Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskaana ja saikulla.

Vierailija
11.11.2009 |

Vuodan verta (etinen istukka) ja lääkäri määräsi saikulle odottelemaan josko istukka nousisi. Syynä se, että istukassa on iso hematooma ja vaarana on istukan irtoaminen. Olen tietysti kotona ja otan iisisti, vauvan takia.

Ongelma on se, että pomo ei suostu ottamaan sijaista ja nyt työkaverit ovat laittaneet koko jutun syykseni. Olen kuulemma ihan turhaan täällä lusmuttamassa, työjärjestelyillä voisi kuulemma homman hoitaa ilman sairaslomaa, yksi soittelee ja selittää minkälaisia vaivoja hänellä on ollut raskausaikana mutta että EI ole ollut pois vaikka lääkäri olisi saikkua kirjoittanut, koska koki ettei voi olla pois koska on niin tärkeä. Juu, ja se "raskaus ei ole sairaus"-fraasi on tullut tutuksi. Yksi työkaveri oli nostanut kauhean jutun siitä, kun oli nähnyt minut teellä kotitaloni viereisessä kahvilassa.

Kauhea syyllisyys päällä, tiedän, että ovat aivan pulassa. Mutta eikö oikeasti lääkäri ole se, joka määrittelee voinko turvallisesti olla töissä? Työni on aika fyysistä (päiväkodin pienten ryhmä). Ja eikö oikeasti ne valitukset kannattaisi osoittaa johtajalle joka ei sijaista hanki vaan repii poissaoloni työkavereideni selkänahasta? Miksi olen syntipukki? Olenko oikeasti teidän mielestänne vain sisuton ja selkärangaton lusmu? Pitäisikö minun viettää päiväni aina vain neljän seinän sisällä, ettei kukaan työkaveri vain näe minua "liian terveenä" missään?

Ahdistaa. =( Kyllä minä mieluummin olisin töissä kuin pelko puserossa siitä, että istukka irtoaa.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
11.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaslomalla ja yrität rentoutua. Älä välitä muiden puheista. Et todellakaan voi olla pienten ryhmässä töissä. Itse jäin ensimmäisestä varsin varhaisessa vaiheessa koska supistelin koko ajan ja varsin säännöllisesti. Nyt kolmannessa vasta vkoa ennen ä-loma alkua myös supistelujen takia, koska en pystyny enää kävelemään työpaikalla (olen potilas työsssö ja välillä avustan/nostan/siirrän varsin huonokuntoisia) Nyt vaan uskalsin olla näinkin pitkään, koska tiedän, että olen tätä supistelevaa sorttia:) ilman kuitenkaan ennenaikaisuuden riskiä. Odotus on aina yksilöllinen juttu ja jos lääkäri sinut lomlle laittaa, niin silloin sinun pitää olla s-lomalla. Itse lasten vanhempana en haluaisin, että päiväkodissa joku työskenteli "riskirajoilla" ja joutuisi esim koko ajan varomaan nostamista yms. Töihin työkykyinen työntekijä sanon minä! Onnea ja voimia odotukseen!

Vierailija
2/10 |
11.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjottelin tuonne toiseenki aiheeseen..

Itse oon nyt ollu yli 3 viikkoa s-lomalla, vk 31 nyt menossa.

oon lähihoitaja ja päiväni ovat vaihtelevia, päivittäin olen erissä paikassa töissä.

Itse jäin saikulle selkäkipujen ja supistelujen vuoksi. Työporukkani on todella kannustava (porukassa hyviä ystäviänikin) ja esimies myös mahtava. Työkaverit kannustivat jäämään saikulle jos vähänkään tuntuu ettei jaksa..ja lääkäri sitten kirjoittikin pitkän saikun ennen ä-lomaa.

Tosi inhottavalta varmasti tuntuu tuollainen kyräily...!Ja ihan oikeasta syystä olet kotona..uskomatonta ymmärtämättömyyttä muilta ihmisiltä..

Tuleva lapsi menee ehdottomasti töitten edelle, keskity nyt lepäämiseen :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
11.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ollut sama vaiva, en saanut liikkua ollenkaan ennen kuin vuoto loppui (vessassa sain sentaan kayda), meni rv 22 asti ennen kuin se loppui. mutta siis ei sun kannata kayda siella naapuritalon kahvilassakaan (jos ei sua kanneta sinne), ihan sen istukan takia (ja tietty se on myos "poliittisesti epakorrektia", eli siksi tietysti ne kolleegasi epailee etta voisit olal toissakin...).

Vierailija
4/10 |
11.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuodelepoon minua ei ole määrätty. Johtunee kai veren määrästä jne? En ole lääkäri, niin en tiedä. Iisisti pitää ottaa, mutta ei onneksi tarvitse olla tekemättä mitään.

ap

Vierailija
5/10 |
11.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nyt et mieti yhtään mitä siellä töissä tapahtuu,keskityt itseesi ja vauvaasi ! teidän hyvinvointi on nyt tärkein juttu,eikä se mitä töissä tapahtuu.. jos työkaverit eivät sitä ymmärrä,niin sitten ei,mitä se niille edes kuuluu miksi saikulla olet ! :)

onnea ja iloa raskauteen :)

Vierailija
6/10 |
11.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuodelepoon minua ei ole määrätty. Johtunee kai veren määrästä jne? En ole lääkäri, niin en tiedä. Iisisti pitää ottaa, mutta ei onneksi tarvitse olla tekemättä mitään.

ap

etenkin varhaisilla viikoilla, ajatellaan etta menee kesken jos menee... :-/ mulle sanoi katilo jopa etta hanki vaikka kotisairaanhoito niin ettei tarvitse edes vessassa kayda jos vakuutus maksaa (Suomessa taa ei tietenkaan ole yleensa mahdollista) koska olisi tosiaan parasta olla ihan kokonaan liikkumatta kunnes plakkarissa on vahintaan 3 paivaa ihan vuodotonta aikaa. nain kuulemma hoitavat tata sairaalassa, mua ei otettu sisaan sairaalaan kun viikkoja oli (paljon) alle 24 (selviamisen raja). hematooma ei ollut suuri, mutta kuulemma niissa on aina riski. lepasin yhteensa melkein puoli vuotta, nyt sylissa terve tytto 7 kk. :-) onnea matkaan, ma ottaisin TOSI iisisti vaikkei sita olisi maarattykaan...

Vierailija
7/10 |
11.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

rv 28 jo.

ap

Vierailija
8/10 |
11.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

rv 28 jo.

ap

Suomessa on tosiaan ihan eri kaytannot kuin taalla. Toivottavasti laakari edes ohjeisti etta jos rupeaa vuotamaan enemman, tulee "kestosupistuksia" jotka eivat mene ohi, tai nousee kuumetta, niin menet heti synnarin paivystykseen vaikka ambulanssilla? Istukan irtoaminen tuossa vaiheessa on jo isompi juttu seka aidille etta vauvalle kuin ihan alkuraskaudessa. Tsemppia, toivottavasti saat raskauden mahd. pitkalle, mieluiten rv 32 vahintaan.

Vierailija
9/10 |
11.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne on vakaa. Enkä onneksi vuoda enää, mutta istukan olisi parasta nousta. Ellei nouse, niin sektioon joudun sitten tietenkin ainakin, ellei tule hätälähtöä istukan irtoamisen takia.

Lääkäri kyllä rauhoitteli, että kaikki näyttää siinä mielessä hyvältä, että hematooma ei ole kasvanut, vauva kasvaa hyvin istukka toimii... pitää vain ottaa iisisti.

ap

Vierailija
10/10 |
11.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselläni on ollut myös etinenistukka. olen ollut vuodelevossa rv 18 lähtien. vauvan syntymään asti. minulla oli lisäksi supistelua. välillä makasin kotona ja sitten taas sairaalassa. suihkussa sain käydä korkeintaan joka toinen päivä ja ruoatkin piti syödä sängyssä. vessassa sain käydä.

ohje oli, että jos verta tulee teelusikallinen tai enemmän täytyy mennä makuulleen ja soittaa ambulanssi. istukan irtoamisen ja ulos luiskahduksen vaara on suuri. silloin kyseessä ei ole vain lapsen vaan myös äidin henkesi.

itse kävin ambulanssilla sairaalassa 4 kertaa. viimeisellä kerralla tehtiin kiireellinen sektio. vauva oli kaikin puolin hyvässä kunnossa.

sektio täytyy tehdä yliopistotason sairaalassa, koska pienemmissä sairaaloissa ei yleensä ole riittävästi verta saatavilla. itselleni oli leikkaukseen varattu myös verenpesukone.

tiedäthän, että sisätutkimukset ovat kiellettyjä ja yhdyntäehdottomasti kielletty.

tarkoitukseni ei ole pelotella sinua, vaan antaa tietoa, koska sitä on mahdotonta löytää juuri mistään. etinenistukka on 1/1000 synnyttäjästä.

tsemppiä!