Miltä se joulu etelässä tuntuu? Itse en voisi
kuuna päivänä kuvitella viettäväni joulua palmun alle, joten mielenkiinnosta kyselen.
Kommentit (16)
Ei hössötystä, ei tekopyhyyttä, ei pimeyttä, ei loskaa, ei kylmää, ei ravaamista sukulaiselta toiselle, ei kauppojen ruuhkia, ei jouluruokia kymmentä kertaa, ei konvehtirasioita,
Oltiin viime joulu miehen kotimaassa, eikä siellä vietetty joulua ollenkaan samalla lailla kun Suomessa. Käytiin joulupäivänä kirkossa ja eipä oikein muuta. Ei annettu lahjoja ym. Eikä ollu kunnon jouluruokia.
Kyseessä Itä-Afrikan maa.
itse olen asunut muutamia vuosia etelässä eikä se joulu siellä yhtään sen 'huonompi' ollut kuin Suomessa.
Itsehän sen tunnelman kuitenkin luo.
Jouluaattona istuttiin rantaravintolassa ja katseltiin aurinonlaskua Pöytävuoren taa. Joulupäivänä jaettiin aamulla lahjoja ja syötiin kylmä lounas. Sitten uitiin ja grillattiin altaan reunalla. Ihan kivaa, ei kovin jouluista. Ensi jouluna olemme siellä taas.
nykyään menemme 9:ttä vuotta jouluksi kanarialle-nimenomaan KANARIAN helpon ja lämpimän joulun takia
- ei ole joulustressiä meillä kuule ap
kalkkunat ym ja kutsutaan 20 vierasta ja tilausjoulupukki aatoksi---
Suomessa---
ja ostetaan luottokortilla lahjoja
kalkkunat ym ja kutsutaan 20 vierasta ja tilausjoulupukki aatoksi---
Suomessa---
ja ostetaan luottokortilla lahjoja
Kiitos valaistuksesta
enimmäkseen sitä perinteistä joulua pakoon. Sillä rahalla, minkä jouluun saa kotomaisemissa kulumaan, tekee jo ihan miellyttävän reissun jonnekin maailmalle.
Meillä on vain yksi syy: loma. Eteläiseen-Afrikkaan ei kannata viikoksi lähteä, matkoihin menee sen verrann aikaa. Ja mielummin sinnen menee kesällä ( heidän) kuin talviseen sateiseen aikaan, eli talvi on paras aika käydä. Ja koska mies on opettaja, ei lomaa voi ottaa milloin haluaa. Kyllä minäkin itse asiassa matkustaisin muulloin kuin jouluna.
...jos ollaan eteläisellä pallonpuoliskolla. Tärkeimpänä "tunnelmanpilaajana" omasta mielestäni on ollut se, että on niin kirkasta ja valoisaa. Joulupöytään ihan turha kuvitella kynttilöitä ym. Toisaalta kuumuus ei juurikaan haittaa ainakaan itseäni.
Esim. Australiassa joulu on todella paljon lasten juhla (ellei peräti lastenjuhla) - lapset juoksevat ympäriinsä kiljuen ja on paperikruunuja (joita toki vanhemmatkin laittavat päähänsä), "vappupillejä" ym. Se tunnelma on jotenkin riehakkaampi, aivan eri planeetalta kuin harras ja hiljainen suomalainen joulu.
Australiassa joulupäivän kuviot menevät suurin piirtein näin: herätys, lahjat auki, kylmä lounas, sukuloimaan (ellei lounaalle menty sinne), rannalle, laiskottelua, illalla ehkä grilliruokaa. Ihan mukavaa, mutta ei ihan jouluista siinä mielessä kun me olemme siihen tottuneet. Jouluaattona ei tapahdu mitään, korkeintaan siivousta ja leipomista.
Siellä joulu näkyi lähinnä kaupoissa olevissa joulukoristeissa eli minulta meni joulu ihan ohi, koska en mitenkään sitä viettänyt. Olisihan siellä ollut hotelleissa joululounaita ja -illallisia, mutta en mennyt. Ja jouluaattonakin oli ihan sellainen tunne, että "nyt onkin jouluaatto"piti oikein kalenterista tarkistaa kun ei ollut sitä joulutunnelmaa. Kävin rannalla jouluna eli ihan normaalia lomatunnelmaa. Eli ei se joulu tuntunut miltään. Tietenkin on ihan eri asia mennä sellaiseen maahan, jossa joulua vietetään kunnolla esim. juuri nuo Kanariat ym. kun itse olin tosiaan muslimimaassa.
Mutta minusta ihaninta tuossa oli nimenomaan siitä jouluhässäkästä pakoilu eli ei mennyt täällä Suomessa joulujuttuihin (koristeluun, lahjoihin, ruokiin jne.) rahaa. Mutta minulla ei ole lapsia eli en kyllä lapsia veisi ainakaan pienenä sellaiseen maahan, jossa ei joulua juhlita. Etelään voisin viedä jos olisi kristitty maa, mutta en joka joulu, ehkä joka toinen.
Ei hössötystä, ei tekopyhyyttä, ei pimeyttä, ei loskaa, ei kylmää, ei ravaamista sukulaiselta toiselle, ei kauppojen ruuhkia, ei jouluruokia kymmentä kertaa, ei konvehtirasioita,
Kun ei ole talvi-ihminen niin ei ole. Eikä joulunakaan nouse suuria riemun tunteita, vain kun näkee lasten riemun..
Eli jos joskus on joulun poissa, lämpimässä, niin Big deal?
Itse todella nautin siitä "stressistä" joulun alla. En ota sitä niin vakavasti ja sitten aattona on ihana vaan olla ja nauttia tunnelmasta. Minulle tunnelma on valoa, pimeyttä, lämpöä, kylmyyttä (oikein toivoisin paukkupakkasia jouluksi ja LUNTA!!), jouluruokia, tuoksuja ja kaikkea mitä suomalaiseen jouluun kuuluu!:)
vielä päässyt kokeilemaan, mutta toivottavasti vielä joskus...
Itse en pidä joulusta (sitä toki vietetään kaikin asiaankuuluvin menoin lähinnä lasten vuoksi) ja talvea oheisilmiöineen vihaan. Kunhan lapset ovat maailmalla niin minä pakkaan matkalaukkuni ja NAUTIN joulusta palmujen katveessa! :)