Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko pph:llanne tarjolla hyvää ruokaa?

Vierailija
02.11.2009 |

Lastemme pph jaksaa tehdä ihmeen monipuolista, hyvää ja kallistakin ruokaa. Onko meillä ollut vain hyvä tuuri vai ovatko perhepäivähoitajien ruoat yleensäkin näin hyviä?

Puurot ovat vaihtelevia ja usein maitoon keitettyjä. Yleensä puuron kanssa on marjoja (itse poimittuja) tai marjaista tai hedelmäistä kiisseliä. Ruoat ja mm. salaatit ovat monipuolisia mm. lastemme herkkuja paprikaa ja kirsikkatomaatteja. Tarjolla aina myös tuoretta leipää. Välipalalistaa katsoessa tulee vesi kielelle. Itse tehtyä pitsaa, pannaria, karjalanpiirakkaa, sämpylöitä hyvillä täytteillä jne. Perjantaisin lounaalla myös pieni jälkiruoka esim. rahkapiirakkaa.

Suuren osan ruoasta pph tekee/valmistelee vapaa-ajallaan. Esim. aamulla on usein sämpylä juuri leivottu ja uunipuuro leivinuunissa kypsymässä kun vien lapset. Välipalan tekee lasten nukkuessa.

Lapsemme ovat jo "isoja" eli osaavat kyllä kertoa mitä ruokaa oli ja näkeehän sen kotonakin minkätyyppisiä ruokia ovat tottuneet syömään.

Tuli vaan tämä mieleen kun viime viikolla oli lehdessä juttua päiväkotien ruoista. Pelkkää puuroa (ei sokeria, hilloa tms.), ei pehmeää leipää, juustoa tai leikkelettä kerran viikossa tai ei sitäkään.

Jonkun mielestä ehkä karumpi (=ei mitään makeaa, rasvaista tai suolaista)ruokavalio olisi terveellisempi, mutta itse en ole äärimmäisen tiukkuuden kannattaja tässä asiassa. Varsinkin monipuolisuus ja runsas määrä vihanneksia ja marjoja on hieno asia.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko 2 ja 3 teidän lasten pph:lla omia lapsia kotona?

Meidän pph:lla nimittäin on paljon omia lapsia, jotka syövät kotona ainakin aamupalan ja välipalan. Kun luulisi sitä omille lapsilleen syöttävän muutakin kuin kökköpuuroa. Lounaaksi tehtyä ruokaa syövät kuulemma usein vielä päivällisellä, joten senkin haluaa olevan kunnollista jo ihan oman perheen ruokavalion vuoksi varmaankin. Lisäksi tietenkin pph:mme on ammattitaitoinen ja mukava ihminen, eli ei halua näidenkään asioiden vuoksi tarjota huonoa ruokaa.

Itse en kyllä osaisi / viitsisi tehdä ruokaa noin alusta alkaen. En tiedä riittääkö se ruokaraha noihin ruokiin. Ehkä, kun ruokaa tehdään kuitenkin isoja satseja perusraaka-aineista ja hyödynnetään itse poimitut marjat ja omien puiden omput ja luumut.

Vierailija
2/9 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pph:n omat lapset. Tottakai äiti tekee parasta mahdollista ruokaa lapsilleen ja hoitolapset tietty syövät samaa.

Jos ei olisi omia lapsia tulisi paljon tarkemmin syynättyä kulukorvauksia ja laskettua ettei maksa omasta pussista hoitolasten ruokia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli meidän pph:lla ei ollut omia lapsia eikä myöskään miestä.

Vierailija
4/9 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsen pph on myös loistava ruoanlaittaja. Kertoo aika tarkkaan päivän päätteeksi mitä on ollut tarjolla ja mitä lapsemme on syönyt ja minkä verran. Mielestäni ollut tosi monipuolista ja monimutkaisesti valmistettavaa (=itse en aina jaksaisi niin monimutkaisia ruokia tehdä). Hänellä on myös kolme omaa lasta ja koti aina tosi siisti. Hän kertoo myös valmistelevansa ruokia edellispäivänä, mutta esim perunat ja kasvikset keittää aina juuri ennen tarjoilua. Olemme tosi tyytyväisiä häneen.

Vierailija
5/9 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jota on pakko noudattaa juuri sen takia, ettei hoitolapsille syötetä pelkkää pa......

Vierailija
6/9 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jota on pakko noudattaa juuri sen takia, ettei hoitolapsille syötetä pelkkää pa......

ei kerrota että lapselle ei saa ensin pakottaa syömään kahtaa leipää ennen ruokaa.

Vierailija
7/9 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pph tarjosi aina samaa puuroa, sellaista kökköä jota lapsi ei voinut niellä vaikka muuten rakastaa puuroja. Ruokaa ennen piti aina syödä 2 leipää, sitten sai ruokaa mut eihän kukaan enää ruokaa jaksanut ottaa.

mulla siis melko surkeat kokemukset niin pph:n ruokailuista kuin muistakin asioista.

Vierailija
8/9 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jäi juuri pois pph:lta sen takia että pph oli huono.

Siellä oli jatkuvasti huonoa ruokaa ja jatkuvasti samoja. hernekeittoa,maksalaatikkoa,jauheliha/makaroni sekoitusta, PELKKIÄ ranskalaisia .. yms. eikä koskaan salaattia tai mitään kastiketta kuivan ruuan kanssa. ei myöskään mitään leipää ja ruokajuomana vesi.

ulkona lapset olivat liian vähissä vaatteissa ja saivat leikkiä miten halusivat. pph vaan istui puiston penkillä ja huuteli lapsille nostamatta takamustaan penkistä.

kun tytön haki kotiin ulkovaatteet oli usein märkänä mytyssä eteisen lattialla.

tyttö siirtyi nyt päiväkotiin ja pph sai kyllä suuret suuret valitukset.

eli kyllä, teillä on ollut hyvä tuuri! olkaa onnellisia!

Vierailija
9/9 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pph tarjosi aina samaa puuroa, sellaista kökköä jota lapsi ei voinut niellä vaikka muuten rakastaa puuroja. Ruokaa ennen piti aina syödä 2 leipää, sitten sai ruokaa mut eihän kukaan enää ruokaa jaksanut ottaa.

mulla siis melko surkeat kokemukset niin pph:n ruokailuista kuin muistakin asioista.

koska muut hoitolapset oli nuorempia, ei muissa perheissä tiedetty tämän pph:n ongelmista. häntä pidettiin erittäin hyvänä hoitajana. hän oli melkoisen julma, ei pyyhkinyt pientenkään pyllyjä eli housut oli aina ruskeana, oli sairaana mukanas lähes aina (mikä oli hienoa niin lapsi pääsi varahoitoon), hän laittoi nurkaan häpeämään jne. Hän sanoi välillä lapsen kuullen ettei halua häntä hoitoon enään koska lapsi ei hänelle halunnut mennä (meidän lapsi ei ole koskaan edes kiukutellut). siihen liittyi paljon julmia asioita. olen tietoisesti yrittänyt unohtaa. ahdistaa koko tapaus!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän