Millä kiinteällä alottaa?
Meidän kaksoset alkaa olla siinä iässä, että pitäis pikkuhiljaa alkaa kiinteitä maistella, täysimetystä on takana vähän vajaa 6kk.
Millä kannattaisi alottaa? Perunalla suositellaan alottamaan ja monet sillä taitaa alottaakin, mutta alottaisin mieluummin sellaisella joka olisi vähemmän allergisoiva. Kyllähän mille vaan voi allergisoitua, mutta ei kuuluisi niihin jotka yleensä allergisoi. Meillä kun on allergian mahdollisuus aika suuri, koska minulla ja miehellä on molemmilla ruoka-aine ym. allergioita, kummallakaan vauvoista ei vielä ole mitään allergiaoireita ollut, mutta minun oma ruokavalioni on suht suppea, saan syödä 8eri ruoka-ainetta niin läheskään kaikkea eivät tissimaidon mukana ole saaneet.
Kommentit (8)
suositellaan usein aloitettavan kesäkurpitsalla, parsakaalilla, riisillä, maissilla tai päärynäsoseella (siis ei raa'alla). Joitain muitakin oli, mutten nyt muista.
Ei kannata aloittaa makealla. Kaikki vauvat ei huoli sitten enää muuta kuin makeaa. Mites porkkana? Tuon ikäisillehän saisi jo antaa myös viljaa, lihaa ym kohtapuoliin. Kyllä minä varmaan ihan perunalla kuitenkin aloittaisin, tai sillä porkkanalla. Tai koita antaa ensin velliä.
on sopinut meille. Peruna voi aihettaa allergisen reaktion. Porkkana ollut mulla seuraava. Hedelmäsoseet olen jättänyt paljon myöhemmäksi, kun niitä helposti haluavat muutenkin. Ei varmasti oikeaa tapaa...kuuntele ja kuulostele vauvojasi ja heidän reaktioita. Hauskoja soseiluhetkiä;))
Porkkanakaan ei harvinainen allergian aiheuttaja. Bataatti sopii myös monelle. Kypsä omena muuten sopii myös usein.
Me aloitettiin hedelmäsoseella, mutta hyvin on kelvanneet muutkin ruuat vauvalle.
t. 3
perunassa ja saattaa aiheuttaa masuvaivoja. Myöskään porkkanaa en suosittele. Maissilla tai riisillä on meillä alotettu, poikkeuksena yhden kanssa alotettiin ruusunmarja-vadelma soseella. Vaikka alotettiin makealla niin hyvin uppos silti muutkin.
Miten tällästä jaksetaan miettiä?
Kokeile yksi aines ja pari päivää sitä, jos ei tule ihoon/suolistoon vaikutuksia niin otat jonkun toisen aineksen, jota voit käyttää seassa tai otat toisen pelkiltään.
Useampaa kerralla ei kannata ottaa jos joku kuudesta tekee oireita niin siinä selvittelyyn menee äkkiä aikaa.
Ei liikaa makeita, ettei vauvasta tule herkkupyllyä. Ja testaamatta ei tiedä onko allerginen. Pienen lapsen "allergia" poistuu usein itsestäänkin kun sitä ei hetkeen anneta.
Viikossa ehtii n. neljää eri raaka-ainetta testaamaan, ihan se ja sama käyttääkö perunaa tällä viikolla vai ensi viikolla.
Tiesitkö, että jos molemmat vanhemmat on allergisia niin lapsesta tulee allerginen 75% varmuudella eikä sitä ainakaan auta se, että annetaan yleisimmin allergisoivia ruoka-aineita.
Miten tällästä jaksetaan miettiä?
Kokeile yksi aines ja pari päivää sitä, jos ei tule ihoon/suolistoon vaikutuksia niin otat jonkun toisen aineksen, jota voit käyttää seassa tai otat toisen pelkiltään.
Useampaa kerralla ei kannata ottaa jos joku kuudesta tekee oireita niin siinä selvittelyyn menee äkkiä aikaa.
Ei liikaa makeita, ettei vauvasta tule herkkupyllyä. Ja testaamatta ei tiedä onko allerginen. Pienen lapsen "allergia" poistuu usein itsestäänkin kun sitä ei hetkeen anneta.
Viikossa ehtii n. neljää eri raaka-ainetta testaamaan, ihan se ja sama käyttääkö perunaa tällä viikolla vai ensi viikolla.
tai Piltin Mango tai Päärynä sose