Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

***NELIAPILOIDEN MARRASKUU***

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitoin uutta pinoa nyt marraskuulle=)

http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/9/viestiketju/1037542/_neliapiloid…

edelliset keskustelut löytynee tuolta.

Nelkku ja Rosalia

Vierailija
2/15 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä alkaa kohta olla ne hetket käsillä, että haikeana saa myöntää vauvan hävinneen jonnekin.

Niin pitkään iloitsin, kun tuo nelonen eteni pienin askelin, mutta nyt poika on ruvennut ottamaan niitä pieniä askelia tihenevään tahtiin.

Viime viikolla ryömiminen sai väistyä konttaamisen edestä ja hampaita puhkesi kuin sieniä sateella... kun viikko sitten noita oli vielä kaksi niin eilen laskin viisi kappaletta (kaksi alhaalla keskellä, kaksi ylhäällä keskellä + yläkulmahammas).

Eilen isoveli nappasi "vauvasta" tällaisen kuvan:

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään oltiin vauvan kanssa neuvolassa tokaa kertaa ja pikku prinssillä on tänään ikää 2 viikkoa. Paino oli nyt 3285g (syntyessä 2845g) ja pituus 51,9cm (syntyessä 50cm). Hyvin on herra kasvanu :) Ihanaa ku ei oo painon nousun sujteen ongelmii koska kolmosen kohal oli ja jouduttiin ravata neuvolas tosi usein ekojen kahen kuukauden aikana.

Tänään ja eilen on vauval ollu selkeesti tissitankkausta eli paljon on oltu rinnal. Muuten poika on ihanan rauhallinen ja niin sulonen. Isosiskotki on ihan täpinöissään ;)

Mukavaa isäinpäivän viettoa kaikkien neliapiloiden koteihin!

Tarald ja pikku prinssi 2 viikkoa sekä tyttötrio

Vierailija
4/15 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aattelinpa tulla kirjottaan kun kaikki lapset jo nukkuu ja mieskin on yövuorossa. hyvin kasvaa tuo pikku neiti ensi viikolla olisi 3kk neuvola. Velliä rupesin antamaan viime vkolla, kun maitoa rupesi menemään niin paljon, saa nyt aamupäivästä vellin ja illalla ennen nukumaan menoa ja hyvin nukkuu yön kun on masu täynnä. Imetän sitten vellien välissä ja aamuyöstä jos herää. Kyllä tämä vauva aika menee niin nopeasti meillä tyttö nauroi jo ääneenkin yksi pvä kun jaksoi pelleillä tarpeeksi=)

Mites muilla on raskauskilot karisseet? itse liityin kiloklubiin kuukausi sitten ja siitä lähtien on tippunut 2,5 kg! jee ja lenkillä olen käynyt sekä spinningissä. tarkoitus olisi tiputtaa vielä ainakin 10-15kg.

onko muuten kokemusta hormonikierukasta minulle se laitettiin nyt jälkitarkastuksessa, ja vuoto ei ole vieläkään kokonaan loppunut ja kuukautisetkin oli jo tässä välissä kyllä ketuttaa!..

no nyt taidan siirtyä sohvalle telkun pariin.

muutkin neliapilat linjoille!

nelkku ja rosalia.

Vierailija
5/15 |
16.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katjalah: on teillä jo iso poika! Niin ne kuukaudet vaan vieriin.. Hienon kuvan sai isoveli napattua. =)

Tarald: hyvin teidän poju kyllä kasvaa! On se mukava, kun ei tarvi huolehtia kasvusta ja ruuan riittävyydestä. :)

Nelkku: Mä en oo raskauskiloja saanut karistettua.. Eikä mikään ihme tällä herkuttelulla! =( En tiedä mistä sais motivaatiota!?? Nimittäin ois kans tarkotus olla noin 10-15kg kevyempi jossain veiheessa.. Mulla ei koskaan oo kierukkaa ollut, joten ei oo kokemusta siitä.

ON: Meidän neiti on edelleen aivan yhtä ihana!! Kovasti on seurallista tyyppiä.. Kans tuossa vajaa kolme kuukauden iässä kuultiin ekat naurut ääneen. Yöllä on alkanut vähän useammin syömään ehkä noin viikon ajan. Mutta kun nukkuu vieressä, niin ei se oo ihteä paljon haitannut.. Katotaan, joko alkaa vaatimaan lisäruokaa vai onko kasvanut hyvin sitten 4 kk:n neuvolassa ja alkaako taas nukkumaan pitempiä unia.. Yhtä pitkiä unia kyllä nukkuu edelleen päivisin. Nytkin nukkunut jotain neljä tuntia jo.. Sen kakkaamisvälitkin on kyllä pitentynyt, saattaa mennä kolme-neljäkin päivää. Ja siitä ajattelin, että käyttääkö jo niin hyvin ravinnon hyödyks, että kohta tarvii lisäruokaa. No katotaan, jos maito riittää jatkan ilman kiinteitä vielä, mutta jos ei niin sitten aloitetaan..

Mä ostin sen paljon kehutun Manduca-kantorepun ja täytyy kyllä sanoa, ettei sitä turhaan oo kehuttu. Jaksaa hyvin kantaa ja saa sen helposti päälle. Nyt pääsee pitempiäkin lenkkejä vauva repussa ja 2-vuotias rattaissa.. :) Tosin mä en tiedä eikö mulla oo paikat vieläkään kuntoutunut, kun tuolta nivusista/lantiosta kipeytyy, niin ettei meinaa kävelemään päästä, kun esim oon tehnyt ks lenkin tai vesijumpan jälkeen. :/

Hyvää loppusyksyä tai jokohan vois toivottaa joulun odotusta! :)

Sani

Vierailija
6/15 |
16.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti vielä kysyä, että onko teillä vauvakuume kadonnut, jos oletta päättänyt pesueen olevan nyt koossa? Meikäläisellä nimittäin ei ole, vaan vauvakuume on kokoajan päällä!!?? Vaikka raskauden aikana ja vielä kuopuksen synnyttyä ajattelin (tosin vähän epävarmasti;) ), että eiköhän tässä ole nyt meidän lapset.. Nyt on alkanut tuntumaan, ettei se ehkä kuitenkaan ole.. Miehen puolesta sais lapsia tulla niin paljon kun on tullakseen, että siinä ei ole mitään ongelmaa.. Mutta toisaalta taas jo unelmoin siitäkin ajasta, kun voi taas elää vähän itselleenkin (esim tehä reissuja ilman lapsia jne) ja myös sijaisen palkkaamisen kanssa tulis luultavasti hankaluuksia työpaikassa.. On tämä niin vaikeaa.. Sen takia haluaisinkin kuulla miten teillä.. Jatkuuko tämä vauvakuume ainiaan vai loppuuko se sitten kun perhe on oikeasti koossa??

Vierailija
7/15 |
16.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käypä tuolla kuumepuolella vilkaisemassa... ainakin yksi tunnustaa kuumeilleensa jo kuukausi nelkun syntymän jälkeen... Johan mulla oli yksi km:kin ja kaksi viikkoa sitten viimeinkin alkoi kuukautiset, eli pitipä taas alkaa kuumeilla oikein urakalla. Itse epäilen ettei tämä kuume koskaan lopu!

Ja sitten tämä pahuksen koirakuume... Koppi on pyörinyt mielessä koko viimeviikon ja tosi hyviä ohjeita olen miehiltä saanut tuolla tietyillä palstoilla (eli mulla on oikein tuplakuume, vauvoista ja hauvoista.) Toisaalta unelmoin rekireissuista piskien kanssa ja toisaalta... vauvoista.

Meidän "vauva" muuten punnaa nyt koko ajan pystyyn, kai tuo kävelee ennen vuoden ikää.

Ylihuomenna tulee jo kymmenen kuukautta ikää ja sen kunniaksi käväistään neuvolassa katsomassa mitat ja ottamassa possunuharokote. Toivottavasti tuo rokote tulee ajoissa, kun täällä päin tuota tautia on aikalailla ollut (viime viikolla yksi ipanoiden serkuista sairasti kyseisen taudin...).

Vierailija
8/15 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen tuli esikoisen koulusta lappu et niillä rokotetaan koulussa sikainfluenssaa vastaan. Aattelin käydä torstaina hakemassa toisiks muille tytöille rokotteen neuvolasta. Harmi et vauva ei saa eli täytyy toivoa et äidinmaito suojaa pikkusta pahoja tauteja vastaan. Onks muiden lapset saanu jo tota rokotetta? Tuliks jotain reaktioo siitä? Oon kuullu et yleensä nostattaa kuumeen...

Vauvakuumeesta: mä olin ihan varma viel raskaana ollessa et enempää lapsii en haluu mut nyt oon sitä mieltä et eihän sitä koskaan tiedä. En kyllä muutamaan vuoteen ainakaan mut jospa se iltatähti sit 5 vuoden kuluttuu ;)

Meil on ens maanantaina vauvan 1kk neuvola. Ainaki poika syö hyvin ja on ihanan rauhallinen ja kiltti. Tietty on välillä noita tankkauspäiviä ja vähän massussa vääntää ennen ku pukli tai röyhy tulee. Muuten on kyl menny loistavasti ja vauva on niin ihanan lutunen tyttöjenki mielestä :)

Tarald ja pikku prinssi sekä isosiskot

Vierailija
9/15 |
19.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taraldille, että meillä keskimmäiset sai possurokotteen 1,5 viikoa sitten ja esikoinen sai sen tänään koulussa. Esikoinen on tänään valittanut kättä vähän kipeäks, saa nähä tulooko huomenna/yöllä muuta. Toisiks vanhin valitti kans eka päivänä kättä kipeäks ja seuraavana päivänä päätä kipeäks ja välillä huonoa oloa, ei muuta. Ja meidän 2-vuotiaasta ei huomannut mitään. Mutta oon kans kuullut, että joillakin on nostattanut kovankin kuumeen ja jotkut jopa oksennelleet.. Menee kyl kuulemma yleensä vuorokaudessa sitten ohi. Toivottavasti ei teidänkään muksuihin tuu mitään tai ainakin vaan lieviä oireita! Meilläkin tytöt on vallan ihastuneita vauvaan edelleen. Eikä kyllä oo mikään ihme, on se niiin ihana tapaus!! :)

Sani

Vierailija
10/15 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä kun noita oireita siitä tuli jonkin verran.

Pienin sai tuon keskiviikkona ja illalla sitten oksensi ruoat kaaressa pari kertaa. Kyllähän tuo muutenkin välillä vielä pulauttelee, jos heilutellaan maitoaterian päälle, mutta tuo oli ihan muuta kuin pientä pulauttelua ja tuli siitä vain, kun poika istui rauhassa syöttötuolissa. Jännä että tuo vain söi ihan rauhassa, ruokahalu oli hyvä eikä mitään merkkejä moisesta ollut ennen kuin ruoka lensi kaaressa pihalle. Sitten poika itsekin selvästi ihmetteli, että kuinkas tässä nyt näin kävi.

Seuraavana yönä sitten nousi kuume. Mikä siinä on, että oli rokote mikä tahansa niin meidän ipanat nostavat kuumeen!? No, onneksi se meni ohi nopeasti ja eilen aamulla ei enää ollut mitään oireita. Eli ihan normaalisti touhuttiin päivä eilen.

Neuvolassa katsottiin myös mitat, eli ikää oli keskiviikkona tasan 10kk ja ne mitat 9020/74.

Keskimmäisten PITI saada si-rokote ensiviikolla koulussa, mutta nythän on niin, että meidän neuvolassa on tiukkaa rokotteesta. Alunperin nuo piti rokottaa ensimaaanantaina, mutta jos neuvolaan ei tänään tule rokotetta niin ei saada silloin piikkejä edes pienimmille (-9v) koululaisille. Nuo on jossain vaiheessa ensiviikolla kuitenkin tarkoitus antaa, mutta isommat koululaiset ilmeisesti jäävät vielä ilman.

ai niin, meillä on muuten opittu taputtamaan käsiä yhteen niin että läpsytys kuuluu ja sekös on hauskaa!

Vierailija
11/15 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään toisiks nuorin täytti 2 vuotta. Tyttö halus kaupasta rusinoita ja niitä mussutettiin kahestaan ku esikoinen oli koulussa ja toisiks vanhin kerhossa. Ei toi pikkunen kauheesti vaadi ellei isosiskot oo eka vaatimassa. Sit luettiin 3 kirjaa sylitysten ja ihmeteltiin ikkunasta traktoria. Oli ihana aamupäivä :) Sain keskittyy synttärisankarin kanssa oloon ihan täysillä ku vauvaki nukku vaan.

2 nuorinta tyttöö sai siis eilen sikainfluenssarokotteen. 5 vuotiaalle ei tullu mitään (siel muuten pistettiin reiteen kummalleki) mut 2 vuotiaalle nous yöllä kuume ja se kesti joitain tunteja. Aamulla oli taas ihan normaali. Esikoinen saa rokotteen ens viikolla koulussa. Niitä piti ehkä jakaa jo täl viikol muttei oo tainnu tulla tarpeeks rokotteita ni saaki sit ens viikol.

Viikonloppuna onki tulossa vieraita:huomenna ihan naapuri lapsineen leikkimään ja sunnuntaina mun mummi sekä täti ja serkut joista toinen tulee vauvan kummiks. Näkee tuleva kummitäti sit tulevaa kummipoikaansa :)

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Tarald sekä pikku prinssi ja tyttötrio joista nuorinta on tänään juhlittu

Vierailija
12/15 |
23.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään oli siis vauvan 1 kuukautisneuvola. Painoa oli 4165g ku syntyessä oli 2845g ja pituus oli nyt 54,1cm ku syntyessä oli 50cm. Hyvin siis kasvetaan rintamaidolla ja seuraava käynti onki sit 3 viikon kuluttuu. Pääki oli kasvanu reilusti eli saa nähä mitä tahtii tää poju kasvaa. Tytöt ku on kasvanu ihan hissukseen ja tää lähti heti hyvään kasvuun. No pitäähän pikku ukon vahvistua ;)

Esikoinen sai tänään sikainfluenssarokotteen ja valitteli kättä johon se pistettiin. Täytyy kohta käydä kokeilemassa onks noussu kuumetta.

Keskiviikona on esikoisen luokan pikkujoulut eli sais tulla jo luntaki ni saatais joulufiilistä!

Tarald sekä pikku prinssi 1kk ja tyttötrio

13/15 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehdys vaan kaikille ja ensiksi pahoittelut sähläämisestä aiemman viestini kanssa eli kirjoitin sen erreyksessä toisella nimimerkillä tuonne aiempaan ketjuun. Mutta nou hätä, mulberry oli teille tutummin omppu :-)

Meillä on kolmen kuukauden rajapyykki saavutettu ja tuossa eilisen puolella käytiin neuvolassa mittauksissa ja hyvin täälläkin mennään... Syntymämitat 3990g ja 48cm (joka siis on varmasti ollut virheellinen mitta) ovat nyt muuttuneet komeaksi 6790g ja 62 cm. Äitin pikku Mammutti käyttää jo osittain 68-senttisiä vaatteita!

Kovin kiva juttu sen sijaan ei ollut se ensimmäinen rokote :-( Ilmeisesti se pistoskohta tuli niin kipeäksi, että iltapäivä oli aivan kauheaa kimeää kirkumista. Eikä tietenkään tällaisella huolellisella äiti-ihmisellä missään ainoatakaan särkylääkettä! Onneksi meni ohi ja nyt vetää neiti unta tuolla jo viidettä tuntia...

Kivasti on muuten mennyt, tyttö on tosi kiltti ja soputuvainen. Yöllä herää sen kerran, mutta lähtee nukkumaan kun vaan vie sänkyyn ja jatkaa syönnin jälkeen unia ilman mitään "rituaaleja". Me heilutaan millon missäkin ja hurutellaan autolla heijalasta peijalaan, ja Emrika vaan syö ja nukkuu ja kattelee maisemia. Maito on riittänyt hyvin (ilmeisesti!), mitä nyt viikko sitten tuli tosi raju notkahdus, kun tuli eka täti synnytyksen jälkeen... Voi tytöt se oli kauheeta! Mä vuosin 4 päivää ihan solkenaan (sori ällöt jutut)ja olin kiukkunen ku ampiainen. Mä sanoin miehellekin, että kyllä mulle kaikista sopivin olotila on toi raskaana olo, sillon korkeintaan itkettää enemmän, mutta muuten mä oon tosi "helppo" :-) Lisämaitoa ei kuitenkaan tarvittu, mutta heräs muutamana yönä kahdesti syömään eli ei selkeästi saanut mahaansa tarpeeks täyteen.

Mietiskelin tuossa tänään neuvolassakin, että jos lisäevään tarvis tulee ennen puolta vuotta, mietin vakavasti ennemmin kiinteiden aloittamista kuin korvikkeen/vellien antamista. Meillä ainakin esikoinen vaan "turpos" niistä ihan mahdottomasti. Kuvittelisin, että kun on tuollainen isopainoinen lapsi syntyessään, se maito ei välttämättä riitä pitämään sitä nälkää loitolla kun jaksaa kuitenkin vetää sitäkin ihan kelpo määriä. Mutta sitä turha miettiä nyt, taudin loppumisen jälkeen maidontulo normalisoitu kyllä hyvin, ja nyt taas pärjätään yhdellä "rinnallisella"/syöttökerta :-)

14/15 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 5 vee neiti sai possurokotteen parisen viikkoa sitten, eikä oireita tullut minkäänlaisia. Isommat pojat saivat eilen, eikä esikoisella ole mitään, mutta kakkosella kimpos kuume 39 asteeseen ja lähti ääni (!). Siksi täällä itsekin kukkuu, kun pakko käydä välillä kattomassa, että varmasti poika hengittää.

Saniko se kyseli vauvakuumeesta... Mä en jumaliste edes uskalla ääneen sanoa, että kyllä se vaan taas mielessä kaivertaa, että jos tämä nyt viimeiseksi jää, niin kovin on yksinäinen kun ikäeroa siskoon on kuitenkin melkein 5 vuotta. Niin ja itkun kanssa niitä ekoja pieniä vaatteita taas pois laitettiin, ja aivan liian pian mun mielestä! On se aivan käsittämätöntä, että vaikka itsellä on taustalla kuitenkin masennusta ja uupumista, tunnen nyt olevani aivan elementissäni. No koti ei kyllä todellakaan kiillä, eikä padat höyryä, mutta ton pienen kanssa en ole kokenut uupuvani ollenkaan. Jotenkin vaan tuntuu siltä, että jos sen viidennen vielä saisi, sen pitäisi tulla suht lyhyellä erolla tähän perään tai sit se saisi kyllä jäädä kokonaan pois suunnitelmista. Kumauttakaa nyt hyvät ihmiset minua luulla päähän kiitos!

Mutta nyt taas tarkastusrundille... Lupaan palata langoille taas pian :-)

Terkuin Omppu sekä Emrika 3kk ja yksi päivä tänään

15/15 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin lauantaina koko perhe kylpylässä uimassa ja pieni neiti tykkäsi kovasti! Oli super-suloinen Niiskuneiti-uikkarissaan :-) Nukku välillä ja söi ja taas mentiin altaaseen. Porealtaassa nauratti kovasti kun kuplat vissiin vähän kutitti... Meidän koko perhe rakastaa uimista ja pojat on aikanaan olleet vauvauinnissakin, joten syytä on tottua veteen jo heti pienestä pitäen :-D

-edelleen omppis-