Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi hyvänen aika meidän terveydenhuollon tilaa =(

Vierailija
08.11.2009 |

Oikeasti pelottaa moniko mahtaa kuolla sikaan ihan terveydenhuollon alennustilan takia.

http://www.aamulehti.fi/teema/sikainfluenssa/terveyskeskuksen-outo-ohje…

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voi olla jossain muualla kuin omalla terveysasemalla, mutta kyllä se päivystys jostain löytyy. Voi toki olla vaikka viereisessä kunnassa. Päivystys on ihan lakisääteinen juttu, you know.

Vierailija
22/39 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähisairaalaan päivystykseen. Jos on oikeasti sairas, niin miksei lähde päivystykseen, en tajua.

Olen asunut Keski-Lapissa keskellä jänkää ja AINA olen saanut apua kun sitä olen tosissani tarvinnut. Ikinä ei ole käännytetty terveyskeskuksesta pois, kun olen mennyt spiiraamaan keskiyöllä tai kun olen uupunut raskausajan pahoinvoinnista ja tarvinnut tippaa. En ole kyllä mitään aikoja kysellytkään, vaan lompsinut ovista sisään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina täällä ihmetellään että miksi käytte terveyskeskuksessa ettekä mene yksityiselle. No meillä lähin yksityislääkärin vastaanotto on yli 100km päässä ja siellä ajatkin menevät vähintään seuraavalle päivälle aina. Ei siis todellakaan ole mitään ympärivuorokautista yksityistä päivystystä. Helppo se on siellä kehä3 sisäpuolella huudella tällaista, toista se on täällä periferiassa...

Vierailija
24/39 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäiskö näille aloituksille avata oma osasto?

Itse asiaan: luuletko sä ap, että se henkilökunta siellä terveyskeskuksessa tahaltaan kiusaa ihmisiä? Sairaanhoitajat ja lääkärit on todella tiukoilla, resursseja ei ole ja tk:t tukkii ihmiset, joiden EI oikeasti pitäisi olla siellä/puhelimessa. Tunnen monta, jotka ovat töissä teekoossa ja ovat sanoneet, että varsinaiset potilaat kärsii juuri näistä "mua vähä yskittää, onks mulla possulentsu"-kyselijöistä.

Ja jos te oikeasti luulette, että hoitajat HALUAVAT tehdä lääkäreille kuuluvia juttuja ja neuvoa puhelimessa ihmisiä, olette väärässä. Lisäksi, tässä tapauksessa: MITÄ hoitajan olisi pitänyt sanoa JOS aikoja EI ole? Tottakai on loogisinta, että sinne pyydetään se eniten sairas????

Vierailija
25/39 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäkään nyt hyvät ihmiset ymmärtää tämä asia!

Miettikää miten voisitte parhaiten olla avuksi nyt kun influenssa jyrää yli kaikkien resurssien. Älkää valittako, älkää aiheuttako enää ylimääräistä stressiä terveydenhuollon henkilökunnalle arvostelemalla, valittamalla, vaatimalla päitä pölkylle. Älkää soittako nyt pienistä vaivoista vaan jättäkää puhelinlinjat ja ajat enemmän sairaille. Älkää lietroko hysteriaa niin muutkaan eivät soittele ja tuki linjoja. Ymmrtäkää että ihmisiä tässä ollaan kaikki.

terv. terveydenhuollon työntekijä

Vierailija
26/39 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ne teidän mielestänne muuttuvat paremmiksi siinä vaiheessa kun ne vaihtavat työhuonetta?

Vierailija
27/39 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä joskus urani alkupuolella tein töitä 3 päivää viikossa tk:ssa ja 2 päivää pidin yksityisvastaanottoa. Joka toinen potilas yksityispuolella kiitti ja ylisti loistavaa palvelua kun oltiin ihan yksityisellä, ja haukkui terkkarilääkärit kun ei niistä ole mihinkään. Vähän nauratti, olin tosiaan tehnyt lääkärin hommia aika vähän aikaa ja kokemusta ei ollut kuin sieltä terkkarista ja naurettavan lyhyt sairaalapätkä. Jokaikinen kollega tk:ssa oli varmasti minua kokeneempi. Mutta paljon ne seinät tekevät.

Vierailija
28/39 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terkkarissa on ne, jotka ei muualle kelpaa.

Vierailija
29/39 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istua nimittäin saat.

Ja yöksi panevat joka tapauksessa kotiin joten aloitat aamulla taas alusta.

Vierailija
30/39 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatiin Tamiflu-resepti varastoon, tarkat ohjeet astmalapsen varalle ja lääkärin kotinumero hätätilanteita varten.

Hän on hoitanut meidän astmalapsen niin hyvin, että lapsi selvisi tästä.

Terveyskeskuslääkäri ei löytänyt koko astmaa...

Vierailija
31/39 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istu viikko niin eiköhän tuo tutki. Joku epäpätevä kyllästynyt epäkohtelias kandi sitten puhuu seinälle (kun ei osaa edes katsoa päin potilasta) ja toteaa, että tervehän sinä olet.

Vierailija
32/39 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä löydät 24/7 päivystävän yksityisen lääkäriaseman?

Mehiläinen päivystää aina.

Vierailija
33/39 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkäriaseman?

Mä en ikinä maaillmassa menis mihinkään terkkariin...

Vierailija
34/39 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne tk-lääkärit yksityisellä hommia tee, idiootti.

Miksi ne teidän mielestänne muuttuvat paremmiksi siinä vaiheessa kun ne vaihtavat työhuonetta?

Vierailija
35/39 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minä joskus urani alkupuolella tein töitä 3 päivää viikossa tk:ssa ja 2 päivää pidin yksityisvastaanottoa. Joka toinen potilas yksityispuolella kiitti ja ylisti loistavaa palvelua kun oltiin ihan yksityisellä, ja haukkui terkkarilääkärit kun ei niistä ole mihinkään. Vähän nauratti, olin tosiaan tehnyt lääkärin hommia aika vähän aikaa ja kokemusta ei ollut kuin sieltä terkkarista ja naurettavan lyhyt sairaalapätkä. Jokaikinen kollega tk:ssa oli varmasti minua kokeneempi. Mutta paljon ne seinät tekevät."

Tk-lääkäri viestittää koko olemuksellaan, että nyt on kiire. Aikaa on vähän, ei kiinnosta perehtyä asiaasi, on tässä kiireellisempiäkin tapauksia jne.

Yksityislääkäri istuu, kuuntelee ja juttelee rauhassa. Potilaalle tulee vaikutelma, että lääkäri on kiinnostunut auttamaan.

Vierailija
36/39 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Entä jos terveyskeskuksessa oli vain yksi aika enää jäljellä? Tai ei yhtään, mutta laittoi tämän yhdenkin ajan ylimääräiseksi? Kertokaa nyt hyvät valittajat myös se, miten hoitajan olisi pitänyt toimia, kun aikoja ei vaan ole antaa!?!"

Jos ei ole aikoja, ja potilas tarvitsee ajan, pitää ohjata muualle. Vain varmasti kiireettömiä potilaita saa käskeä odottamaan. Kiireelliset pitää ohjata eteenpäin. Joka terveyskeskuksessa on varmasti omat ohjeensa siitä, minne kiireellinen potilas ohjataan, jos häntä ei kyetä omin resurssein tutkimaan/hoitamaan.

Vierailija
37/39 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne ei todellakaan kävellä tuosta noin vain. TAYSissa tarvitaan aina lähete. Itse asun Akaassa, ja tk:n ollessa auki saa mennä vain ja ainoastaan sinne. Ilta- yö- ja vk-päivystys on Valkeakoskella, mutta ei ole mitään takeita että sinnekään pääsee. Lääkäreitä on töissä yksi tai kaksi.

Vierailija
38/39 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kyllä saanut erittäin hyvää ja asiantuntevaa hoitoa lapselle terveyskeskuksessa verrattuna yksityiseen, jossa aina määrätään korvatulehdukseen antibiootti.

Lisäksi aikoja on saatu, reseptien uusimiset onnistuvat ja muutenkin palvelu on ollut asiantuntevaa. Näin siis paljon parjatun Vantaan terveyskeskuksessa.

Ei täällä terveydenhoitajia tule haukkua, vaan kunnan ja valtion päättäjiä, jotka ovat terveyskeskuksen resursseista päättäneet!!!!

Vierailija
39/39 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tk-lääkärillä on vähemmän aikaa, kuin yksityisellä. Se on aivan sataprosenttisen saletti asia.

Kun minä aloitin lääkärin urani europalveluksella terveyskeskuksessa, olin ensin kello 8-11.30 osastonlääkäri. Osastolla oli paikkoja 35, usein oli yön aikana tullut uusia potilaita ylipaikoillekin. Osastolla ei ollut yhtään kroonikkopaikkaa, jokainen potilas piti kiertää. Potilaita ei tullut liikaa osastolla makuutettua, päivittäin oli uusia tulossa tk-päivystyksestä ja keskussairaalasta välillä myös soittivat, että "mitäs te siellä tk-ssa oikein kuppaatte, täältä on potilaita tulossa jatkohoitoon". Siinäpä sitä aamupäivä sitten vierähtikin, puoli tuntia olisi ollut ruokatuntia. Eipä sitä useinkaan tullut pidettyä. Kello 12 alkoivat näes vastaanottoajat, tai sitten oli iltapäivä päivystystä. Kolme potilasta piti tunnissa katsoa vastaanotolla. Väkisinkin olivat ajat usein myöhässä, koska 20 minuuuttia on yleislääketieteen puolella aivan liian lyhyt vastaanottoaika. Kun vastaan voi tulla mitä tahansa, niin aikaa pitäisi olla tarkkaan anamneesin ottoon. Mutta lääkäreitä ei ollut tarpeeksi, kunnanisät olivat sitten sitä mieltä, että tiivistetään puolen tunnin ajat kymmenellä minuutilla, niin väkisinkin tulee lisää aikoja potilaille.

Juu, ei siinä mitään, yleislääketiede on upea ala ja mielelläni sitä työtä tein. Mutta päättäjille ei ollut tullut mieleen, että jokaikisestä potilaasta kuuluu myös kirjata tiedot tietojärjestelmiin, sanella epikriisit, päivittäin tulee erilaisia lausuntoja saneltavaksi, milloin kukakin haluaa kysyä milloin mitäkin, hoitajilla on asiaa jne. Näinpä olinkin sitten päivittäin ylitöissä. Ei tullut pahemmin kahvilla käytyä. Lääke-esittelyynkään harvoin ehti edes joka viikko.

Eli aikaa ei tk-lääkärillä todellakaan tuhlattavaksi ole. Siksi lääkärit usein siirtyvät yksityiselle, kun väsyvät terveyskeskuksissa vallitsevaan kiireeseen ja voimattomuuden tunteeseen. He ovat aivan samoja yleislääketieteen erikoislääkäreitä, kuin tk-kollegansakin. Ja lopettakaa se terveyskeskuksiin jäävien yleislääkäreiden mollaus. Siellä ovat parhaimmat ja sitkeimmät lääkärit, mitä Suomesta löytyy. Minun puolestani ansaitsisi jokainen kokenut tk-lääkäri vaikka mitalin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme