Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Meidän 7kk tyttö kakkinut pottaan jo viikon!

Vierailija
04.11.2009 |

Olen niiiiin ylpeä äiti. Esikoisen kohdalla tehtiin se virhe että aloitettiin pottailu ihan liian myöhään, yli kaksivuotiaana. PIkkukakkosen kohdalla toimittiin toisin. Pistettiin tyttö potalle heti kun oppi istumaan. Eikä mennyt kuin kolme päivää, kun tulosta alkoi tulla.

Tämä vauveli ilmoittaa naamansa ilmeillä ihan selkeästi kun on kakkahätä, eikä vatsa toimi ihan sekunnissa, joten ehtii hyvin panna neitosen potalle.

Ja uskokaa tai älkää, tyttö, jolla ikää siis vasta 7 kuukautta, on tehnyt jo viikon ajan joka päivä kakat pottaan. Vain yhdet teki aamuvarhaisella sängyssään vaippaan, ennenkuin herätti muut. Kaikki muut kakat tulleet pottaan, kiitos tarkkaavaisen äidin eli minun.

Jotenkin luulin, että vauvan pottailu olisi työlästä, mutta se onkin tosi helppoa. Oisinpa tiennyt, olisin laittanut esikoisenkin potalle jo vauvana, huoh.

Ainakin tämän kohdalla. Ei pelkää pottaa, mielellään siinä istuu (koska on niin pieni, ettei osaa vielä esim kontata, niin on ihan tyytyväinen kun pääsee esim istumaan).

Jii haa! Suosittelen varhaispottailun aloittamista!

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
04.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuitenkin lukenut jostain että lapsi osaa tunnistaa itse hädän vasta joskus n. 1.5vuotiaana, eli vaikka osaisi jo puhua, niin ei voi kertoa että on päästävä potalle, koska ei kuitenkaan tajua että mitään on tulossa. Eikä kuulemma mene potallekaan itse, kun ei tajua mitään olevan tulossa... En tiedä pitääkö paikkaansa.

Meilläkin tyttö istunut potalla jo 5kk asti, ja satunnaisesti tehnyt tarpeitaan sinne. Nykyään 1,2v menee potalle ja tikistää pissan, jos sattuu juoksentelemaan ilman vaippaa, se on kuin joku leikki. Ei kuitenkaan suurimmaksi osaksi tajua kuseksivansa lattialle, eikä ymmärrä mitä tapahtuu kun pissa valuu reisiä pitkin:) Tsemppiä sinnekin pottailuun.

Vierailija
2/12 |
04.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kahden kokemuksella. Meillä molemmat laitettu pöntölle (en tiedä mikesi kummallekaan ole potta kelvannut, sellaisella pienentäjällä sitten käyneet pöntöllä mutta se vasta onkin helppoa kun ei tarvitse edes pottaa pestä) juurikin 7kk iässä ja 7-8kk iän jälkeen ei isompi ole kertaakaan kakkinut vaippaan ja 2v kuopus yhden tai kaksi kertaa. Pissan osalta ovat itse alkaneet haluta potalle puolitoistavuotiaana ja varmaaan näitä aikoja oppii kuopuskin kokonaan kuivaksi, eli juuri täyttänyt 2v, isompi oli saman ikäinen.

Koskaan ei kuitenkaan ole pakotettu, lähinnä vaan kannustettu mutta ei mitenkään erikoisesti. Lähtenyt sujumaan ihan itsestään. Uskonkin että se tarpeeksi aikaisin aloittaminen on se juju, vielä kun niin pienelle se pelkkä istuminenkin on se iso juttu. Toki apua siitäkin ettei mikään ihan salamakakkija ole ollut kumpikaan eikä asiaa pöntölle ole ollut jatkuvasti.

Mutta onnea teille ap ja koittakaa ihmeessä muutkin, tiedän muutaman tutunkin kellä on toiminut samalla tapaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
04.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan kun oppi nousemaan siitä ylös, ei oo potalle enää suostunu. Nyt ikää 2v4kk. Jossain vaiheessa harmitti, mutta toisaalta pidän tärkeämpänä, että lapsi on todellakin fyysisesti valmis ja oppii itse tunnistamaan hädän ja toimimaan sen mukaan kuin että minä äitinä tunnistan hädän ja nappaan tuotokset talteen. Meillä ei vielä oo tuota valmiutta mutta eiköhän se sieltä aikanaan tule.

Vierailija
4/12 |
04.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se alkuunsa on vähän sellaista naaman ilmeistä arpomista, mutta ei kai siinä mitään pahaa ole jos ei kuitekaan väkisin ketään potalle laiteta, päin vastoin meillä olleet ihan tyytyväisiä. Mutta kyllä jo ennen 1v ikää molemmat yrittäneet asiaa ilmoittaakin lähinnä tarkoituksella ilmehtimällä tuskaisesti - kai se isompi hätä oikeesti jossain tuntuukin ennenkuin tulee! :) Sen sijaan pissan kanssa mennyt lähemmäs tonne 1,5v, se nyt onkin nopeempi tapaus. Eli ihan pieni ei varmaan osaakaan pidättää mutta tuntuu kyllä jossain ennekuin tulee.

Vierailija
5/12 |
04.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti laitettiin potalle "propagandamielessä", että 2v innostuisi käymään potalla oma-aloitteisesti. Yllätyttiin itsekin, että vaavi oikeasti alkaa tehdä sinne niitä kakkoja.

Juu, ihan äidin ja isän havaintojen varassa tämä potalle kakkiminen tosiaan on. Eli seurataan neitosta ja kun äkistää, niin ei kun vaippa veke ja potalle.

ap

Vierailija
6/12 |
04.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1044425/onko_vauvani…

Teidän tytön tapaus on esimerkki siitä miten nopesti vauva oppii kun heidän kanssaan viitsii viettää aikaa. Hieno suoritus!!!

Vierailija
7/12 |
04.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä jo vastasyntyneitä vessatetaan. Toisista lapsista vaan näkee helpommin naamasta koska esim. kakka tulee. Sen vuoksi meilläkin on käyty 2kk ikäisestä asti potalla ja hyvin on toiminut. Ja nyt 1,5v lapsi sanoo pissa ja menee potalle ihan itsenäisesti, mutta toki myös autetaan :)

Vierailija
8/12 |
04.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

harmittele ekan puolesta. tuo nyt sattuu olemaan sun tytölle vaan helppoa.

me on alotettu 6 kk lähtien pottailu tosi nätisti, ei pakottamalla. lapsi nyt 2 v eikä suostu istahtamaankaan potalle, ei ole koskaan suostunut...

Vierailija
9/12 |
04.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

potalla käy kun jos joutuu vaipasta siivoamaan..? Ja kyllähän ton ikäinen nyt joka tapauksessa on valvovan silmän alla niin että sen huomaa ilman eri kyttäämistäkin että hätä on.

Mutta toki vauvat/lapset on yksilöitä, toiset oppii aiemmin toiset sitten myöhemmin mutta mitäs pahaa siinä on jos kokeilee..? Antaa sitten olla jos ei onnistu tai tuntuu että onnistuminen vaatii viettämään liikaa aikaa lapsen kanssa. Ja hei, onhan se aika joskus sitten kuitenkin vietettävä - ei kai nuo kuitenkaan ihan ilman opastusta vaipoista pois opi.

3

Vierailija
10/12 |
04.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kakantuloa. Ja pissat kai tulee kuitenkin vaippaan, että en nyt tiedä mitä käytännössä edes säästät.

Meillä aloitettiin nyt 2v:nä potatus viikko sitten ja hienosti on mennyt. Pissat ja kakat pottaan jo lähes oma-aloitteisesti. Alun jälkeen ei juuri vahinkoja.

Vierailija
11/12 |
04.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin laittaisin potalle,jos ehtisin,mutta kakka tulee aina niin nopeasti,eli heti kun vähänki vääntää etten ehdi.Usein huomaan vasta hajusta enkä ehtisi "repiä" vaatteita pois.Mutta istumme kyllä potalla vaipan vaihdon yhteydessä ja silloin usein saadaan pissit napattua.Tyttö itsekin on jo huomannut,milloin pottaan tulee lirut,ja haluaisi itse kantaa sen tyhjennettäväksi.

Vierailija
12/12 |
04.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei varmaan pyyhi vielä itse? Kyllä se itse pyyhkiminen pitäis oppia 1-vuotis synttäreihin mennessä. Joten lisää harjotusta!