en oikein tajua mikä järki tuossa rokotuksessa enää on..
lapsenkin luokalla melkein kaikki ovat sen sairastaneet. parin viikon päästä ehkä alkavat täällä rokotukset sitä vastaan. järki hoi...
Kommentit (14)
TODENNÄKÖISESTI sikainfluenssan. Mutta koska siitä ei voi olla varma, annan hänetkin rokottaa!
Lisäksi keväällä on odotettavissa toinen epidemia-aalto, jota vastaan voi nyt suojautua rokotteella.
Ei tämä nmyt annettava rokote suojaa enää keväällä. Joten uusi rokotus on edessä jos uusi aalto iskee. Ei siis järkeä rokottaa enää, me emme ainakaan rokotetta ota.
T perusterveen viisihenkisen perheen äiti
melkein 2vkoa sitten. Oli hyvin järkevää rokottaa.
Täällä päin Suomea en tiedä ketään joka olisi sairastunut! Tänne tauti on ainakin vasta tulossa.
Eli kyl nyt saa suojan kevääksi, jos ehtii rokotuksen saada. Syksyllä sit uusiks, jos niin päättävät.
Vaikkakin taudin voi sada rokotuksesta huolimatta, mutta toivottavasti on silloin lievempi.
Lisäksi keväällä on odotettavissa toinen epidemia-aalto, jota vastaan voi nyt suojautua rokotteella.
Ei tämä nmyt annettava rokote suojaa enää keväällä. Joten uusi rokotus on edessä jos uusi aalto iskee. Ei siis järkeä rokottaa enää, me emme ainakaan rokotetta ota. T perusterveen viisihenkisen perheen äiti
eli arviolta toukokuulle asti.
Silloin influenssakausi on taas jo ohitse. Toimii siis ihan hyvin. Ensi i-kaudella on taas uusi virus ja uusi rokote.
melkein 2vkoa sitten. Oli hyvin järkevää rokottaa. Täällä päin Suomea en tiedä ketään joka olisi sairastunut! Tänne tauti on ainakin vasta tulossa.
Asun stadissa, ja sain itse rokotteen 1,5 viikkoa sitten. Lapsi vaan sairastui si:aan samana päivänä, joten sain itsekin taudin, koska rokote ei ehtinyt muodostaa vastustuskykyä.
Lapsen luokalta on moni muukin sairastunut.
että jos osa on saanut immuniteetin sairastamalla SI:n ja osa rokotuksella, niin tuleeko sitä toista aaltoa, vai pysähtyykö se alkuunsa kun ei tauti pääse juuri ollenkaan leviämään?
rokotteen ottaminen laske tilapäisesti vastustuskykyä pariksi viikoksi?
Minä en siis ymmärrä, mitä järkeä on rokottaa silloin, kun epidemia on päällä. Silloin me jokainen tarvitsemme kaiken vastustuskyvyn, mitä on tarjolla.
1) Kukaan ei voi tietää tuleeko ns. toista aalto. _Yleensä_ pandemioissa tulee, ei aina.
2) Kukaan ei myöskään voi tietää suojaako nyt annettu rokote toiselta aallolta vai ei. Riippuu siitä muuntuuko virus siinä välillä. Jos ei muunnu, niin rokote antaa todennäköisesti suojan.
3) Rokotettukin voi saada taudin, tosin yleensä lievempänä kuin ilman rokotetta. Mikään rokote ei anna täydellistä suojaa kaikille.
4) Jos on varma että on sairastanut sikainfluenssan, älä turhaan ota rokotetta. Virustaudin sairastamisesta saa hyvän immuniteetin.
5) Jos rokottaminen hirvityttää, älä ota rokotetta. Jos haluat rokotteen, ota se. Kumpikin ryhmä voisi välttää kritisoimasta toisen päätöksiä.
Minä en ainakaan tiedä ketään joka olisi sairastunut si:aan. Tänään sai 2v lapseni piikin, omani sain jo kolmisen viikkoa sitten (olen raskaana). Uskon ja toivon että rokotus suojaa meitä taudilta sitten kun se täälläpäin alkaa jyllätä.
t. Jkl
Minä en ainakaan tiedä ketään joka olisi sairastunut si:aan. Tänään sai 2v lapseni piikin, omani sain jo kolmisen viikkoa sitten (olen raskaana). Uskon ja toivon että rokotus suojaa meitä taudilta sitten kun se täälläpäin alkaa jyllätä.
t. Jkl
Minä sain 2 viikkoa sitten, silloinhan oli raskaana olevien rokotuspäivä.
Koko väestöstä vasta murto-osa on sairastunut. Lisäksi keväällä on odotettavissa toinen epidemia-aalto, jota vastaan voi nyt suojautua rokotteella.
juurihan oli puhetta uutisissa että ehkä uusi rokote keväällä.