Kuuluuko 4v, jolla infektioastma noihin riskiryhmiin??
Vähän epäselvää tämä...
Tyttärelläni todettu infektioastma. Kunnassamme rokotetaan näin:
SAIRAUDEN VUOKSI RISKIRYHMIIN KUULUVAT 6 KK – 30-VUOTIAAT PÄÄTERVEYSASEMAN NEUVOLASSA
· 5.11 klo 12.00 – 18.00
· jos lapsi/peruskoululainen tulee yksin tai muun kuin huoltajan saattamana rokotettavaksi, tarvitaan huoltajan kirjallinen lupa
· riskiryhmiin kuuluvat voivat saada samalla kausi-influenssarokotuksen.
Kuuluuko tyttäreni tähän ryhmään tuon infektioastman vuoksi???
Kommentit (31)
ja hän on astmaatikko. Periaatteessa rokotusjonossa olisi voinut seistä ihan kuka tahansa, koska keneltäkään ei edes kysytty, mitä sairastat, saatikka pyydetty näyttämään Kela-korttia. Kysyttiin vaan nimi ja syntymäaika. Tiedä sitten näkyikö siellä jossain maininta sairaudesta, mutta ei pistäjä ainakaan kauan tutkinut kenenkään tietoja.
Itse olen espoosta, ja mulle sanottiin, että siellä terveyskeskuksessa on lääkäri joka päästää sinne rokotukseen jos päästää. (Jos siis ei ole mitään merkintää kelakortissa) Nämä rokottajat kuulemma vaan pistää sen piikin, he eivät kysele mitään. Kuulemma tuhansia odotetaan tulevan rokotukseen samaan aikaan, siellähän menisi koko päivä..!!
Meillä rokotetaan jo kaikkia 6kk-6v lapsia.
Meillä rokotetaan jo kaikkia 6kk-6v lapsia.
Meidän kunnassa infektioastmaatikot lasketaan riskiryhmään kuuluvaksi, siitä oli ihan virallinen kaupungin tiedotus lehdessä. Ja on myös ilmoitettu, että mikäli ei ole saanut Kela-korttiin merkintää niin pitää ottaa lääkereseptit mukaan rokotukseen. Suosittelen ottamaan terveyskeskukseen yhteyttä ja sanomaan että muissa kunnissakin infektioastmaatikot rokotetaan ja vieläpä ilman kelakortin merkintää. Koska inf.astma voi todellakin olla vaarallinen tavallisessakin flunssassa.
http://www.ktl.fi/portal/suomi/terveyden_ammattilaisille/rokottaminen/p…
Myös infektioastmalaiset kuuluvat riskiryhmään. Ja kun kaikilla heillä ei ole merkintää kela-kortissa, niin kuulemma ihan lääkeresepti tai kopio sairaskertomuksesta riittää ainakin meidän kunnassa todisteeksi.
Kun se täällä lukee, niin eivät voi kunnista väittää, ettei kuuluisi!
todistaa infektioastman?
Riittääkö Ventoline?
Helsingissä rokotuksen. Ei ole merkintää kelakortissa. THL:n nettisivuilla asia sanotaan aivan tarkasti. Vielä viime viikolla tosin vastaus oli, ettei anneta ja tällä viikolla sen jo sai, eli luulen, että riskiryhmään kuuluvien tautien listaa on tarkennettu.
viimeisimmän lääkärikäynnin sairaskertomus, jossa tautatiedoissa luki, että lapsella infektioastma ja mainita lääkkeistä, joita hän käyttää. Mutta tätä meidän ei tosin tarvinnut todistaa rokotustilanteessa.
Helsingissä rokotuksen. Ei ole merkintää kelakortissa. THL:n nettisivuilla asia sanotaan aivan tarkasti. Vielä viime viikolla tosin vastaus oli, ettei anneta ja tällä viikolla sen jo sai, eli luulen, että riskiryhmään kuuluvien tautien listaa on tarkennettu.
ELi siis THL riskiryhmien selventävisssä tiedoissa oli nimenomaan mainittu tuo Infektioastma. Siihen ei suurimmalla osalla ole kelakorvattavuutta. ELi asiassa ei ole mitään epäselvyyttä, älä kuuntele mitä täällä puhutaan vaan toimi niin kuin itse katsot parhaaksi näitä rokotussääntöjä tulkiten. Sinä itse tiedät parhaiten lapsesi ja hänen vointinsa.
Meillä infektioastmalapsi lääkitään huhtikuusta aina syksyyn asti päivittäin ja talvella flunssa-aikaan aina, koska muuten olemme sairaalassa spiiralla. Ei tulisi mieleenkään jättää jonottamatta rokotukseen vaikka kela kortissa ei korvattavuutta olekaan.
Jonoon ja kaikki dokumentit mukaan :reseptit, mahd epikriisit ja vaikka soita yksityiselle lastenlääkäriasemalla ja pyydä epikriiseistä kopiot!
ettei Kela-kortissa merkintää!
Keskosena syntynyt, infektio-astma,spiralaite vielä kotona jolla annetaan Pulmicort ja Ventoline infektioiden aikaan, epämuodostumaa keuhkoputkissa, tällä hetkellä lisämunuaiskuoren vajaatoimintaa (ei kuitenkaan kroonista toivon mukaan), kurkunpään ahtauman leikkaus takana, kilpirauhasen vajaatoiminta jne jne.
Mutta ei merkintää Kela-kortissa.. Voitte uskoa että vaikka tappelen sen rokotteen lapselle. Riskiryhmä-ajankohtana (joka sekin jo pian liian myöhäistä, 10.11. alkaen vasta..).