Lapsi lyö...
Vajaa 2-vuotias poikani on alkanut lyömään, minua sekä muita lapsia tarhassa... Onko tämä normaalia uhmaikäisen käytöstä vai oire jostain?
Olen yrittänyt jäähyjä ja selitystä, että miksi ei saa lyödä, mutta eipä tunnu auttavan. Tänäänkin oli tarhassa ollut ilkeä muille.
Mitään tietoa tai tuntumaa kellään?
Kommentit (10)
käteni karate suojaukseen. Löi suoraan kyynerpäähäni. Sitten tuli itku. Selitin ettei kädet ole sellaista varten, vaan käsillä muovataan ja piirretään. Poika ymmärsi nopeasti tehneensä tyhmästi. Käteen sattuu jos sillä lyö.
Mitään syytä ei ollut. Emme tiedä mistä tyttö on oppinut solmimaan sormensa nyrkkiin? Hävettää ihan.
lyö, raapii ja repii hiuksista jos kielltään tai estetään tekemästä pahojaan. Tulee niin huono äiti fiilis vaikka tiedän että tuota esiintyy muillakin lapsilla. Jotenkin ei kehtaa enää mennä mihinkään kun lapsi käyttäytyy noin enkä tiedä mitä sen kanssa tekisin! mikään ei auta! ja sen lisäksi vielä puree. Lapsi on vajaa 1.5 v joten ei puhuminenkaan oikein tuota mitään tulosta vaikka paljon ymmärtääkin. Tokihan tuo on vain sitä kun lapsi ei hallitse tunteitaan mutta miksei se voisi vain huutaa ja itkeä, se olisi paljon helpompi kestää :)
Meillä sama poika lyö sen lisäksi päätään seinään jos ei saa haluamaansa. Ilmeisesti oppinut isältä. Isä on perinteinen wt-mies. Raukka joka ei pärjännyt elämässä. Jos olisimme voittaneet lotossa hän olisi ollut mitä ihanteellisin isä kasvattajaksi. Valitettavasti rahahuolet aiheuttivat liikaa stressiä meille molemmille ja erosimme.
Lapsi kerkesi oppia huonoille tavoille katselleessaan miestäni. Toivon että unohtaa tuon käytösmallin.
mutta parivuotias tönii, raapii ja puree. Itku välillä meinaa päästä, kun en tiedä mitä lapsen kanssa tehdä tuon käytöksen lopettamiseksi. Jäähyt meillä käytössä, mutta niistä ei mitään hyötyä, kielloista vielä vähemmän. Päiväkodissakin harrastaa tätä kyseistä käytöstä. Pyysin lähetteen neuvolasta psykologille, kertokoon se viisaampana mulle mitä tehdä.
Myös vanhempi lapsi puri, nipisteli ja löi alle 2 vuotiaana. Usein kun kiellettiin tai tuli mustiskohtaus iski naksu tai nipsu. Tätä jatkui ehkä johonkin 2,5v asti. Eli suunnilleen siihen asti kun kommunikointi alkoi sujumaan myös sanallisesti. Nyt 4v käyttäytyy ihan normaalisti, ei mitään puremisia jne.
Eli nyt nuoremman käytös on mielestäni normaalia. Ja menee ohi ajan kanssa.
lyö yhä muita lapsia. Lyö esimerkiksi meidän vauvaamme aina nähdessämme. Ystäväni mukaan tämä on täysin normaalia. Minua totta puhuen hieman ihmetyttää - johtuukohan sitten siitä, että omat lapseni eivät ole olleet taipuvaisia tuollaiseen. Edes 1-2 -vuotiaina eivät ole lyöneet tietoisesti esim. kirjalla päähän pienempää, kuten tämä 3-vuotias tekee.
No ei nyt ollut tarkoitus tässä kehuskella omilla lapsillani, mutta totta puhuen, tämä hieman jäytää minun ja ystäväni välejä, vaikka ymmärrän, että eihän ystäväni tuolle mitään voi - kieltää kyllä. Olen vain mielessäni, miettinyt, että missähän vaiheessa asiasta kannattaisi kääntyä jonkun ammattilaisen puoleen. Tosin tämä lapsi aloittaa kohta päiväkodissa, joten eiköhän siellä asiaan puututa, jos taipumust vielä jatkuu.
Pitää ehkä kokeilla kun lapsi alkaa seuraavan kerran hakkaamaan minua.
kuin se ainainen huuto, kitinä ja valitus. Toivon vaan että ne löis niin lujaa että pääsisin sairaalaan pois täältä.
Ei silti hyväksyttävää. Oma poikani läpsii herkästi kun innostuu tai suuttuu, joka kerta kiellän ja vaadin pyytämään anteeksi, jäähykin on käytössä. Päiväkodissa lähes kaikki ikäryhmästä tekevät samaa.
Olen lukenut Sinkkosta ja hänkin toteaa että ihan normaali juttu kyseessä.