Mua ärsyttää, kun joku sanoo "kaalta"
Kommentit (25)
oli golitsi päällä ja kaalta kassissa.
Sori että ärsytin. Mää oon maalta, ja taidan käyttää muitakin puhekielen ilmaisuja ihan automaattisesti.
viintä en ottanutta mukaan, nuolet vain. Kaalta on kyllä aivan kamala taivutus:-)
Siis tyyliin "ostin kaupasta kaalen".
siksi käytän muotoa kualia, kualjkiäryle jne. Paljon trendikkäämpää ja kaikki tajuaa mistä puhutaan.
niin niiden metsissä kulkee hirvejä ja maassa on kivejä.
Kyllä meillä ihan hirviä on. Mutta jos sanotaan hirviää, se onki jottai ihan muuta. Ja seittämän meillä on yks numero.
ja pesevät kätensä laguaarissa verellä (=vedellä). Laittavat sitten käet taskuun pesun jäliltä.
Mutta kun hiat on kääritty, käet tai käjet on viruteltu tai huuheltu veellä, pesun jäliltä ne pannaan taskuun.
edes selittää, selittäisipä joku muu... Jotta toi jauhaminen loppuis. Nää kielialoitukset on aina yhtä huvittavia.
t: suomen kielen maisteri
maitoota, viintä, kaalta.
Mun mies muuten sanoo, että takaata ;) Ja ihan tosissaan.
Onko oikein taivuttaa kaali, kaalen, kaalta? Vai onko tuo taivutus joku murrejuttu, vai kenties vain tyhmyyttä?
Kaalia on toki kirjakielinen muoto mutta puhekielessä ja muutenkin epävirallisissa yhteyksissä on hyväksyttävää käyttää murresanaa, kuten kaalta. Se EI ole osoitus huonosta kielitaidosta.
...syö kaalta, juo viintä ja pesee käret verellä. Lapset pannaan pottalle kakkalle.
Mahtaisi ap:lta palaa käämi hänen kanssaan keskustellessa.
Siis kaalta.