Onko BMI 16 normaali?
Kommentit (32)
Alhaisin oli 9 mutta kymmenen kohdalla loppui jo kuukautiset. Miehellä on aina ollut alle 3.
Eikös Colette/Ssss sanonut täällä, että 14 on tavoiteltava eli "normaali" painoindeksi.
(Älkää uskoko häntä. Normaali painoindeksi taitaa olla 18-25.)
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen anorektikoiden kanssa ja tuolla BMI.llä vielä eletään ihan normaalisti!
Aika suhteellista tämäkin. Itse olin bmi 16 jo todella heikossa kunnossa, pyörtyilin ja veriarvot olivat tosi huonot. Muistetaan nyt että se bmi on vain yksi voinnin indikaattori, kokonaiskuva on tärkein. Mutta harva anorektikko bmi 16 kuitenkaan ihan normaalia elämää elelee, vaikka esim. koulu/työ sujuisikin vielä.
Minullakin on koko ikäni BMI ollut 16 kieppeillä ja olen ollut täysin terve, syönyt normaalisti ja voinut hyvin. Olen vain siro. Nyt BMI on 17 kun treenaan ja on tullut lihasta. Olen keski-ikäinen.
Riippuu varmaan ruumiinrakenteesta. Minulla on aikuisiällä ollut bmi 16-17 enkä missään nimessä liian laiha ole silloin ollut, vaan aivan sopiva. Luustoltani ja ruumiinrakenteeltani olen aika siro, johtuu varmaankin siitä. Tällä hetkellä bmi on noin 20 ja vatsaa nyt jo kertynyt sen verran paljon että täytyy alkaa pistää joulun jälkeen taas syömisiä terveellisempään suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Keho sen kertoo ja naisella paras mittari on kuukautiset. Jos tulevat säännöllisesti ei ole liian laiha. Jos jäävät pois, on ihminen liian laiha. Yksinkertaista, mutta totta.
Mulla on BMI 17 ja niin ne menkat (ja hirveä migreeni ennen vuotoa) vaan joka kuukausi tulee.
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen anorektikoiden kanssa ja tuolla BMI.llä vielä eletään ihan normaalisti!
Ei eletä, vaan voidaan yleensä fyysisesti jo hyvin huonosti. Kuukautiset poissa jo yleensä, fyysinen suorituskyky ja kunto selvästi heikentynyttä, syke huomattavan matala. Osa pystyy opiskelemaan tai työskentelemään, mutta moni ei. Aivot ei toimi, muisti ei toimi, keskittyminen ei toimi, nukkuminenkin häiriintyy.
Vierailija kirjoitti:
ovat yleensä hoidossa (monet jo avohoidossa), mutta jaksavat silti käydä töissä/koulussa ja touhuta ns normaaleja arkipäiväisiä asioita! Eivät siis ole kuolemankielissä, vaan usein jo hyvällä mallilla toipuneita.
T. se psyk.sh
Varmaan merkitsee aika paljon se mikä on sen hetken ravitsemustila. Jos on saatu syöminen kuntoon ja syö riittävästi eikä oksenna niin voi jaksaakin puuhastella. Jos ei syö tai oksentelee tms niin ei kyllä tuossa painossa moni jaksa.
Aikuiselle hyvin epänormaali luku. Esimurrosikäiselle lapselle voi olla normaali.
Vierailija kirjoitti:
Keho sen kertoo ja naisella paras mittari on kuukautiset. Jos tulevat säännöllisesti ei ole liian laiha. Jos jäävät pois, on ihminen liian laiha. Yksinkertaista, mutta totta.
Yhdellä tuntemallani anorektikolla tuli kuukautiset säännöllisesti vielä BMI 14. Monitoreissa oli jo sairaalassa kun sydän veteli viimeisiään. Ei meinannut uskoa olevansa sairas noiden kuukautisten takia, kun lääkärit oli toistelleet samaa kuin sinä. Sitten joutuikin kiireellä sairaalaan kun syke oli hengenvaarallisen matala.
Mä oon Suomen ainoan syömishäiriöosaston ex-vakiopotilas ja olin kyllä niin huonossa kunnossa bmi 14:sta etten olisi kouluun/töihin pystynyt. Ja mitä nyt 3:n vuoden osastollaolosta opin niin poikkeuksia nuo olivat jotka vielä bmi 13 jaksoivat töissä viilettää. Yleensä siinä kunnossa alkaa olla vähän vihannes ja sydän meinaa tehdä lakon, ei jaksa kävellä portaita ylös ym.