Millä pesette lattiat kuin vauva on pieni ja nuoleskelee niitä?
Siis meillä ryömivä lapsi joka mennessään nuoleskelee lattioita. Millä voisin ne pestä?
Onko vaarallisat jos saa pesuainetta suuhunsa?
Kommentit (30)
ihan LV:n käsitiskiaineella. Joskus kyllä mäntysuovallakin tai pyyhkiny pelkällä vedellä.
rakenteille ja pinnoille pidemmällä aikavälillä???
meillä niitä on pesty, jollain puulattioille tarkoitetulla aineella.
Meillä kyllä vauvat eivät ole juurikaan lattioita nuolleet.
Mäntysuopa ja Tolu hyviä, mutta kun mulla on hartsiallergia, niin ne on meillä out. Nyt nuorinkin on jo 4-vuotias, eli lattioita ei nuohota yhtä kiivaasti kuin ennen. En osannut sitä tuolloin kauhean pahana pitää. Kaikenlaisia basiliskoja kertyy elimistöön kun elää. Jos ei pullonsuusta puhdistusaineita vedä, niin kaikki on hyvin.
Noi höyrypesurit kuulostaa houkuttelevilta, mutta muakin arveluttaa mitä ne aiheuttaa pinnoille pitkän päälle.
Vesi+mikrokuitumoppi on paras yhdistelmä. Pesuaineet kuivuu lattian pintaan ja sitten pölisevät hengitysilmaan. Ei hyvä juttu pidemmän päälle.
lattioita...
Lattiat pestää useimmiten vain vedellä. Joskus muutama tippa fairya / vähän pyykinpesuainetta pesuvedessä. Höyrymopin osto on meilläkin harkinnassa.
tullut pieneen mieleenkään että pitäis jollain erikois pesuaineella luututa lattiat vauvan tultua...
Vaikka vauva ei nuole lattioita esim. kontatessaan ottaa kädet lattiaan kiinni. Lattiasta voi jäädä käsiin ainetta. Sitten esim. istuessaan lapsi leikkii leluilla ja laittaa niitä suuhunsa, samoin myös välillä sormiaan. Näin voi ajatella pesuaineen matkaa lattiasta suuhun ja sitä kautta elimistöön.
Minä aina myös mietin kun on kissaa jne. kuinka saisin puhtaat lattiat ilman "myrkkyjä", lapsia on jo muutamia ryöminyt ja konttaillut.
niin päiväkodissa hoitajana ihmettelen miksi aina vaan, koska tajutaan kertymät viikottaisista määristä...
Kyse on pöytien pesusta, kun joku nyt oli huolestunut lattiaan jäävästä aineesta, niin en koe itseäni niuhottajaksi.
Aamiaisen, lounaan ja välipalan jälkeen pyyhitään pöydät puhtaiksi. Hoitohenkilökuntakin tekee sen, mutta joissain paikoissa jos on siistijä, joka ennen lattian pesua pesee pöydät tai päiväkotiapulainen.
Pöytiin suihkutetaan ruoan tai muun lian liottamiseksi spraypurkista pesuainetta, joka voi olla esim. Tolua tai muuta. No ei se mitään, puhdasta tulee, mutta mikä minua ihmetyttää niin se, ettei pesuainetta huuhdota pois.
Likoamiseen tarkoitettu pesuainepesuvesi pyyhitään rievulla. Joskus olen nähnyt jollain olevan pesuvadin käytössä, ja siinä vain muutama sentti vettä pohjalla, kuin vesi olisi jotenkin kortilla, ja huilutellaan rievusta irtonaiset jo suussakin ehkä käyneet ruuan muruset, maitotipat jne. Sama vesi pesuvadissa käytetään kaikissa pöydissä käytettyyn samaan riepuun jota huilutellaan, vettä ei käydä edes välillä vaihtamassa. Vesi on usein vaahtoavaa, eli siihen on pesuainetta kulkeutunut pöydän suihkutuksesta johtuen.
Joskus tosiaan ei ole mitään vatiakaan, vaan pelkkä riepu käy läpi pintojen. Pesuvadissa ja riepuun on tarttunut kaikenlaista, jota levitetään pyyhkiessä, Irtomurut on vedessä lilluamassa ja pöpöt sekä pesuaine jää pöytään ilman rievun huuhtelua esim. juoksevassa vedessä.
Ruoka-aikana on välillä tarjolla leipien päälle makkarasiivu tai juustoa. Lapsi usein laittaa leivän päälle tarkoitetun leikkeleen pöydälle lautasensa viereen. Silloin tulee mieleen kuinka esim. pesuainejäämä tarttuu kosteaan makkaraan, juustoon ja kuorittuihin hedelmiin joita saa esim. välipalalla. Omenapalaan tai appelsiinisiivuun ei anneta mitään lautasta alle, vaan lapsi laittaa niin juurespalan kuin hedelmänkin suoraan pöydälle. Näin jopa kun annettiin pannukakkua palanen, se laitettiin pelkkään pöytään ja siitä lapsi haukkaa palasen.
Kun on kaikenlaista väkeä työntekijöinä, niin on monta ihmetyksen aihetta. Usein pannari voi olla perjantain välipala jolloin keittiöhenkilökunta on lähtenyt vapaalleen, eikä tiskaajaa ole iltapäivällä, niin pannari pöytään...
Tietääkö vanhemmat yleensä paljoakaan päiväkodin arjesta. Kuinka moni kannattaa pöytien pesua Fairyllä, Tolulla tai jollain allergiatestatulla aineella, kun ainetta ei huuhdota pois, vain pyyhitään näkyvä vaahto. Ja jos kuivattaisiinkin, jäähän pöytään se aine.
No sitten kun aloitetaan pöytien kattaus. Aikuinen on mukana vaikka lapset vähemmän infektioaikoina.
Pöytiä ei pyyhitä ennen ruokailuvälineiden laittoa. Joskus on servetti, jonka päälle ne laitetaan, mutta ei kaikissa ole. Kuivaahan pinta on, mutta kuitenkin kun kyseessä on ns. "laitos" voisi olla hygienian kannalta hyvä pestä pöytä huuhtelulla ennen ruokailuja.
Olen nähnyt kuinka aikuinen vaikka toiselle jutellessaan parkkeeraa pehvansa matalan pöydän päälle, sopiva korkeus istua. Vaatteet on silleen puhtaita, mutta kuitenkin, tunnin kuluttua saatetaan kattaa pöytä ja istujan kohdalle laitetaan mm. ruokailuvälineet jne. Pöytiä käytetään myös pelatessa lautapelejä, lasten kädet hinkkaavat pöytää, hian suut jne. Joku aivastaa ja yskiikin eikä ehdi kääntää päätään tai laittaa mitään eteen...sitten katetaan pelien jälkeen eikä pöytää ole pesty.
Olen ollut niin monessa päiväkodissa usean vuoden ajan, että voin kertoa näkemäni pohjalta. Itse jos pyyhin pöytiä käytän juoksevaa huuhteluvettä,
vaikka joudunkin käyttämään jalkojani enemmän kuin jos olisi vati jossa huilutella riepua.
tullut pieneen mieleenkään että pitäis jollain erikois pesuaineella luututa lattiat vauvan tultua...
Meillä pestään lattiat ihan tavallisella joko parkettipintojen pesuaineella tai jollain hyvän tuoksuisella yleispuhdistusaineella...en edes miettinyt että pitäisi tyhtyä pesemään lattiat astianpesuaineella tms...
vauva saa niitä nuollessaan paremman vastustuskyvyn kuin mistään rotarokotteista. Esikoinenkaan ei ole muutamaa flunssaa kummempaa elämässään sairastanut vaikka on päiväkodissakin. Hänenkään vauva-aikana en paljon lattioita viitsinyt pestä.
Froteisiin vaatteisiin puettu konttaava tai ryömivä vauva puhdistaa kyllä lattian tehokkaasti.
kuin ennen vauvaa/lapsia. Jos on huolissaan pestyistä lattioista, siis jotain pesuainettahan laitetaan esim. 20 ml ämpärilliseen tms., niin miten voi käyttää mitään huonekaluja, mattoja, turvaistuimia, ulkovaatteita jne. joiden erilaiset palonkäsittelyaineet ja muut viimeistelyaineet on tutkimuksin todettu karsinogeeneiksi. Lattianpesuaineet nyt ovat viimeinen asia josta kannattaa olla huolissaan, minusta.
tietty jos joku ihan märällä pesee, että tulee vaahdoten ainetta lattiaan ja kuivaa siihen niin voihan se lapsi sitä nuolla, mutta harvemmin itse tunnen tällaisia tapauksia ja ihan ajax:illa tai muulla pesuaineella pesasen lattiat eikä sitä tarvi paljon olla. kyllähän vauva lattioita nuolee mutta en minä päästä sitä nuolemaan niitä silloin kun tämä luutuaminen on käynnissä. jos sen kuivumisen jälkeen työntää kieltänsä lattiaan niin ei siitä nyt mitään vaarallista ainetta tartu :)
ei tartte pelätä että vauva saa pesuaineita elimistöönsä kun ei käytä sellaisia... Meiltä ei edes löydy kotoa muita pesuaineita kuin Fairya ja oliivisaippuaa :)
Enpä ole koskaan tullut ajatelleeksi, että lattiaa pestessäkin pitäisi miettiä saako lapsi lattiasta pesuainetta suuhunsa... Ehkä olen liian huoleton äiti tai sitten ihan normaali maalaisjärkinen ihminen.
Pesuainetta laitetaan niin vähän pesuveden joukkoon, ettei siitä mitään kyllä jää vaikka koko lattian nuolemalla lapsi nuolisi. Ei nuo yleispesuaineet mitään hengenvaarallisia aineita kuitenkaan ole. Ite olen käyttänyt pesuaineita, jotka soveltuvat kyseisen lattiamateriaalin pesuun ja ovat hajusteettomia (meillä ollaan allergisia).
Jos sitä alkaa lapsia hoitaessa miettimään kaikkia mahdollisia ja mahdottomiakin riskejä ja yrittää ne kaikki välttää niin hulluksihan sitä tulee ja varmasti on äitiys raskasta hommaa.
sitten ne lapset vasta kummallisia paikkoja nuolevat ja suuhunsa kummallisuuksia pistävät. Aiotko suojella häntä koko 18 vuotta vierestä vahtien?
Muutenkin tuollainen reilu puolivuotias on talossa kätevä, se on kuin siivousrobotti: suuremmat roskat se syö ja pienemmät tarttuvat vaatteisiin.
t. Kolmen äiti
Eikö teillä ole koulutettua laitoshuoltajaa siivoamassa? Entä mikrokuitupyyhkeitä?
ottaa kädet lattiaan kiinni. Lattiasta voi jäädä käsiin ainetta. Sitten esim. istuessaan lapsi leikkii leluilla ja laittaa niitä suuhunsa, samoin myös välillä sormiaan. Näin voi ajatella pesuaineen matkaa lattiasta suuhun ja sitä kautta elimistöön.
Minä aina myös mietin kun on kissaa jne. kuinka saisin puhtaat lattiat ilman "myrkkyjä", lapsia on jo muutamia ryöminyt ja konttaillut.
Kerran ostin pohjallisen leikkikehän, ja silloin tuntui hyvältä sen suhteen ettei lapsen käsiin ainakaan jää pesuaineita. Siinä mahtui olemaan kontallaan ja nousta seisomaan jne.
Pari vuotta sitten ostettiin Kärcher 1701 höyrypuhdistin. Kuuma höyry irroittaa lian ilman pesuainetta. Olin jo tilanut Anttilasta 69€ maksavan höyrypesurin, mutta se näytti kyllä sellaiselta "himpulalta", etten halunut edes avata ja kokeilla, vaan palautin ja päädyimme Kärcheriin, vaikka hinta oli kalliimpi. Säiliöön mahtuu hyvin vettä, höyryn kuumuuden ja määrän saa säädettyä, on eri vaihtoehtoja käyttöön, mm. ikkunan pesuun jne. Olen höyryttänyt matot pyhtaiksi, ovet, sohvan, erilaisia pintoja lattioiden lisäksi.
Nauratti oikein kun katsoi alkuun riepuja höyrykäsittelyn jälkeen esim. ovissa. Vaikka ei näyttänyt olevan likaa, irtosi kummasti saaden rievun tosi värilliseksi ...Nyt kun alkupuhdistukset vuosien piiloliasta on ohi, ei rievut enää näytä samoilta. Alkaa lattiat ja muut olla säännöllisen käytön jälkeen koko ajan OK.
Vauva voi konttailla ja läpsytellä lattiaa, yhtään pesuainetta ei ole lattiassa, kuuma höyry tekee ihmeitä.