jotta näkevät palkanlaskennassa, että sairauslomasta on asianmukaisesti ilmoitettu ja että siitä on joku lappu. Ei ne siellä palkkikisessa kerkiä seuraamaan kulunvalvontajärjestelmästä, koska joku on ollut poissa ja koska paikalla.
Sain kaksi sairaslomatodistusta lääkäriltä. Toisessa ei ollut diagnosia eikä koodia, vain merkintä:potilas toimittaa diagnosin sisältävän todistuksen itse Kelaan. Ja siinä toisessa sitten se dg + koodi, sen paperin laitoin kuoressa Kelaan.
En luota, että työpaikallani sairaslomatodistukset ovat vain niiden nähtävillä joiden ne kuuluukin nähdä.
Tiedän kyllä että esimiehen kautta se sairauslomapaperi aikanaan menee ja siinä näkyy koodi. Sitä vaan mietin, että kannattaako avautua ja kertoa suoraan mikä mättää vai ilmoittaa vaan että olen sairauslomalla.
ap
epäterveessä työyhteisössä. Esimiehen velvollisuus on hoitaa asia kuntoon siten, että työntekijät pystyvät työnsä tekemään.
Jos vaikka pidät kahvilaa ja olet ainoa paikalla oleva työntekijä tai olet yövuorossa vanhainkodissa, on vaaraksi jos saat sairaskohtauksen etkä voi tehdä moisia vuoroja.
Jos sairaus ei vaikuta työhösi, niin riittää kun sanot olevasi saikulla, mutta en nyt rupeaisi salaamaankaan jos pomo kysyisi asiasta, nyt jyllää niin monta influenssaa ja yrjötautia ettei olisi ihme jos pomo kysyisi taudinkuvaa että onko odotettavissa että muillakin työntekijöillä itää sama tauti.
jossa on ko. sairauden kela-koodi. Se todistus sun on vietävä pomolle, joka jos osaa yhtään käyttää internettiä, löytää kyllä selityksen koodille. Eli ei tarvitse ääneen sanoa, kyllä se sen selvittää muutenkin, jos on kiinnostunut.