Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olette A-tuubissa olleesta keskustelusta, erityisesti lääkärin kommentti lasten

Vierailija
13.11.2009 |

pitämisestä kotona kunnes rokote on saatu.

Tämän illan A-tuubissa yksi (nais)lääkäri vastasi toimittajan kysymykseen ("pitäisikö lapset nyt pitää kotona kunnes rokote on annettu"?)suunnilleen näin: " kyllä minä henkilökohtaisesti pitäisin omat lapseni kotona, jos he olisivat vielä pieniä. Tämä ei ole virallinen suositus, mutta henkilökohtainen mielipiteeni". Suunnilleen näin kyseinen lääkäri vastasi. (kyse oli ymmärtääkseni alle kouluikäisistä lapsista).

Mitä mieltä te olette ja miten olette toimineet / toimitte?

Itse olen koko ajan pitänyt lapseni (alle kouluikäiset siis) päiväkodissa. Mutta nyt jäin hieman pohtimaan mitä kannattaisi nyt tehdä?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasi kysymykseen, että pitäisikö vauvaperheiden päiväkoti- ja kouluikäiset lapset pitää kotona.

Hän vastasi, että "Kouluikäistä ei otaisi kotiin, mutta päiväkoti-ikäisen kyllä, jos vanhempi on vauvan kanssa kotona. Näin minä tekisin henkilökohtaisesti, jos olisi vastaavassa tilanteessa, mutta tämä ei ole mikään suositus, me emme VTM:llä anna suosituksia."

Vierailija
2/21 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen sulkenut kaikki meidät kotiin ulkoiluja lukuunottamatta. Mies hoitaa yksin kauppareissut ei-ruuhka-aikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuohonhan liittyi vielä se, että jos olisit itse vauvan kanssa kotona!! Ja siis isommat lapset hoidossa... niin silloin hän ottaisi ne isommatkin kotihoitoon.

Vierailija
4/21 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasi kysymykseen, että pitäisikö vauvaperheiden päiväkoti- ja kouluikäiset lapset pitää kotona.

Hän vastasi, että "Kouluikäistä ei otaisi kotiin, mutta päiväkoti-ikäisen kyllä, jos vanhempi on vauvan kanssa kotona. Näin minä tekisin henkilökohtaisesti, jos olisi vastaavassa tilanteessa, mutta tämä ei ole mikään suositus, me emme VTM:llä anna suosituksia."

mutta sanonpa vain, että jos itselläni on vauva niin muutkin lapset on automaattisesti kotona. En siis ikinä laittaisi isompaa tarhaan, jos olen itse kotiäitinä.

Vierailija
5/21 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos olisi kotona,niin hän ei veisi alle kouluikäisiä nyt tarhaan.

Vierailija
6/21 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta korjaan kyllä äskeistä, että totesi, JOS OLISI vastaavassa tilanteessa kuin kysyjä (eli olisi pieni vauva kotona jne.). Eli kyllä mielestäni ajatuksen takana oli se kotona oleva vauva ja isommat päiväkoti-ikäiset lapset.

Vierailija
7/21 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan korkein kuolleisuus on 60-69-vuotiailla (5,7%). Lapsilla ja nuorilla (1-19v) on hyvin alhainen kuolin prosentti (0,2-03%) Alle 1v prosentti on korkeampi, 1,6%.

Tähän astisten kokemusten mukaan sairastuneita on 10-20% väestöstä, eli 80-90% ei sairastu. Sairastuneista 1% tarvitsee sairaalahoitoa, sairaalahoitoa tarvitsevista 20-30% tarvitsee tehohoitoa.

Meillä eletään normaalia arkea, lapsia ei rokoteta.

Vierailija
8/21 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se katsoja joka esitti tuohon liittyvän kysymyksen kertoi että hän on kotona 6kk ikäisen kanssa ja mietti pitäisikö ottaa isommat lapset hoidosta pois... Ja lääkäri(?) vastasi siihen...

Vierailija
9/21 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhe oli alle 6kk ikäisten vauvojen suojaamiselta, kun rokotusta ei voida antaa ja perheessä leikki- ja kouluikäisiä lapsia hoidossa tai koulussa.

Siihen lääkäri sanoi, että henkilökohtaisesti ottaisi leikki-ikäisen pois päiväkodista, jos kerran toinen vanhemmista on jo kotona vauvan kanssa. Mutta kyse oli vain hänen henkilökohtaisesta mielipiteestään.

Vierailija
10/21 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaus jonka vuoksi kuuluu riskiryhmään, niin mietityttää minuakin että kannattaisiko ottaa lapset joksikin aikaa kotihoitoon? Sitä minä mietin...

Vierailija
11/21 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että koululaisen.

Ei vain auttanut enää, sairastuttiin jo.

Vierailija
12/21 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi sellainen maku, että THL antaa yhdet viralliset toimintaohjeet, mutta sen johtava virkamies itse tekisi toisin THL:n suosituksista piittaamatta.

Vierailija
13/21 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joku laiskimus pitää lapsia päivähoidossa turhaan.

Totta kai kuka tahansa järki-ihminen kehottaa turhat päivähoitolapset pois. Ei ne sinne kuulu muutenkaan, saati nyt.

Vierailija
14/21 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että taudin tarttumisen ehkäisemiseksi voisi olla liian myöhäistä ottaa lasta pois päivähoidosta, koska sitä tartuttaa myös oireettomana emmekä siksi voi tietää kuka kantaa virusta ja kuka ei. Ja hän taas ei vastaavassa tilanteessa olisi ottanut lapsiaan pois hoidosta.

Että ehkä kyse on enemmänkin tosiaan yleisestäkin maailmankatsomuksesta?

Vierailija
15/21 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun itse olen pienemmän kanssa kotona. Voihan taudin saada mistä vaan, mutta päiväkodit takuuvarmoja paikko taudin tarttumiseen. Ja nyt siellä päiväkodissa on sikatautia, tyytyväinen olen, et lapseni on kotona. Ihan tarpeeksi ollaan sairasteltu muutenkin tänä syksynä-

Vierailija
16/21 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että panee se hoitoon kun tulee se ihku vauva taloon.

Joskus tuntuu, ettei nää mammat edes välitä siitä, mitä sille esikoiselle tapahtuu. Sairastuuko ja kuoleeko. Eihän se ole muuta kuin rasite vain.

Vierailija
17/21 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vauvakin on jo lähempänä kahta ikävuotta.

Esikoululaiselle olisi kyllä aika kova pala linnoittautua viikoiksi kotiin. Jäädä pois eskarin retkiltä ja olla ilman kaveria. Tanssi ja uimakoulukin pitäisi sitten lopettaa, sillä mitä hyötyä eristyksestä muuten olisi.

Ja pitäisikö sama sitten toistaa joka talvi tästä eteenpäin?

Vierailija
18/21 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli päiväkodissa oleva on eskarilainen, kotona vajaa 2v ja seuraava juuri syntymässä. Tää aiheuttaa mulle hirveesti päänvaivaa, kun voisin toki ottaa eskarilaisen pois ryhmästä jossa possutautia JO ON, olenhan kotona. Mutta sitten pitäisi kieltää leikkiminen myös naapurien lasten kanssa koska hehän ovat myös samassa ryhmässä. ROkotus täällä tarjolla ehkä kk päästä, siihen vielä lisäksi 2vk karenssi... Aivan älytöntä. :-(

Alle 2v:n rokotuskin vasta joulukuun alussa, ei ehdi tähän hätään.

Muutenkin tuntuu, että teki niin tai näin, tautia on tyrkyllä joka tuutista. Miehen veli sairastaa jo, eli esim. anopin välityksellä tauti saattaa tulla siis myös, varsinkin jos synnyttämään tulee lähtö. Vanhin lapsistamme on rokotettu, mutta hänenkin koulussa tauti jo jyllää.

Joka aamu silti mietin, onko tänään se päivä, kun meidän reipas eskarilainen saa taudin ja tuo sen pikkusisarukselleen kotiin. Oisko vältytty, jos oliskin jäänyt kotiin??

Vierailija
19/21 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi lapsi on siis esikoulussa ja muut ollaan kotona.

Lapsen päiväkodissa on paljon lapsia poissa. Me olemme terveinä. Seuraamme tilannetta.

Vierailija
20/21 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis näin niitä väärinymmärryksiä tulee! Olen kyllä viime aikoina alkanut tosiaan kiinnittämään huomiota mediaa seuratessa, tätä palstaa lukiessa, joidenkin ihmisten kanssa keskustellessa... miten ihmisillä on ihme taipumus ymmärtää asioita väärin, tai poimia asiayhtyedestä vain tietyt sanat/lauseet ja tehdä niistä omia outoja johtopäätöksiä...

Siis nimenomaan a-talkin lähetys meni näin:

- katsojakysymys: "miten suojata alle 6kk vauvaa, kannattaisiko ottaa vanhemmat lapset pois pv-hoidosta"

- vastaus: "no varmaan ITSE SAMASSA tilanteessa, JOS olisin kotona vauvan kanssa, ottaisin lapset pv-hoidosta kotiin kun voisin heitä itse hoitaa. Koulusta ei suositella ottamaan. Ja tämä ei ole virallinen suositus vaan OMA näkemykseni."

Mielestäni fiksu ja aika itsestäänselvä vastaus.

Tämä ei koskenut sitä, että

- työsskäyvien vanhempien pitäisi ottaa lapsi pois hoidosta

- koululaiset pitäisi ottaa pois

- tai jos joku vauvan kanssa kotona oleva äiti on niin väsynyt että hän ehdottomasti tarvitsee pv-hoitoa vanhemmille lapsille, hän ei saisi niitä viedä - kai nyt aikuinen ITSE voi punnita riskit vs. hyödyt omassa elämäntilanteessaan

Sen Kuopiolaisen lääkärin vastaus ettei kannata ottaa kun on päivän tarttumisaika, taas oli ihan typerä.

Siis eihän tässä kysytty, ottaako pois lapsen kun kuulee että joku pv-kodissa saanut SI:n - silloinhan se on toki saattanut jo tarttua.

VAAN tässä puhuttiine ttä ylipäänsä ottaa lapsen pv-kodista pois jos mahdollista.

Silloinhan lapsi ei ole siellä saamassa sitä virusta mitenkään, siis niiltä tietämättään tartuttavailtahan se just tarttuiskin - eihän kukaa nyt SI-sairaana enää sinne menekään tartuttamaan.

Itse tein niin, että vanhempi lapsi on nyt kotona pv-kodista "virikehoidosta", kun olen kerran kotona vauvan kanssa - ainakin niin kauan että saa rokotteen + 2 vk (ja ehkä jääkin nyt kokonaan kotiin jotta saan kuntalisää jatkossa...). KOululaiset kyllä käy koulua. Ja mies töissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme