Muistakaa äidit otattaa lapsille myös pneumokokkirokote!
Se suojaa monelta keuhkokuumeelta ja aivokalvontulehdukselta. Tärkeä rokote, joka on ensi vuonna vauvojen rokoteohjelmassakin, mutta siihen saakka se pitää itse hankkia.
Kuopukselle tehostetta otettaessa lokakuussa rokote oli monista apteekeista ja tukustakin loppu, mutta olettaisin että tänä tautiaikana niitä on tilattu lisää (jos maailmalta saa...)
Kommentit (13)
ottanu mitään näitä vapaaehtoisia rokotteita, en itselleni, enkä 3 lapselleni...en siis influenssa, rota tai pneumokokkirokotteita aio ottaa. Mua pelottaa että tää maailma on käymässä liian steriiliksi...kaikki normaalit tauditkin yritetään eliminoida. Ei hyvä, se saattaa pahimmassa tapauksessa johta siihen että syntyy näitä superbakteereja jotka tulee ja vie, ja rokotteen kehittäjät ei ehdi ees pieraseen...
Ei niitä kukaan tai mikään laki pakota ottamaan.
vaikka influenssarokotteen kanssa samaan aikaan. Pistääkö neuvolassa vai terveydenhoitaja koulussa isommille lapsille jos ostaa itse rokotteen? Paljonko se maksaa ja onko siitä aikuisellekin hyötyä?
itsellekin, mutta ei ole kerta kaikkiaan varaa :(
Eikö se ole pidempi rokotusohjelma kuin yksi piikki?
Ensinnäkin mainittava on, että pneumokokki on bakteeri ei virus.
Toisekseen pitää mainita, että pienten lasten rokote (pistetään alle 5v) on kallis, mutta isompien on halpa. Pienemmän taisi olla jotain 80e, mutta mun piikki oli vain 25, tosin Mehiläinen "rokotti" rokottamisesta vielä 25.
Olin tosi kipeä sen rokotuksen jälkeen, pienimmälle tuli vähän kuumetta, isompi poika ja mies ei taas saaneet mitään oireita.
vauvalleni ja lapsilleni mitään ylimääräistä rokotetta. Harmi että taas rokoteohjelmaan tulee lisää. Suhtaudun rokotteisiin vähän niuvasti, sillä kaikilla rokotteilla on jonkinlaisia haittavaikutuksia myös.
ottanu mitään näitä vapaaehtoisia rokotteita, en itselleni, enkä 3 lapselleni...en siis influenssa, rota tai pneumokokkirokotteita aio ottaa.
Mua pelottaa että tää maailma on käymässä liian steriiliksi...kaikki normaalit tauditkin yritetään eliminoida. Ei hyvä, se saattaa pahimmassa tapauksessa johta siihen että syntyy näitä superbakteereja jotka tulee ja vie, ja rokotteen kehittäjät ei ehdi ees pieraseen...
CPR oli melkein 500. Toipumisessa meni todella kauan eikä keuhkot ole toipuneet oikein entiselleen vieläkään vaikka sairastamisesta on jo yli kaksi vuotta. Aivan tavallisen flunssa jälkitautina sain tuon keuhkokuumeen. Piti opetella uudelleen kävelemäänkin, kun tuli maattua niin kauan sängyssä, että lihakset olivat aivan voimattomat!
Suosittelen TODELLAKIN kaikille lapsille ja aikuisille tuon pneumokokkirokotteen ottamista, on todella halpa henkivakutuus. Pneumokokkibakteeri on sitäpaitsi yleisimpiä bakteereita, se aiheuttaa todella suuren osan esim. korvatulehduksista, aivokalvontulehduksista, verenmyrkytyksistä ym.
ottanu mitään näitä vapaaehtoisia rokotteita, en itselleni, enkä 3 lapselleni...en siis influenssa, rota tai pneumokokkirokotteita aio ottaa.
Mua pelottaa että tää maailma on käymässä liian steriiliksi...kaikki normaalit tauditkin yritetään eliminoida. Ei hyvä, se saattaa pahimmassa tapauksessa johta siihen että syntyy näitä superbakteereja jotka tulee ja vie, ja rokotteen kehittäjät ei ehdi ees pieraseen...
Olet siis itse valmis sairastamaan ja lapsesi sairastamaan nuo virustaudit, jotta ne ei kehittyisi.
Rokotteella saadaan aikaan sama reaktio, eli elimistö alkaa tuottaa vasta-aineita, ihan kuin tautia sairastaessakin. Rokotteessa on sitä samaa virusta. Kroppaa se ei muuta.
Poikani sairastui 3vuotiaana pneumokokin aiheuttamaan verenmyrkytykseen, lisäksi keuhkoissa muutoksia ja lapsi todella sairas. Lastenlääkäri passitti meidät kotiin ehkä mahatauti tai ehkä virtsatietulehdus diagnoosilla. Onneksi lopulta soitin ja pyysin lähetteen lastenklinikalle ja saatiin riittävän ajoissa lääkitys, koska muuten minulla ei ehkä olisi enää ihanaa poikaani. Nyt kaikki 4 lastani ovat saaneet pneumokokkirokotteen.
voiko ostaa itse vai pitääkö hakea lähete?
Tytär on astmaatikko ja yhden pneumokokin aiheuttamanen keuhkokuumeen sairastanus. Sairaalakeikka oli sekin.