Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys teille, jotka AIOTTE ottaa sikainfluenssa rokotuksen

Vierailija
03.11.2009 |

Miksi te, jotka ette ole riskiryhmäläisiä, haluatte niin epätoivoisesti saada tämän rokotuksen?

Tauti on ollut lievä, hyvin normaalin influenssan kaltainen suurimmalle osalle sitä sairastaneista (joita on nyt jo todella paljon).

Pelkäättekö muutenkin hysteerisenä saavanne tai lapsenne saavan jonkun kuolettavan taudin? Voisitteko ajatella ollenkaan, että olisi kenties ihan hyvä sairastaa tämä influenssa nyt ja unohtaa huonosti testatut ja monien lääkäreittenkin väliin jättävät rokotukset. Maybe???

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
03.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja koska tiedän,että on ihmisiä, joille tauti on tappava (eivätkä esim. silti voi ottaa rokotetta), haluan suojata heitä. En halua ottaa tunnolleni muiden tartuttamista ja tappamista. Tässä ei ole kyse vain minusta.

Vierailija
2/31 |
03.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko itse sairastanut tavallisen influenssan 39,5 asteen kuumeella, monen päivän helvetillisenä lihaskipuna, infernaalisena pääkipuna jne jne.

Minä olen ja se että sikainfluenssaa luonnehditaan samanlaiseksi kuin tavallinen influenssa ei tee siitä mielessäni ollenkaan sen mukavammaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
03.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä enemmän sillä on mahdollisuuksia mutatoitua pahemmaksi. Siksi on järkevää rajoittaa näitä maailmalla riehuvia tauteja, jotta emme näe kohta espanjantaudin toisintoa. Lapsille tällainen influenssa voi olla kohtalokas ja erittäin inhottava sairastettava. Onhan lapsia tähän kuollut jo länsimaissakin.

Vierailija
4/31 |
03.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että jos sen kaltaiselta voi välttyä, niin hyvä.

Uskon että rokottaminen on kuitenkin parempi vaihtoehto, ja pienempi paha..etenkin kun kuopus riskiryhmään kuuluva.

Vierailija
5/31 |
03.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on edes vähän kuin tavallinen influenssa, kartan sitä viimeiseen asti. Kausi-influenssakin on ihan kamala tauti. Kiva maata viikko 39 asteen kuumeessa ja tarvita apua jopa vessakäynteihin.

Otan myös tavallisen influenssarokotteen. Olen parista kerrasta oppinut.

Vierailija
6/31 |
03.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko itse sairastanut tavallisen influenssan 39,5 asteen kuumeella, monen päivän helvetillisenä lihaskipuna, infernaalisena pääkipuna jne jne.

Minä olen ja se että sikainfluenssaa luonnehditaan samanlaiseksi kuin tavallinen influenssa ei tee siitä mielessäni ollenkaan sen mukavammaksi.

..siis en ainakaan vahvana ole kun en ole siitä tietoinen. Enkä sitä tietenkään kovasti haluaisikaan itselle tai lapsille, mutta influessa rokotteita en ole ikinä edes ajatellut ottaa ja olen melkein 40v.

Vanhat ihmiset, jotka ovat influenssia sairastaneet, ovat syystä useat säästyneet tältä influenssalta. Juuri luin englantilaisesta The Guardian lehdestä kuinka kolme johtavaa Hollantilaista lääkäriä ajattelevat, että alle viisivuotiaiden kannattaa välttää kausittaisia influenssarokotteita. Sairastamalla näitä influessia immuunikyky vastustaa voimakkaita influenssia.

Ehkä olet itse siinä asemassa, että elimistösi on vahvoilla sikainfluenssaa vastaan, toivotaan niin:)

Vierailija
7/31 |
03.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja inhoan myös taudissa kitumista. Viime vuonna otimme kausi-influenssarokotteet koko perheelle, sillä edellisvuonna viruimme kaikki influenssassa. Oli aika tuskaista kahden pienen lapsen kanssa. Ja mielestäni nuo tarinat, joita sikainfluenssasta olen lukenut, ovat vielä rajumpia kuin normi-influenssa. Eli ihan mukavuudenhalua tässä on. Mutta myös se, että rokotteella voi estää sen taudin vaarallisemman muodon saamisen. Jollekin se kuitenkin kolahtaa sekin versio, jossa päätyy teho-osastolle (jos siellä on enää paikkoja vapaana epidemian huippuaikana).

Vierailija
8/31 |
03.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai mun miehen haluamiset auta mitään - tuskin terve mies saa mitään rokotetta. Mulle ja lapsille toki rokote.

Ero tavalliseen influenssaan on se, että tämä tappaa nuoria ja raskaana olevia enemmän, kausi-influenssat taas vanhoja ja raihnaisia.

Vierailija
9/31 |
03.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olihan helvetillinen viikko suoraan sanottuna. Lisäksi pelkään jälkitauteja, äitini on sairastanut sydänlihaksen tulehduksen influenssan jälkitautina ja oli todella huonossa kunnossa, loppuiäksi jäi pahat sydämen rytmihäiriöt ja jatkuva lääkitys. Ottaisin piikin tältä istumalta, tosin perusterveenä en sitä varmaan edes tule saamaan. Toivon että lapset saa pian.

Vierailija
10/31 |
03.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali, "lievä" influenssakin on kamala tauti, oletko sairastanut? Sen päälle voi vielä saada jälkitaudiksi keuhkokuumeen.

Meillä on viisihenkinen perhe eli jos kaikki sairastettaisiin meillä olisi viikkotolkulla joku kipeänä.

Mä en usko sairastamisen jalostavaan vaikutukseen, enkä myöskään halua tartuttaa muita.

Vierailija
11/31 |
03.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pandemian toinen aalto, jonka tauti on vaikempaa muotoa kuin tämä nykyinen.

Vierailija
12/31 |
03.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska 2 vuotta sitten sairastin elämäni ensimmäisen influensan ja se oli kamala, kesti 8 viikkoa, jouduin syömään koirakuurin antibiottia jne.. enkä toivo selaista tautia pahimmalle vihamiehellenikään.

Ja jos 9 henkisen perheen äiti on sairaana 8 viikkoa ja ylikin niin kukaan ei taloutta pyöritä, mies kun ei saa sairaslomaa vaimon sairauden takia.

Vierailija
13/31 |
03.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hänelle haluan rokotteen heti kuin mahdollista. Spirassa ei ole kiva käydä sairaan lapsen kanssa...

Itse olen töissä koulussa ja haluan rokotteen, ellen ole siihen mennessä jo tautia sairastanut (siis joskus ensi keväänä). Syy on se, että tapaan päivän aikana noin 120-180 oppilasta tunnin kerrallaan suljetussa tilassa ja mielestäni olisin melko itsekäs, jos en pyrkisi olemaan levittämättä mitään tautia, jos siihen vaan voin jotenkin vaikuttaa.

Tästä perustelustani johtuen en voi käsittää esim. sairaanhoidon ihmisiä, jotka eivät ota rokotetta. Ei niinkään oman itsensä vaan sen vuoksi, että tauti ei leviäisi (esim. sairaalassa eristyspotilaisiin tai heikkokutoisiin vanhuksiin/vaikeasti sairaisiin).

Käsittämätöntä itsekkyyttä muutenkin tuo rokotteiden vastustaminen! Täällä on helppoa kritisoida rokotuksia, kun sairaanhoito on hyvää ja tarvittaessa on tehohoitoa tarjolla. Kuinkahan moni vastustaisi tätä (tai muita rokotuksia), jos joutuisi muuttamaan esim. tuhat km itäänpäin? Suomessakin on käsittämättömän monta vanhempaa jotka "säästävät" lapsensa kaikilta rokotuksilta (ja arvostelevat meitä ohjeiden mukaan eläviä...). Hyvähän on elää "luomusti", kun tappavimmat ja haitallisimmat sairaudet on saatu rokotuksilla vähenemään hyvin harvinaisiksi.

Eli rokotusten vastustajat oikeastaan elelevät muiden siivellä. Perusteevat rokottamuuden sillä että nykyään moni tauti on epätodennäköistä saada (kun muut ovat omalla riskillään sen taudin nujertamiseen osallistuneet). Reilua.

Sikainfluenssarokotteen ottamista ei tarvinnut kovin pitkään edes harkita, koska olen hakkinut itselleni ja lapsilleni myös vapaaehtoisia rokotuksia (esim. hepatiitti) matkustusten vuoksi. Nekin voivat aiheuttaa ihan samanlaisia rokotusoireita ja kuitenkin olen ottanut ne riskit vain sen vuoksi, että vapaaehtoisesti tehdyltä matkalta ei mukaan tarttuisi matkatuliasia.

Vierailija
14/31 |
03.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) ensinnäkin, en ole mitenkään epätoivoinen rokotteen saamiseksi. Aion ottaa sen, kun tulen rokotusvuoroon, mutta en ole mitenkään epätoivoinen ja

b) olen sairastanut influenssoja ennenkin. Ne eivät ole mukavia. VIimeksi olin 2 viikkoa ihan sängynpohjakunnossa (Ensin pelkää että kuolee ja sitten ettei koulekaan pätisi tähänkin jos siinä ylipäänsä jaksaisi ajatella jotain) ja sen jälkeen kuukauden puolikuntoisena töissä, lasten harrastuksissa jne. EN vaan halua sitä, vaikkei se sitten lopulta tappaisikaan. Rokote mulle kiitos, sen haittavaikutukset ovat vähemmä ntodennäköisiä ja vähemmän ikäviä kuin itse tauti - vaikkei siihen kuolisikaan.

Vierailija
15/31 |
03.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edes riskiryhmiä ei saada rokotettua ennen kuin epidemian huippu on ohi. Joten me terveet voimme unohtaa rokotuksella spekuloimisen.

Vierailija
16/31 |
03.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aivan samasta syystä. Lähipiirissäni on useampiakin 30+ äitejä, joilla alle 6 kk vauvoja, eli kummatkaan eivät kuulu rokotettaviin, mutta voivat saada tautin vakavampia muotoja tai vaikeita jälkitauteja.

ja koska tiedän,että on ihmisiä, joille tauti on tappava (eivätkä esim. silti voi ottaa rokotetta), haluan suojata heitä. En halua ottaa tunnolleni muiden tartuttamista ja tappamista. Tässä ei ole kyse vain minusta.

Vierailija
17/31 |
03.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edes riskiryhmiä ei saada rokotettua ennen kuin epidemian huippu on ohi. Joten me terveet voimme unohtaa rokotuksella spekuloimisen.

ja itse asiassa ei se ohi ehdi, ennen kuin terveet rokotetaan.

Epidemia on iskenyt tällä viikolla/viime viikonloppuna pirkanmaalla, mutta jo 4 viikon päästä alkuperäisenkin aikataulun mukaan rokotetaan ihan taviksia. Epidemia tai epidemian huippu ei ehdi ohi siihen mennessä. Ei tästä niin helpolla selvitä: kuulkaa, kyllä tätä epidemiaa kestää vähintään pari kuukautta!

Vierailija
18/31 |
03.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

monta päivää yli 39 asteen kuumessa, iho aivan kosketusarka, järkyttävä kurkkukipu ja yskä. Kolme viikkoa meni, että makuaisti palautui normaaliksi tasan kahden viikon sairastamisen jälkeen jouduin ottamaan vielä 2 päivää sairauslomaa, kun olo oli niin hutera, ääni aivan poissa - silloin olo oli samanlainen kuin pahassa tavallisessa flunssassa.

Joten lause "on tavallisen kausi-influenssan kaltainen" on mulle aika helvetillinen. Ja nyt on vielä vauva talossa. Huh. Miten sitä hoitaisi tuossa kunnossa, jos vaikka vauva onnellisesti taudilta säilyisikin???

Vierailija
19/31 |
03.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen raskaana ja pelkään itse taudin lisäksi jälkitauteja. Sain muuten jo piikin ja mitään pahoja sivuoireita ei tullut!

Vierailija
20/31 |
03.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hoidan riskiryhmiä. Yksi ajatus hoitajien rokottamisessa on myös taata työntekijät epidemian aikana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme